Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Češka autoindustrija u 2007. uprihodit će 22 milijarde eura

Autor: Ante Pavić
07. studeni 2007. u 06:30
Podijeli članak —

Stručnjaci upozoravaju da bi orijentacija na autoindustriju mogla imati pogubne posljedice na privredu

Češka automobilska industrija proizvela je u devet mjeseci ove godine 679.000 automobila, odnosno 7,7 posto više nego prošle, pokazali su podaci češkog Udruženja automobilske industrije. Prihod tvornica i njihovih kooperanata bio je 11 posto veći. Udio kooperanata i proizvođača rezervnih dijelova u prihodima rapidno raste i čini više od polovice ukupnih prihoda automobilske industrije. Tvornica Škoda ima najveći udio u proizvodnji. Iz pogona te tvornice koja od početka devedesetih djeluje u sklopu njemačke Volkswagen grupe izašlo je 449.000 automobila.

već od 5 € mjesečno
Pretplatite se na Poslovni dnevnik
Pretplatite se na Poslovni Dnevnik putem svog Google računa, platite pretplatu sa Google Pay i čitajte u udobnosti svoga doma.
Pretplati se i uštedi

Vodeća Škoda
Po količini proizvedenih automobila iza Škode dolazi TPCA iz okolice Praga. Ta Toyotina i Peugeot-Citroënova tvornica proizvela je više od 230.000 proizvedenih automobila. Proizvodnja kamiona povećana je za 89 posto, na 2374 komada, s tim da je većina ili 1773 izvezeno. Pritom je Tatra Koprivnice proizvela 1851 kamion, a Avia Letnany 523. Što se tiče proizvodnje autobusa, tu je zabilježen rast proizvodnje od 12,4 posto, s tim da je vodeći proizvođač, Irisbus, proizveo 2042 autobusa. Najveći rast proizvodnje zabilježen je u kategoriji motocikala i mopeda gdje je proizvodnja povećana za čak 223 posto, na 1628 komada, a pritom je u izvoz plasirano gotovo sve, odnosno 1491 primjerak, što je rast od impresivnih 423 posto u odnosu na prošlu godinu. Sve motocikle proizveo je Jawa Tynec. Ova velika proizvodnja nije slučajna s obzirom na to da su industrijski pogoni Škode prije Drugog svjetskog rata bili jedni od najvećih u svijetu. Škoda bi, prema nekim analizama, u sljedeće tri godine trebala povećati proizvodnju za otprilike 70 posto. Upravo se automobilska industrija posljednjih godina profilirala kao jedan od najvažnijih elemenata gospodarskog rasta novih članica Europske unije. Stručnjaci su srednjoeuropski prostor koji uz Češku čine Poljska, Slovačka, Slovenija i Mađarska već nazivaju “mali srednjoeuropski Detroit” zbog velike koncentracije tvornica automobila. Cijela ta regija danas proizvede 2 milijuna automobila godišnje, dok su predviđanja rasta proizvodnje od 3,5 milijuna automobila do kraja 2010. godine. Slovačka je možda najbolji primjer koliko je automobilska industrija važan industrijski sektor.

Češka automobilska industrija proizvela je u devet mjeseci ove godine 679.000 automobila, odnosno 7,7 posto više nego prošle, pokazali su podaci češkog Udruženja automobilske industrije. Prihod tvornica i njihovih kooperanata bio je 11 posto veći. Udio kooperanata i proizvođača rezervnih dijelova u prihodima rapidno raste i čini više od polovice ukupnih prihoda automobilske industrije. Tvornica Škoda ima najveći udio u proizvodnji. Iz pogona te tvornice koja od početka devedesetih djeluje u sklopu njemačke Volkswagen grupe izašlo je 449.000 automobila.

Vodeća Škoda
Po količini proizvedenih automobila iza Škode dolazi TPCA iz okolice Praga. Ta Toyotina i Peugeot-Citroënova tvornica proizvela je više od 230.000 proizvedenih automobila. Proizvodnja kamiona povećana je za 89 posto, na 2374 komada, s tim da je većina ili 1773 izvezeno. Pritom je Tatra Koprivnice proizvela 1851 kamion, a Avia Letnany 523. Što se tiče proizvodnje autobusa, tu je zabilježen rast proizvodnje od 12,4 posto, s tim da je vodeći proizvođač, Irisbus, proizveo 2042 autobusa. Najveći rast proizvodnje zabilježen je u kategoriji motocikala i mopeda gdje je proizvodnja povećana za čak 223 posto, na 1628 komada, a pritom je u izvoz plasirano gotovo sve, odnosno 1491 primjerak, što je rast od impresivnih 423 posto u odnosu na prošlu godinu. Sve motocikle proizveo je Jawa Tynec. Ova velika proizvodnja nije slučajna s obzirom na to da su industrijski pogoni Škode prije Drugog svjetskog rata bili jedni od najvećih u svijetu. Škoda bi, prema nekim analizama, u sljedeće tri godine trebala povećati proizvodnju za otprilike 70 posto. Upravo se automobilska industrija posljednjih godina profilirala kao jedan od najvažnijih elemenata gospodarskog rasta novih članica Europske unije. Stručnjaci su srednjoeuropski prostor koji uz Češku čine Poljska, Slovačka, Slovenija i Mađarska već nazivaju “mali srednjoeuropski Detroit” zbog velike koncentracije tvornica automobila. Cijela ta regija danas proizvede 2 milijuna automobila godišnje, dok su predviđanja rasta proizvodnje od 3,5 milijuna automobila do kraja 2010. godine. Slovačka je možda najbolji primjer koliko je automobilska industrija važan industrijski sektor.




Trećina slovačke privrede
Naime, proizvodnja automobila čini čak trećinu cjelokupne industrijske proizvodnje te zemlje koja je približne veličine Hrvatske te u tri strane tvornice zapošljava 75.000 ljudi. U Češkoj je taj broj dvostruko veći. U studiji čeških stručnjaka navodi se da bi u Slovačkoj do kraja desetljeća proizvodnja trebala narasti 200 posto, u Češkoj 65 posto, u Mađarskoj 54 posto, u Poljskoj 30 posto, a u Sloveniji 14 posto. Najveći dio proizvodnje odlazi na izvoz jer prodaja na domaćem tržištu stagnira. Škoda je 414.381 automobil plasirala u izvoz, dok je TPCA izvezla 229.588 automobila. Jedino što koči predviđanja stručnjaka o uspješnom rastu srednoeuropske proizvodnje automobila do 2015. jest nedostatak radne snage. S tim je problemom suočena cijela proizvodna grana u regiji. Da ne bi sve bilo odlično, pobrinuli su se češki ekonomisti. Oni upozoravaju da bi tako jednostrana orijentacija na samo jednu gospodarsku granu koja je u velikom uzletu mogla imati pogubne posljedice na gospodarstvo u cjelini. Glavni ekonomist City banka Miroslav Plojhar upozorava da bi češka automobilska industrija u češko gospodarstvo moglo unijeti “nizozemsku zarazu”. Taj pojam povezuje se s fenomenom da jedna izuzetno uspješna gospodarska grana uzrokuje sve veće probleme nacionalnoj privredi time što jača domaću valutu i vrši pritisak na povećanje plaća i u drugim granama, kao što se dogodilo s naftnom industrijom prije 25 godina u Nizozemskoj. Sve jača češka kruna nanosi štetu izvoznicima iz manje uspješnih gospodarskih grana i oni su sve glasniji u zahtjevima za uvođenjem eura.

Jačanje autoindustrije u Hrvatskoj

U Hrvatskoj od ožujka ove godine djeluje Hrvatski automobilski klaster, a prvi se rezultati njegova djelovanja još očekuju. Za sada je jedan od najvećih rezultata dala suradnja s kragujevačkom Zastavom na proizvodnji modela Zastava 10. Konzultantska tvrtka Roland Berger sa sjedištem u Münchenu želi u Hrvatskoj ojačati automobilsku industriju pa su prije četiri mjeseca vodeći ljudi hrvatske ispostave te tvrtke imali u Zagrebu susret s predsjednikom Stjepanom Mesićem pod nazivom “Razvitak automobilskog klastera u Republici Hrvatskoj”. Domaći proizvođači autodijelova iznimno su bili zadovoljni tom inicijativom u kojoj vide šansu za intenziviranje proizvodnje, novo zapošljavanje te rast prihoda.

Autor: Ante Pavić
07. studeni 2007. u 06:30
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close