S preuzimanjem američke pivarske grupacije Anheuser-Busch, koja proizvodi pivo marke Budweisser, belgijski koncern InBev nasljeđuje spor koji se vodi u više od 30 zemalja svijeta zbog ove marke s češkom pivarom Budvar iz Čeških Budjeovica. Prema pisanju Wall Street Journala (WSJ), u 28 europskih i 37 izvaneuropskih zemalja prava na marku Budweisser i Bud ima Budvar. A Anheuser-Bush prodaje svoje pivo pod markom Budweiser u 16, a pod markom Bud u 15 zemalja.
Američki div, zbog male češke pivare, od koje je prije mnogo godina, kada se o tome nije vodilo računa, olako uzeo ime marke piva, ne smije prodavati dvije svjetski poznate marke piva praktično u cijeloj Europi, a u svijetu u ukupno gotovo stotinjak zemalja. Prodavati ga, primjerice, ne smije na drugom po veličini svjetskom tržištu Njemačkoj, u Britaniji, dok u Japanu spor nije završen, ali dotle nema prodaje. Taj spor se vodi više od 100 godina i postao je dio suvremene ekonomske povijesti, reklo bi se čak i pivske mitologije, a istovremeno je paradoksalno na svoj način pridonio pomociji obje kompanije. Ipak, kako se najavljuje iz američkih izvora, InBev, koji ima jake pozicije u Češkoj (vlasnik je druge po veličini pivarske grupacije u ovoj “najpivskijoj zemlji svijeta” – Praških pivovara), namjerava kupiti od češke države Budvar kako bi se izbjegli visoki sudski troškovi. InBev i bez ove akvizicije neće imati problema s prodajom Budweissera na novim tržištima kao što su Kina, Indija ili Latinska Amerika, na kojima češki “protivnik” ima slabiju pravnu poziciju. Kada bi Anheuser-Bush InBev kupio svog češkog minijaturnog dvojnika (godišnja produkcija mu je svega 1,2 milijuna hektolitara, oko 12 puta manje od američkog konkurenta) mogao bi na američkom tržištu očuvati dobro etabliranu marku Budweiser, a Budvar propagirati kao prvoklasni češki izvoz, pod imenom Czechvar, u svojoj jakoj distributivnoj mreži. Ta simbioza je i prije spominjana, prije pet-šest godina kada je tadašnja vlada odlučila prodati Budvar koji je, inače, posljednja državna pivovara u Češkoj. Pregovori s češkom vladom o prodaji Budvara su, međutim, bili ubrzo prekinuti iz razloga koji nikad nisu bili objašnjeni javnosti. Jedan od glavnih razloga zašto je češka vlada nije prodala Budvar jest upravo očuvanje tradicionalnih receptura i načina proizvodnje. A čini se i da je vlada od američkog kupca prije pet godina možda očekivala da dobije više nego što je tada ponuđeno. Jer, kako je tada tumačeno, cijena Budvara mora se oslanjati na vrijednost tržišta na kome blokira pristup američkom koncernu. Prije pet-šest godina govorilo se da bi cijena za Budvar mogla biti između 300 i 500 milijuna dolara, dok WSJ sada ovu malu pivovaru procjenjuje na najmanje dvije milijarde dolara.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu