Nedavna havarija turskog broda UndAdriatik u hrvatskim teritorijalnim vodama ali i ljetošnji požar na Kornatu vrlo jasno ukazuje na nužnost efikasnijeg usustavljanja procedure u kriznim situacijama na moru. Dok se politička vlast fokusira na status Zerp-a, a Obalna straža još nije uspostavljena, Udruga Hrvatska pomorska straža pokrenula je prije nekoliko godina ideju osnivanja Dobrovoljne pomorske straže.
Labava koordinacija
Riječ je o organizaciji koja bi okupljala ljude različitih profesionalnih portreta prisutne u životu mora, koristeći ga kao svoje dvorište: od ribara, jedriličara, institucija poput Jadranskog pomorskog servisa ili Brodospasa, čija bi flota i ljudi u iznenadnim kriznim situacijama bili na raspolaganju za akcije traganja i spašavanja ili primjerice gašenja požara po priznatim procedurama koje bi bitno uštedile vrijeme – ključan faktor u spašavanju. Bivši saborski zastupnik Tonči Tadić pokušao je uputiti u saborsku proceduru usvajanja prijedlog Zakon o formiranju dobrovoljne obalne straže, koji bi bio i pokriće u organiziranju rada Dobrovoljne pomorske straže u RH, no tada neuspješno. Smatra da bi najjednostavnije bilo Dobrovoljnu pomorsku stražu ustrojiti po ključu ustroja vatrogasaca, a konstrukciju zakona osloniti na onu zakona o vatrogastvu, gdje postoje profesionalne i dobrovoljne postrojbe a u kriznim situacijama rad obiju koordinira se iz jednog centra – vatrogasnog stožera. Zadaće Dobrovoljne pomorske straže, koja bi bila komplementarna profesionalcima Obalne straže, a rad bi trebale financirati lokalne samouprave, bile bi sudjelovanje u akcijama traganja i spašavanja, prijevoz hitnih medicinskih slučajeva na kopno, osiguranje javnih plaža, osiguranje raznih natjecanja na moru i obali, zaštita mora od onečišćenja, zaštita prirodnih i kulturnih bogatstava mora i podmorja Jadrana, izobrazba i obučavanje svojih članova za specijalizirana spašavanja na moru u teškim vremenskim uvjetima, te organiziranje seminara i tečajeva na temu sigurnosti na moru za sve ljubitelje Jadranskog mora. No, u Hrvatskoj ni Obalna straža još uvijek ne egzistira oficijelno, ocjenjuje Tadić, a trenutno djeluje kao labava koordinacija dijela Flote HRM i zrakopolova HRZ, flote Pomorske policije MUP-a RH, te brodova Lučkih kapetanija, temeljem Odluke Vlade RH. “ Ni jedna obalna straža u primjerima drugih zemalja nije ostala samo na profesionalnim postrojbama već je paralelno stvarala dobrovoljne jedinice”,kaže Tadić. Uloga dobrovoljne ili pričuvne straže u prvom redu je sudjelovanje u akcijama traganja i spašavanja na moru, ali i potpora “pravoj” Obalnoj straži u nadzoru i zaštiti morskog prostora pod suverenitetom te pomorske zemlje. U nekim državama je tzv. Pomoćna obalna straža (Coast Guard Auxiliary) doista dio pričuve Obalne straže, kao u Kanadi ili SAD-u. U drugima je Dobrovoljna obalna straža organizacija za spašavanje na moru, sa zasebnim ustrojem, uz potpuno dobrovoljno članstvo i veliko iskustvo, slično Gorskoj službi spašavanja u Hrvatskoj. U Australiji tako djeluje Australska dobrovoljna udruga obalne straže (Australian Volunteer Coast Guard Association), a u Italiji još od 1871. djeluje Salvamento – talijanski sustav spašavanja na moru.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu