Lučka uprava Zadar raskinula je koncesiju s tvrtkom Luka Zadar kineskih vlasnika u luci Gaženica. Bila je to očekivana odluka, a razlog je poznat – neispunjenje preuzetih obveza iz ugovora.
Nema investicija
Vlasnici Luke Zadar nisu ispunili ključni zahtjev glede novih investicija, planiranim na iznos od tadašnjih 215.750.000 kuna. Ali, osim kupnje dviju mobilnih dizalica, uz kredit za koji su upisali založno pravo, Luka Zadar u proteklih deset godina nije ostvarila najavljeno ulaganje u teretnu luku Gaženica. U određenom trenutku profilirala se kao luka preko koje su transportirane vjetroturbine.
Upravno vijeće Lučke uprave Zadar na svojoj 112. sjednici održanoj 24. listopada 2025. godine donijelo je Odluku o jednostranom raskidu Ugovora o prvenstvenoj koncesiji za obavljanje lučkih djelatnosti i korištenje objekata lučke podgradnje (infrastrukture) i lučke nadgradnje (suprastrukture) na lučkom području luke Zadar – teretna luka Gaženica sklopljen s tvrtkom Luka Zadar 19. srpnja 2002. s dodacima. Napominje se da je Dodatkom 2. predmetnog Ugovora koncesija produljena za dodatnih 25 godina, odnosno do 2039. godine.
“U dijelu Ugovora o prvenstvenoj koncesiji koji uređuje prestanak koncesije, kao razlog za raskid ugovora od strane davatelja koncesije ugovoreno je: ako ovlaštenik ne ostvari planirane investicije koje su bile podloga za produljenje koncesije u rokovima na način predviđen u Elaboratu o ekonomskoj opravdanosti produljenja ugovora o prvenstvenoj koncesiji, poslovnom planu Ovlaštenika koncesije, kao i terminskom planu.
Nadzorom nad izvršenjem Ugovora o koncesiji koji je provelo Povjerenstvo za praćenje izvršenja odluka i ugovora o koncesiji na pomorskom dobru koji je 13. studenoga 2024. osnovala Lučka uprava Zadar sukladno Ugovoru, a nakon očevida i pregleda ortofoto karte/satelitskih snimki te analize financijske dokumentacije utvrđeno je da koncesionar nije ispunio ugovorne obveze. U bitnome, Povjerenstvo je utvrdilo da koncesionar u razdoblju od 2014. do 2024. godine nije izvršio investicije u visini, sadržaju i opsegu obveze preuzete Ugovorom iz terminskog plana Ugovora o koncesiji”, priopćeno je iz Lučke uprave Zadar. Ugovor se smatra raskinutim protekom otkaznog roka od 150 dana od dana zaprimanja odluke.
“Nakon prestanka koncesije koncesionar je dužan u roku od dva mjeseca napustiti pomorsko dobro i predati davatelju koncesije lučko područje koje je bilo predmet koncesije”, zaključuju iz Lučke uprave Zadar. Luka Zadar je, kao i prethodne godine, 2024. godine, kada je povećala i prihode, završila s gubitkom od 166 tisuća eura.
Nekad ozbiljna zadarska tvrtka nakon prve prodaje od strane petorice većih dioničara slovenskim crkvenim fondovima, završila je u rukama kineskih investitora. I dok je Zhuang Mao od lipnja ove godine novi predsjednik Nadzornog odbora, Suo Zhank je predsjednik Uprave od 2023. kada je u Zadru osnivao i tvrtku Lock Meta za trgovinu i usluge. On je tada izjavio za Radio Zadar kako su zainteresirani za proširenje posla na terminale 7 i 8.
Neispunjena obećanja
“Tako bismo mogli raditi s ro-ro i kontejnerskim brodovima pa ćemo u budućnosti razgovarati s Lučkom upravom Zadar kako bi i ta dva terminala stavili u funkciju na međunarodnom dijelu luke, najavio je Zhang. Ništa od toga, međutim, nije se realiziralo, baš kao niti sve ranije najave iz Luke Zadar.
Zanimljivo, umirovljeni general Ivan Čermak već godinama širi svoj utjecaj na zadarskom području. Preko svojih tvrtki preuzeo je Tankerkomercov terminal, nekadašnji Kepol, kao i pogone bivše Sojare, čime je postao najveći koncesionar i faktički gospodar teretne luke Gaženica.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu