Iako Zakon o biogorivima za prijevoz propisuje visoke novčane kazne distributerima goriva koji ne umiješaju do pet posto biodizela u dizelska goriva koja prodaju, čini se da oni to ipak ne čine. Takav su dojam stekli proizvođači biodizela, što nam potvrđuje i Igor Kruhek, direktor i član Uprave tvrtke Biotron koja se bavi upravo proizvodnjom biogoriva i jedna je od triju u Hrvatskoj (biodizel proizvode i tvrtke Biodizel Vukovar te virovitički Vitrex). Stoga su i njegovi kupci većim dijelom prijevozničke tvrtke i obrti te poljoprivrednici koji biodizel koriste za pogon radnih strojeva. “Dobiva se dojam da trgovci biodizela odugovlače s primjenom Zakona o biogorivu za prijevoz”, kaže nam Kruhek, dodajući kako bi se strogom primjenom zakona od proizvođača godišnje otkupljivalo oko 80.000 tona biodizela.
Koncesije
Iako je proizvodnja ove vrste goriva u čistim tržišnim uvjetima teško isplativa, čak i ako se u obzir uzme činjenica da se biodizel dobiva i od otpadnoga jestivog ulja iz restorana. Zbog toga države financijski potiču proizvodnju ovoga goriva, pa je tako i hrvatska Vlada u ožujku ove godine donijela odluku da će proizvodnju litre biodizela subvencionirati sa 4,02 kune. No da bi se ostvarilo pravo na subvencije, potrebno je prvo proći kroz administrativnu šumu i dobiti sve potrebne dozvole i koncesije. Kruhek iščekuje raspisivanje koncesije za oporabu neopasnog otpada jestivih ulja i masti, što je u nadležnosti Ministarstva zaštite okoliša, prostornog uređenja i graditeljstva. Time će zaokružiti ciklus prikupljanja te vrste sirovina i proizvodnje. Unatoč tome dosta pozitivno ocjenjuje njihov sraz s administracijom. “S obzirom na kompleksnost projekta i potrebno ispunjenje posebnih uvjeta, određenih problema u vremenskom rješavanju je bilo, no valja naglasiti da smo probleme rješavali s dosta razumijevanja, kako na lokalnoj, tako i na razini ministarstva”, kaže Kruhek, dodajući da svoje iskustvo s administracijom, općenito gledajući, može pozitivno ocijeniti. “Treba naglasiti da postoji razumijevanje državnih institucija, vidljiv je pozitivan pomak kroz postupak usklađenja s europskim mjerilima i zakonodavstvom. Očekujemo u vrlo kratkom roku donošenje pravilnika o uvjetima i postupku za ostvarivanje poticaja za proizvodnju biogoriva za prijevoz i pravilnika o načinu i uvjetima primjene kriterija održivosti u proizvodnji i korištenju biogoriva za prijevoz, koji nedostaju kako bi se mogli ostvariti poticaji za proizvodnju”, kaže Kruhek.

Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu