Slovenski trgovci su prošle godine ostvarili 4,4 milijarde eura prihoda, ali svi s nižom dobiti. Spar je ponovno najbrže rastao, Hofer je iznenadio gubitkom, a Tuš još nije objavio godišnje izvješće. U Sloveniji postoji sedam velikih trgovačkih tvrtki koje se bave maloprodajom robe, a najveće su Mercator, Spar, Hofer, Lidl, Eurospin, Jager i Tuš.
Iako su sve spomenute tvrtke po zakonu već trebale objaviti svoja godišnja izvješća za 2024. godinu, Tuš, odnosno matična tvrtka Engrotuš, to još uvijek nije učinio do roka, baš kao ni za 2023. Objasnili su nam da još uvijek usklađuju detalje izvješća s revizorima.
Pet posto više
Godišnja izvješća trgovačkih društava pokazuju da je prodaja, također zbog inflacije i rasta cijena, rasla u posljednje četiri godine kod svih, osim kod Hofera, koji je prošle godine ostvario manje prihoda nego godinu prije. Međutim, rast prihoda trgovaca u 2024. godini bio je znatno niži nego godinu prije, piše Siol.net. Svi trgovci zajedno (isključujući Tuš) prošle su godine ostvarili 4,4 milijarde eura prihoda, odnosno pet posto više nego godinu prije.
Drugu godinu zaredom najveći rast prihoda zabilježio je Spar (rast od 6,1 posto), a slijede Lidl (5,1 posto), Jager (4,2 posto), Eurospin (3,9 posto) i Mercator (1,3 posto). Zanimljivo je da je rast prihoda Hofera prošle godine bio čak negativan (-0,3 posto), jer je ostvario dobrih dva milijuna eura manje prometa nego godinu prije.
Svi trgovci također su u 2024. zabilježili manju dobit nego godinu prije. Hofer je najviše smanjio, prošle godine ostvarili su gubitak od 15 milijuna eura. Spar Slovenija, s 5400 zaposlenih, prošle je godine ponovno rastao brže od konkurencije, a to predviđaju i za ovu godinu. Prihodi su porasli na 1,16 milijardi eura, što je 6,1 posto više nego u 2023. Neto dobit iznosila je 18,7 milijuna eura, što je nešto manje od pet posto manje nego godinu prije.
Drugu godinu zaredom ostvarili su veći prihod u maloprodaji od Mercatora. Mercator ostaje najveći maloprodajni sustav u Sloveniji po ukupnom prihodu, uključujući veleprodaju. U 2024. godini prihod je porastao za 1,3 posto, na 1,32 milijarde eura. To uključuje i 71 milijun eura prihoda od 33 trgovine M Tehnika, koje su zatvorene krajem prošle godine.
Samo u maloprodaji prihod je porastao za 1,4 posto, na 1,13 milijardi eura. Uspjeli su smanjiti gubitak iz 2023. od 48 milijuna eura na deset milijuna eura prošle godine. Mercator, koji je dio hrvatske Fortenova grupe, neznatno je poboljšao svoju profitabilnost, jer je bruto operativna dobit (EBITDA) porasla za šest posto na 47,8 milijuna eura. Omjer između EBITDA-e i prihoda od prodaje neznatno se poboljšao.
Međutim, financijska pozicija tvrtke se pogoršala. Neto financijski dug Mercatora prošle je godine porastao za 7,7 posto na 311,8 milijuna eura. U međuvremenu, kapital tvrtke smanjio se za 6,8 posto na 159,2 milijuna eura. Omjer između neto financijskog duga i kapitala pogoršao se i prošle je godine dosegao dva posto, nakon 1,7 u 2023. Diskontni trgovac Lidl prošle je godine pretekao Hofer po prihodima i dobiti. S više od dvije tisuće zaposlenika uspjeli su povećati prihod za 5,1 posto na 674 milijuna eura u 69 trgovina. Dobit je pala za desetinu na nešto manje od 16 milijuna eura.
Hofer neugodno iznenadio
Veliko iznenađenje slovenskog maloprodajnog tržišta u 2024. je Hofer jer je jedini trgovac čiji su prihodi pali u odnosu na prethodnu godinu. U 93 trgovine ostvarili su gotovo 672 milijuna eura prihoda. To je 0,3 posto manje nego u 2023., kada su im prihodi porasli za dobrih pet posto u odnosu na 2022.
Iz tvrtke kažu da su u 2024. primijetili ubrzani rast troškova nabave robe, a osim toga, istovremeno se u Sloveniji povećava i volumen operativnih troškova. Tvrtka Eurospin Eko prošle je godine povećala prihod u 59 trgovina za 3,9 posto, na 297 milijuna eura.
Neto dobit bila je niža za oko milijun eura, zaustavivši se na osam milijuna. Matična tvrtka Jagros ostvarila je 240 milijuna eura prihoda i 14 milijuna eura dobiti s drugim najvećim rastom prihoda među slovenskim trgovcima. Rast prihoda iznosio je 4,2%, dok je dobit bila niža za dobru desetinu.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu