Nama običnim smrtnicima koji u avionima letimo isključivo kao putnici pilotiranje se čini jednim od možda pet najzanimljivijih poslova na svijetu. Zbog toga prilično iznenadi atraktivna plavuša koja na sličnu konstataciju nabora obrve i odmahne glavom. “Uh, to je stvarno dosadno. Zapravo, letenje je super ako vam je hobi, ali kao posao užasno je dosadno”, rekla nam je Iva Rogović-Lekić, suvlasnica zrakoplovne kompanije ID JET, koja je još prije samo pet-šest godina radila upravo to – upravljala zrakoplovom. “Letjela sam tada za jednu privatnu kompaniju koja više ne postoji. Imali smo jedan zrakoplov kojim smo prevozili teret i putnike. Još su me u to vrijeme često pitali imamo li još koji avion. Shvatila sam tada da je dobar dio tržišta nepokriven i krenuli smo s vlastitim poslom”, kaže Rogović-Lekić koja je te 2003. sa svojim dobrim prijateljem Domagojem Vodanovićem pokrenula tvrtku Iva-Dom. Krenuli su u posao kao posrednici u ugovaranju privatnih letova.
Teški počeci
“U početku je bilo dosta teško, krenuli smo ni od čega, tek s laptopom i telefonom. No kako smo oboje bili i prije u tom poslu, brzo smo zauzimali svoje mjesto na tržištu”, kaže Rogović-Lekić. U prilog im je svakako išlo to što u Hrvatskoj u to vrijeme i nije bilo ozbiljne konkurencije. Ugovoreni poslovni letovi uglavnom su se izvodili srpskim, slovenskim, austrijskim ili zrakoplovima kompanija iz nekih drugih obližnjih zemalja jer u Hrvatskoj kompanija s vlastitim poslovnim zrakoplovom nije bilo. Zbog toga su Iva i Domagoj, nakon žestoke borbe s administracijom, prije nekoliko mjeseci registrirali vlastitu aviokompaniju koju su nazvali ID-JET. U njihovoj je floti jedna Cessna Citation 501 vrijedna 1,2 milijuna USD kupljena na operativni leasing. No tu ne namjeravaju stati, već u sljedećih nekoliko godina vlastitu flotu namjeravaju povećati na pet poslovnih mlaznih zrakoplova. Tržište zasigurno postoji jer neke susjedne zemlje imaju izuzetno visoko razgranatu poslovnu avijaciju, a dobar dio prihoda ostvaruju i prevozeći klijente iz Hrvatske. U Srbiji, primjerice, leti petnaestak privatnih poslovnih aviona koje često unajmljuju i hrvatski biznismeni. Nevelik ured u kojem smo razgovarali nalazi se na katu u Zračnoj luci Zagreb. Najvažnija stvar u njemu su računala s kojih se mora čuti neka glazba i na kojima ona uglavnom obavlja veći dio posla. “Samo za ovaj prostor na aerodromu plaćamo devet tisuća kuna, zajedno s režijama”, mršti se Rogović, no svjesna je da nema puno izbora. Samo dokumentacija za pokretanje vlastite zrakoplovne kompanije stajala ih je oko sto tisuća kuna. Svaki mjesec treba otplaćivati zrakoplov, plaćati pet pilota, dva inženjera i šefa održavanja. No kako se na financijski dio priče zapravo ne žali, jasno je da se od ovog posla može lijepo živjeti. “Nismo milijarderi, još se borimo. Nemam još toliko da si mogu priuštiti let svojim avionom kamo želim, za svoj gušt”, kaže. Iako bi zasigurno mogla ispričati pokoju pikanteriju o nekim poznatim osobama koje su koristile njihove usluge, dobro pazi da ne otkrije njihov identitet.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu