Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Janaf teško može bez NIS-a, ali ni MOL ne može bez Janafa

Autor: Siniša Malus
09. listopad 2025. u 08:01
Podijeli članak —
Foto: Slaven Branislav Babic/PIXSELL

Tvrtki za transport i skladištenje nafte i derivata sedam dodatnih dana za transport prema Srbiji.

U srijedu su u Zagrebu održani uvodni pregovori predstavnika Jadranskog naftovoda (Janaf) i mađarske grupacije MOL o ugovoru o isporukama sirove nafte putem cjevovoda te hrvatske tvrtke prema rafinerijama MOL-a u Mađarskoj i Slovačkoj. Točnije, bio je to početak pregovora koji će se, kako je najavio član Uprave Janafa, Vladislav Veselica, nastaviti potkraj listopada. Početak pregovora donio je suzdržani optimizam. Predsjednik Uprave Janafa, Stjepan Adanić, izjavio je da je došlo do promjene paradigme te da sada mogu u miru, staloženo i racionalno razgovarati. Janaf je jučer ujutro izvijestio da je ishodio licencu kojom se odobrava sudjelovanje u aktivnostima koje su uobičajene i nužne za transport nafte, a u cilju dovršetka svih aktivnosti poduzetih temeljem važećeg ugovora o transportu sirove nafte, do 15. listopada 2025. godine.

Janaf nastavlja aktivno, u suradnji s Vladom Republike Hrvatske i svojim američkim pravnim savjetnicima, raditi na mogućnostima za pronalaženje rješenja u skladu s važećim regulatornim okvirom. U ovom trenutku Društvo nema službenu informaciju da je NIS ishodio licencu za navedeno razdoblje”, priopćeno je iz Janafa. Nafta industrija Srbije u subotu je poslala OFAC-u novi, osmi po redu, zahtjev za produljenje sankcija, što upućuje na to da je opskrba energentima iz regije i dalje pod posebnim nadzorom i političkim uvjetovanjem.

MOL: Tražimo da Janaf provede odgovarajuće testove

Iz MOL su kasno poslijepodne, nakon pregovora s predstavnicima Jadranskog naftovoda (Janaf), priopćili da su imali konstruktivan razgovor s “našim dobavljačem sirove nafte”, od kojeg su zatražili da provede testove kapaciteta.
Osim toga, predložili su i da prouči “međunarodne primjere vlasničke strukture zapadnoeuropskih transportnih kompanija, gdje prisutnost korisnika nafte kao suvlasnika jamči pravedno određivanje cijena i kontinuiranu dostupnost usluga”.
“Zatražili smo od hrvatske tvrtke koja nam pruža usluge transporta nafte da provede odgovarajuće testove kako bi pokazala da je sposobna svakodnevno tijekom cijele godine prevoziti dovoljne količine sirove nafte kroz Jadranski naftovod. MOL će i dalje pružati svu potrebnu podršku u provedbi testiranja u Hrvatskoj. MOL je, naravno, otvoren za uključivanje vanjskih stručnjaka u ovaj proces, no važno je naglasiti da MOL Grupa snosi glavnu odgovornost za rafinerije i sigurnost opskrbe u regiji”, naveli su u svojem priopćenju.
Također su dodali da su naznačili kako predlažu povratak predvidljivim tržišnim načelima te stavljanje komercijalnih odnosa u prvi plan. MOL je, kako su istaknuli, oduvijek zagovarao transparentno i tržišno utemeljeno formiranje cijena.
“Predložili smo da Janaf prouči najbolje međunarodne primjere vlasničke strukture zapadnoeuropskih transportnih kompanija, gdje prisutnost korisnika nafte kao suvlasnika jamči pravedno određivanje cijena i kontinuiranu dostupnost usluga. Istodobno smo jasno dali do znanja da stav MOL-a ostaje nepromijenjen: za sigurnost opskrbe u regiji nužno je postojanje barem dvaju visokokapacitetnih i cijenovno konkurentnih naftovoda kako bi sirovina bila dostupna u slučaju bilo kakvog poremećaja u sustavu”, zaključuje se u priopćenju.

Izdašniji ugovor?

Posljednje produljenje trajalo je upravo do jučer, odnosno, 8. listopada. Neslužbeno, i NIS bi trebao dobiti odgodu sankcija na osam dana. U svakom slučaju, NIS i MOL najvažniji su partneri Janafa. “Otvoreni smo za razgovore i s kolegama iz MOL-a i iz NIS-a. Imamo velika iskustva u pregovorima, i to radimo desetljećima. Radit ćemo u interesu Janafa i Hrvatske”, poručio je predsjednik Uprave Janafa, Stjepan Adanić.

“Pregovori su počeli u partnerskom tonu, spuštene su tenzije vezane uz neke moguće prijepore. Vjerujemo da ćemo u idućem periodu doći do ugovora koji je prihvatljiv za obje strane. Pregovori traju dok se obje strane ne usuglase, ali svjesni smo svoje uloge strateškog naftovoda. Ignoriranje činjenice da Janaf postoji sigurno nije u interesu MOL-a, jer smo mi jedina alternativa”, poručio je Veselica. Ponovio je da je Janaf spreman opskrbljivati naftom obje MOL-ove rafinerije. “Rekli smo da ćemo sniziti tenzije i da će struka obaviti svoje. Dali smo određena testiranja gdje se pokazalo da su naši kapaciteti neupitni. Ne znam što će iz MOL-a govoriti, oni imaju i dio politike”, kazao je Adanić, upitan ima li Janaf kapaciteta za transport nafte do mađarskih rafinerija, s obzirom na to da MOL tvrdi da nema. Veselica je ponovio da je Janaf dobio licencu za transport nafte do srbijanske rafinerije u Pančevu. Kazao je da nema informacije o tome je li i NIS dobio licencu, odnosno odgodu američkih sankcija, iako postoje neslužbene informacije da jest. Naime, kako neslužbeno doznaje srpski portal Nova ekonomija, na sastanku visokog i srednjeg menadžmenta NIS-a jučer ujutro rukovoditeljima je rečeno da će sankcije SAD-a NIS-u biti odgođene za još tjedan dana. “Dugoročno ne može jedna zemlja ostati bez rafinerije, a ne vjerujem da će se dogoditi situacija od prije 25 godina. Ovo je dominantno pitanje NIS-a jer se od vlasnika NIS-a očekuje da napravi neke poteze koji će zadovoljiti američku administraciju’, poručio je Veselica. “Bit će jako teško, gotovo nemoguće nadoknaditi gubitak”, odgovorio je na pitanje što bi značilo za Janaf da ostanu bez transporta nafte u Srbiju.

Količina i cijena

Janaf i MOL pregovaraju o novom ugovoru za 2026. godinu, s obzirom na to da sadašnji istječe krajem 2025. Trenutačno su dogovoreni kapaciteti od dva milijuna tona nafte, no koristi se tek trećina jer Mađarska i dalje uvozi većinu nafte iz Rusije zbog nižih cijena. NIS je zasad neusporedivo važniji partner Janafa jer, prema aktualnom ugovoru, putem Janafa dobiva deset milijuna tona nafte, a rok isporuke je 31. prosinca 2026. Drugim riječima, ugovor s NIS-om utječe na čak trećinu Janafovih prihoda. Podsjetio je da svi naftovodi funkcioniraju na bazi vremenskog roka i količine – ako se zakupe na kratak rok i mali transport, cijena je skuplja od one ako se zakupi na duži rok i za veće količine. Drugim riječima, bude li MOL povećao količine u novom ugovoru, sasvim je očekivano da će dobiti i povoljnije cijene.

“Ako MOL poveća preradu nafte na 11 milijuna tona godišnje, Janafove cijene mogu biti konkurentne onima ruske Družbe. To odgovorno tvrdim”, poručio je Veselica. Neupitno je, smatra, da će Janaf od 2027. biti dominantan partner MOL Grupe i dviju njihovih rafinerija. Dvije MOL-ove rafinerije prošle su godine prerađivale nešto više od 11,5 milijuna tona nafte. Dakle, Janaf je alternativni dobavni pravac za MOL-ove rafinerije u Mađarskoj i Slovačkoj i u potpunosti može služiti kao siguran opskrbni pravac u odnosu na onaj koji u Mađarsku i Slovačku dolazi kroz naftovod Družba, iz Rusije, preko Bjelorusije i Ukrajine.

Dvojbeno je i dalje različito tumačenje kapaciteta naftovoda. U tom kontekstu je premijer Plenković ovoga tjedna izjavio da je tražio od predsjednice EK Ursule von der Leyen da njezina Uprava za energetiku pošalje svoje stručnjake da budu prisutni na testiranju kapaciteta Janafa. “Bila je dvojba o tome je li to tehnički moguće ili nije. Naravno da je moguće. Nakon toga neka se pristupi komercijalnim pregovorima između dviju kompanija i postigne odgovarajuća cijena o transportnim tarifama”, rekao je ovih dana Plenković.

Autor: Siniša Malus
09. listopad 2025. u 08:01
Podijeli članak —
Komentari (1)
Pogledajte sve

<p>Ovi se bore više od Srbije da se ukinu sankcije proruskoj Srbiji. To je prestrašno tko nam vodi firme.. što se vi imate petljati u politiku Zapada prema Srbiji?</p>

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close