Nova zajednička regionalna plinska mreža koju je predložila mađarska naftna i plinska kompanija Mol, Inin strateški partner, bila bi među tri najveća transportna sustava u Europi jer bi se u nju integrirale plinske opskrbne mreže osam država srednje i jugoistočne Europe. Molovi stručnjaci zato ne odustaju od svoga nauma, iako je njihov prijedlog većina kompanija u regiji – dočekala suzdržano. “Pozvali smo plinske kompanije u Hrvatskoj, BiH, Srbiji, Rumunjskoj, Sloveniji, Austriji i Bugarskoj da početkom 2008. sudjeluju u pregovorima o pokretanju novog investicijskog projekta čiji je cilj početna ponuda dionica nove međunarodne kompanije na burzi”, objašnjavaju u Molu. Prema njihovim riječima, integracija postojećih nacionalnih sustava i odvajanje opskrbnih aktivnosti od proizvodnje i trgovine donijelo bi velike prednosti svima uključenima u taj projekt, a nova tvrtka bi bila među tri najveća transportera plina u Europi. U nju bi bili uključeni mađarski Mol, hrvatski Plinacro, slovenski Geoplin, austrijski OMV, bugarski Bulgargaz, BH-Gas iz BiH, rumunjski Transgas i srpski Srbijagas. Nova kompanija imala bi mrežu od ukupno 27.000 kilometara plinovoda i bila bi dobro pozicionirana za dobivanje zajmovima za financiranje ključnih razvojnih projekata. “Osim toga, nova bi kompanija imala bolji pristup međunarodnim tržištima kapitala za potrebe budućeg financiranja velikih europskih projekata, poput planiranog međunarodnog plinovoda Nabucco”, kazao je predsjednik Uprave Mola Zsolt Hernadi. Europska komisija taj prijedlog smatra zanimljivim i planira ga detaljno analizirati, izjavio je njen glasnogovornik Ferrano Tarradellas i istaknuo kako se nada da će ta inicijativa poticati nove ulagačke projekte te pridonijeti sigurnosti opskrbe plinom.
Međutim, u Plinacru su zasad suzdržani prema Molovoj inicijativi što nije ni čudo, jer je Vlada izdvojila plinsku transportnu mrežu iz Ine prije početka njene privatizacije u novu tvrtku kako bi taj prirodni monopol zadržala u državnom vlasništvu. U Plinacru kažu da je još uvijek prerano konkretno govoriti o tom prijedlogu. Integracija zemalja u EU i Energetsku zajednicu logičan je put, kao i inicijativa međusobne suradnje i povezivanja operatora plinskih transportnih sustava zemalja istočne, srednje i jugoistočne Europe. Koji model povezivanja bi se primijenio i od kada, još nije odlučeno, napominju u Plinacrou. U Srbijagasu pak, kažu kako ih nitko iz Mola ovodom regionalne plinske mreže nije kontaktirao. Inicijativa EU-a bila je prvenstveno povezivanje nacionalnih energetskih regulatora u svojevrsno nadnacionalno regulativno tijelo, što nameće i potrebu integracije energetskih tvrtki. Mnoge državne plinske tvrtke uključene su u te procese i aktivni su sudionici i inicijatori mnogih takvih i sličnih projekata poput interkonekcija, odnosno spajanja transportnih sustava sa susjednim zemljama. Hrvatski Plinacro očekuje prihvaćanje projekta Jonsko-jadranskog plinovoda kojim bi Hrvatska, ali i cijela Europa dobila novi transportni pravac, kažu u toj kompaniji. Pritom napominju da su zahvaljujući brojnim inicijativama i ambicioznim planovima uključeni i u druge velike energetske projekte u Hrvatskoj i regiji, jer žele ostati lider i inicijator promjena te primjer odgovorne energetske tvrtke u regiji.

Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu