Američka obrambeno-tehnološka tvrtka Shield AI predstavila je dizajn za novi, potpuno autonomni borbeni zrakoplov X-BAT, pogonjen istom umjetnom inteligencijom koja je upravljala modificiranim F-16 u simuliranoj zračnoj borbi protiv ljudskog pilota. Prema pisanju portala Business Insider, ovaj mlažnjak može poletjeti bez piste, s kontejnerskih brodova ili udaljenih otoka, mijenjajući tako pravila modernog ratovanja.
Umjetna inteligencija koja je nadmudrila pilota
Mozak novog zrakoplova je sustav “Hivemind”, potvrdio je Armor Harris, viši potpredsjednik zrakoplovnog inženjerstva u tvrtki Shield AI. “Riječ je o istom borbeno dokazanom AI pilotu kojeg smo koristili za upravljanje modificiranim F-16 lovcem u zračnoj borbi,” izjavio je, referirajući se na povijesni test iz 2024. godine.
Tada se eksperimentalni zrakoplov X-62A VISTA, modificirana verzija F-16 lovca, suprotstavio zrakoplovu s ljudskom posadom. Iako vojska nikada nije službeno proglasila pobjednika, u ranijim simulacijama umjetna inteligencija je redovito pobjeđivala ljudske pilote. Značaj ovog testa potvrđuje i činjenica da je tadašnji tajnik američkog ratnog zrakoplovstva, Frank Kendall, osobno letio u kokpitu zrakoplova kojim je upravljao AI.
Nove mogućnosti ratovanja bez ljudskog faktora
Pokretan Hivemindom, novi X-BAT može izvršavati misije bez ikakvog ljudskog uplitanja, čak i bez GPS signala ili pouzdane komunikacije. Sustavi s umjetnom inteligencijom smatraju se ključnima za probijanje kroz osporavane zračne prostore u koje se tradicionalni zrakoplovi s posadom ne bi mogli sigurno, ili uopće, uputiti.
Osim toga, bespilotni lovci nisu ograničeni dizajnerskim rješenjima namijenjenima zaštiti ljudskog pilota, što otvara nove mogućnosti u konstrukciji i performansama. Harris je dodao kako X-BAT može djelovati i kao “dron-suborac” (drone wingman), leteći uz bok tradicionalnim lovcima kako bi ih štitio i proširio njihovu borbenu moć.
Američko ratno zrakoplovstvo već ulaže značajna sredstva u razvoj “Kolaborativnih borbenih zrakoplova” (Collaborative Combat Aircraft – CCA), koji bi trebali letjeti uz zrakoplove s posadom.
Fleksibilnost i pristupačnost kao ključne prednosti
Jedna od najvažnijih karakteristika X-BAT-a je njegova fleksibilnost. Zrakoplov ima mogućnost vertikalnog polijetanja i slijetanja (VTOL) te domet od 2.000 nautičkih milja, što mu omogućuje lansiranje s brodova, otoka ili neuređenih terena, bez potrebe za nosačima zrakoplova, pistama ili tankerima. Ova sposobnost mogla bi se pokazati ključnom za prevladavanje “tiranije udaljenosti” na prostranom Indo-Pacifiku.
Harris je istaknuo da bi veliki amfibijski jurišni brodovi mogli nositi do 60 X-BAT zrakoplova, no zahvaljujući malim dimenzijama i VTOL sposobnosti, mogli bi biti lansirani i s atipičnih plovila, poput kontejnerskih brodova.
Cijena je također važan faktor. Ovi zrakoplovi su dizajnirani kao “potrošne” platforme koje se, ako je potrebno, mogu žrtvovati kako bi zaštitile daleko skuplje zrakoplove s posadom. Popunjavanje flote ovakvim letjelicama stvara veću i otporniju borbenu silu koja može podnijeti gubitke bez katastrofalnih posljedica za proračun ili gubitka života pilota.
Globalni interes za autonomijom
X-BAT je predstavljen vojnim čelnicima i političarima u Washingtonu, a interes za ovakvom tehnologijom raste diljem svijeta. Europski zrakoplovni div Airbus također je testirao Shield AI-jev sustav Hivemind na svojem helikopteru H145, što pokazuje da utrka u autonomnom naoružanju postaje globalni fenomen.
Iako je neizvjesno hoće li X-BAT postati budućnost američke ili savezničkih vojski, jedno je sigurno: autonomija u zraku više nije daleki san. Kao što je Frank Kendall izjavio, test zračne borbe između AI i čovjeka bio je “trenutak transformacije”.
“Natjecanje u umjetnoj inteligenciji odredit će pobjednika na sljedećem bojnom polju,” zaključio je. Razvoj poput X-BAT-a osigurava da SAD i njegovi saveznici ostanu u korak s brzim tehnološkim promjenama koje preoblikuju budućnost sukoba.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu