Na hrvatskom televizijskom tržištu postoje dvije komercijalne televizije s nacionalnom koncesijom i javna HTV s dva kanala, a sve one dijele marketinški kolač težak tek jedva nešto više od sto milijuna eura. RTL Televizija je prošlu godinu završila s dva milijuna kuna dobiti, Nova TV je još u gubicima, a državna radiotelevizija lani je od marketinga zaradila oko 381 milijun kuna (52 milijuna eura), što je za 26,5 milijuna kuna manje od plana. Za koju godinu slika televizijskog tržišta bitno će se promijeniti nadolazećom digitalizacijom, koja će otvoriti prostor za deset, a možda i dvadeset nacionalnih kanala. No veliko je pitanje od čega će oni živjeti kada i ovi sadašnji “igrači” gotovo da preživljavaju. Razloga za takvo stanje je mnogo, a tumačenja se razlikuju ovisno o tome radi li čovjek koji ih komentira na javnoj ili nekoj od komercijalnih televizija. Dolaskom komercijalne konkurencije u Hrvatsku cijene produkcije počele su nekontrolirano rasti, pa je tako i danas sve što je vezano uz proizvodnju programa jeftinije u Sloveniji nego u Hrvatskoj. Istodobno je cijena oglasnog prostora počela padati, što bi se također moglo pripisati strategiji HTV-a koji si je znatno sniženje cijena mogao priuštiti, a komercijalne televizije su ga kao tržišnog lidera morale slijediti. Osim toga, HTV je išao i strategijom otkupa svih novijih filmova i serija, što rijetko koja javna televizija radi, pa danas komercijalne televizije u Hrvatskoj plaćaju za takve sadržaje više od svojih kolega u drugim zemljama upravo zbog snažne javnotelevizijske konkurencije. Od toga su dosad profitirali jedino gledatelji kojima se prikazuje vrlo visoka kvaliteta programa. Naravno, rijetko koji prosječan gledatelj prihvaća ovu tvrdnju, no s njom se slažu gotovo svi ljudi vezani za televizijski biznis. Tibor Gojun, rukovoditelj HRT-ovog odjela marketinga, kaže da je to jedna od najvećih značajki hrvatskog televizijskog tržišta koje ne trpi jeftine proizvode, pa su troškovi u tom poslu izrazito visoki.
Izvori financiranja
“U ovom trenutku u Hrvatskoj mogu opstati četiri programa, no pitanje je koliko dugo. Činjenica je da je danas program kvalitetniji nego što to omogućuju izvori financiranja. Ako tržište oglašavanja znatnije ne poraste, neće biti mnogo mogućnosti – ili će se smanjiti broj televizija ili će se prikazivati lošiji program”, kaže Gojun, koji je u ovom poslu još od 1989. godine. Njegove procjene su sve samo ne optimistične: poslovna konkurentnost dodatno će se zaoštriti, a ukupan marketinški kolač vjerojatno neće rasti. “Kada procjenjuju ukupno hrvatsko marketinško tržište neki govore o 500 do 800 milijuna eura, no zapravo je realna brojka negdje između 220 i 250 milijuna eura. Oko pola tog iznosa otpada na tržište televizijskog oglašavanja, a ako to tržište ne bude ozbiljnije raslo, dugoročno od tog novca ne mogu preživjeti sadašnje televizije, a kamoli neke nove u budućnosti”, smatra Gojun. Prema njegovim procjenama, tržište oglašavanja lani je raslo manje od stope inflacije koja je u 2007. bila 5,8 posto, a za četiri kvalitetna kanala već u iduće dvije godine moralo bi doći do značajnog rasta oglasnog tržišta. A prema svemu sudeći, veći rast je nerealno očekivati zbog nekoliko razloga. Ulazak nekih velikih kompanija koje bi mogle bitno utjecati na rast oglasnog tržišta se ne očekuje, a one koje su već ovdje uglavnom su se pozicionirale pa im velike kampanje nisu potrebne. Nacionalna naftna kompanija nema potrebu reklamirati se jer ozbiljnu konkurenciju nema, veliki trgovački lanci završili su svoje velike kampanje kao i telekomunikacijske tvrtke. Sportska i automobilska industrija, koje u europskim zemljama uvelike sudjeluju u televizijskom oglašavanju, u Hrvatskoj gotovo ne postoje, pa izostaje i njihov doprinos. Neke nade polažu se tek u pristupanje Hrvatske Europskoj uniji kada bi ulaganja u marketing trebala porasti, a određeni rast vjerojatno će se dogoditi i samom digitalizacijom. Primjer Finske, koja je završila proces digitalizacije, pokazuje da je takvo što realno očekivati jer je u toj zemlji prve godine digitalizacije oglašavanje poraslo za oko osam posto. Veći gospodarski rast također bi trebao rezultirati rastom ulaganja u oglašavanje.


Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu