Više od petine ispitanih građana (22%) planira na božićne i novogodišnje poklone potrošiti više od 500 kuna, dok ih s druge strane 10% neće potrošiti niti kune, otkrili su svojedobno istraživači GfK. Oni koji planiraju poklanjati odlučuju se ponajprije za slatkiše (14%), zatim parfeme i kozmetiku (13%), odjeću i obuću (11%), slikovnice i igračke (8%) te male ukrasne predmete (5%). Knjige kao poklon tek su na šestom mjestu i njih planira kupiti 4 % ispitanih, uglavnom visoko obrazovanih. GfK je samo jednom i to prije godinu dana proveo ovo istraživanje jer smatraju da je teško utvrditi što se u prosincu kupuje kao poklon, a što je dio potrošačke groznice uobičajene za blagdane kada se ionako troši prekomjerno. Osim poklona više se kupuju i hrana, odjeća, obuća, troši na putovanja isl. Za ukupnu maloprodaju taj je mjesec ionako najjači za razliku od ostalih u godini koji u prosjeku imaju promet od oko 8 milijardi kuna. Primjerice, u Sparu vele da je prosinac od prosjeka jači između 30 i 50 posto, dok u lancu Hipermarketi Coop d.o.o. taj je mjesec jači oko 20% u odnosu na prosjek prometa ostalih mjeseci. Siječanjski promet slabiji je od prosjeka samo nešto više od 1% u Hipermarketima Coop. Kao blagdanske popuste, odnosno pogodnosti, uz široku ponudu proizvoda u okviru promocije objavljenih u letku “Sretni blagdani” i istoimenom katalogu igračaka, hipermarketi ističu akciju “duplih bodova” za vlasnike Ipercard kartice, a posebne pogodnosti, kažu, predviđene su i kada je riječ o načinu plaćanja za vrijeme blagdana u vidu obročnog plaćanja bez troškova i kamata za American express i Diners club. Istraživanja pokazuju da trgovina na malo robama široke potrošnje u novim članicama EU ulazi u fazu zasićenja i dobavljači sa trgovcima, ako i dalje žele postizati uspjeh, moraju znati mnogo više o potrošaču pa i predviđati buduća kretanja i ponašanja. Hrvatska nije u uniji, ali trgovci očito znaju kako s potrošačima.
Hrvatsko maloprodajno tržište jedno je od dinamičnijih sektora i maloprodaja bilježi konsolidaciju uz rastući značaj vodećih trgovačkih lanaca. Iako segment malih trgovina čini još respektabilnih 38% maloprodaje, snaga ovog kanala opada. Vodećih deset trgovaca danas ima udio veći od 60% dok je prije pet, šest godina vodećih deset bilo zaslužno tek za nešto više od četvrtine tržišta. Prvih pet lanaca čine gotovo polovicu tržišta maloprodaje s Konzumom na vodećoj poziciji. Dolazak prije godinu dana Lidla, diskontnih trgovina koje inače remete odnose snaga u drugim državama, nije utjecao i ovdje pa su i veliki i mali poduzetnici uspjeli zadržati i čak povećati svoj promet. Dapače, mjesta ima još jer prema analizama HGK površina pod trgovačkim centrima u mnogim europskim zemljama još je znatno veća od one u nas, a po ovim kvadratima navodno su siromašniji samo Bugari i Rumunji. Boris Vukelić, predsjednik Ceha trgovaca HOK-a kaže da se jak discounter pojavio na našem tržištu prije 2000-te on bi vjerojatno ostvario značajan uspjeh, a možda i zauzeo vodeće mjesto. No, do 2006. kupci su već “odrasli”, prestali su biti fascinirani modernim trgovačkim formatima i postupcima i spoznali ograničenost dometa trgovačke politike orijentirane prvenstveno na robne marke i niske cijene. On kaže: “Iznenađujuće, ali je kvaliteta hrvatske trgovine uticala i na društvenu svijest kupaca koji ju sve više preferiraju, a znamo za primjere drugih zemalja gdje je bilo obratno. Nimalo ne podcjenjujući snagu Lidla koji možda ima moći, mislim da on malom trgovcu ne predstavlja posebnu, nego standardnu konkurenciju.” Ugovor o Plusmarket – partnerstvu potpisan između HOK-a i Konzuma predviđa i mjere potpore kod posebne ugroženosti nekog partnera. No, cijene sigurno nisu oružje u borbi protiv discountera, kaže Vukelić, ali jest uređenje objekta, unaprjeđenje asortimana, edukacija osoblja, omogućavanje plaćanja karticama itd., a sve to jesu elementi partnerstva. Preduvjet za opstanak onih koji neće biti partneri jest, prije svega, “zlatna pozicija” što znači ili lokacija između tri nebodera ili u mjestu koje nema premalo niti previše stanovnika isl. Ceh trgovine HOK-a na proljeće 2008. planira promovirati svoje sekcije, primjerice za trgovce tehničkom robom i bijelom tehnikom, tekstilce, cvjećare i trgovce na tržnicama i sl. kao i njihove moguće partnere po uzoru na Plusmarket.

Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu