Hrvatski sektor transporta i logistike u 2024. doživio je snažan zamah obilježen rastom robnog prometa, rekordnim brojem dostavljenih paketa, novim investicijama u skladišne kapacitete te sve većim naglaskom na digitalizaciju i održiva rješenja. Konferencije i strateški planovi potvrdili su ambiciju Hrvatske da se pozicionira kao logističko čvorište srednje Europe, dok su investicije u gotovo 300 tisuća novih kvadrata skladišta i proširenje kontejnerskih terminala pokazale konkretne rezultate.
Potencijal za daljnji rast
“Sektor logistike nalazi se u fazi intenzivne transformacije, potaknut potrebom za većom učinkovitošću, održivošću i prilagodljivošću. Iako su prisutni brojni izazovi; od geopolitičkih nestabilnosti do poremećaja u globalnim opskrbnim lancima, sektor pokazuje otpornost i spremnost na promjene. Istovremeno, rastuća očekivanja tržišta i klijenata potiču nas na dodatna ulaganja u modernizaciju infrastrukture, digitalne alate i kontinuirani razvoj ljudskih resursa”, izjavio je Bojan Žganec, izvršni direktor HAVI-ja i dodao: “Može se reći da logistika danas igra strateški važniju ulogu nego ikad prije – ne samo kao operativna podrška, već i kao ključni element u postizanju poslovne otpornosti, rasta i održivosti.”
Sličnog mišljenja je i Mario Mesaroš, predsjednik Uprave RALU Logistike, koji naglašava kako se hrvatski logistički sektor nalazi u jedinstvenoj i sve jačoj poziciji na europskom tržištu, zahvaljujući svojoj geografskoj prednosti i kontinuiranom razvoju infrastrukture. “Kao mediteranska zemlja koja povezuje zapadnu i jugoistočnu Europu Hrvatska ima strateški položaj za transportne rute koje povezuju različite dijelove kontinenta, zbog čega naš sektor ima potencijal za daljnji rast. No, postoje i dalje izazovi na kojima je potrebno raditi, poput rastućih troškova i nedostatka radne snage, kroz ulaganja u zaposlenike i moderne tehnologije. Razvoj logističkog sektora je važan jer investicijama i otvaranjem radnih mjesta potiče i cjelokupno domaće gospodarstvo”, kazao je Mesaroš. Prema podacima Državnog zavoda za statistiku (DZS), od siječnja do prosinca 2024. ukupno su prevezena 133,4 milijuna tona robe, što je za 5,1 posto više u odnosu na isto razdoblje 2023.
Porast prometa ostvaren je u cestovnom prijevozu, za 6,4 posto, u pomorskome i obalnom prijevozu, za 6,9 posto, u željezničkom za četiri posto te u prijevozu na unutarnjim vodnim putovima za 7,7 posto. Pad prometa evidentiran je u zračnom prijevozu, za 7,4 posto, te u cjevovodnom transportu, za 7,3 posto. Brojne transportne i logističke kompanije pronašle su svoje mjesto u Top 505 najuspješnijih kompanija prošle godine, a među njima najvišu poziciju zauzela je M San Grupa koja je, prema podacima analitičke tvrtke Dun&Bradstreet, u 2024. ostavila neto rezultat poslovanja u iznosu od 1.272.164 eura, dok je ostvarena neto marža iznosila 0,37 posto. Prošle godine M San Grupa povećala je broj zaposlenih koji je narastao sa 215 godinu prije na 246 u 2024. godini.
Poslovni izazovi
“Tijekom prošle godine suočili smo se sa značajnim izazovima u opskrbnom lancu, posebice u nabavi robe iz Kine. Geopolitički sukobi i logistički poremećaji znatno su utjecali na logističke tokove te produljili prosječno vrijeme brodskog prijevoza s 35 na čak 67 dana. Unatoč tome, zahvaljujući pravovremenim mjerama, planiranju i fleksibilnosti, osigurali smo kontinuitet opskrbe i ispunjavanje obaveza prema našim partnerima’’, rekla je Irena Langer Breznik, predsjednica Uprave M San Grupe. Grupa je ostvarila najvišu razinu prihoda od svoga osnutka, dosegnuvši iznos od 502 milijuna eura, dok je EBITDA porasla za pet posto u odnosu na prethodnu godinu, naglasila je Langer Breznik.
Među 505 najuspješnijih je Alca Zagreb koja je prošle godine ostvarila neto rezultat poslovanja u iznosu od 2.671.734 eura, dok je ostvarena neto marža iznosila 1,53 posto. Broj zaposlenih u Alci Zagreb povećan je na 1005 radnika. Kako im je poslovno protekla poslovna 2024. zadovoljni su i u HAVI-ju, a izvršni direktor Havi Logistic Bojan Žganec istaknuo je: “Poslovna 2024. za HAVI bila je izuzetno uspješna. Otvoren je novi, suvremeni distributivni centar u Velikoj Gorici, optimiziran za različite temperaturne režime i opremljen naprednim tehnologijama za praćenje u stvarnom vremenu.
Realizirano je više od 12 tisuća dostava prema restoranima svih naših klijenata, uz skladišnu manipulaciju više od 100 tisuća tona robe.” Ova kompanija kroz primjenu integriranih modela upravljanja opskrbnim lancem, preuzima značajan dio operativne odgovornosti klijenata nad robom i lancem nabave, čime je klijentima omogućeno jednostavnije i učinkovitije upravljenje njihovim poslovanjem. Havi Logistics je u 2024. ostvario neto rezultat poslovanja u iznosu od 327.721 eura, dok je ostvarena neto marža iznosila 0,27 posto, a povećao je broj zaposlenih na ukupno 53, pokazuju podaci Dun & Bradstreet.
Iako su transportu i logistici mnogi problemi zajednički, Petar Glavaš iz ENNA Transporta iznio nam je neke izazove specifične za sektor transporta. Kaže da je tržište željezničkih usluga u padu, a trenutačni prijevozi odvijaju se s dozom opreza. “Vjerujem da će se tržište oporaviti, a terminal Rijeka Gateway trebao bi biti jedan od pokretača te tu spremno iščekujemo prve vlakove kako bismo pokazali da smo i dalje vodeći na tržištu”, naglasio je Glavaš.
Za ENNA Transport najveći poslovni izazov prošle godine bila je poplava u BiH u listopadu, zbog koje je željeznički promet u potpunosti prekinut, a što je utjecalo na njihovo redovno poslovanje u Pločama. “Saniranje štete i popravak pruge potrajali su oko četiri mjeseca, a pruga je otvorena tek u veljači 2025. Zbog toga je izostao prijevoz roba prema i iz BiH te posljedično znatno smanjenje prihoda. Uz to, bitno je napomenuti da se u Hrvatskoj trenutačno na željezničkoj infrastrukturi izvodi velik broj građevinskih radova i zatvaranja pruga, što također izravno utječe na redovan prijevoz roba željeznicom”, ističe Glavaš te napominje da svi u kompaniju iščekuju ovogodišnje službeno otvorenje kontejnerskog terminala Rijeka Gateway, velikog infrastrukturnog projekta ENNA grupe i partnera APM Terminalsa.
“U 2025. tržište je generalno i u Hrvatskoj i u regiji u padu koji, prema nekim procjenama, iznosi oko 30 posto. No, cilj nam je zadržati stabilnost i imati zaposlene kapacitete kako bismo bili spremni pružiti što kvalitetniji servis s novog terminala, ali i u svim željezničkim uslugama općenito”, izjavio je Glavaš.
RALU Logistika već više od 30 godina uspješno se bavi transportom i logistikom, a i u 2024. našli su se na popisu najuspješnijih – zaradili su oko 3,1 milijun eura čiste dobiti. “RALU Grupa je u 2024. godini ostvarila najbolje poslovne rezultate do sada, kako u pogledu prihoda, tako i u rastu broja zaposlenika, kojih danas imamo više od 700. Ponosni smo na postignute rezultate i daljnje jačanje naše tržišne pozicije”, kazao nam je Mario Mesaroš, predsjednik Uprave RALU Logistike. U usporedbi s godinom prije, kompanija je zabilježila rast prihoda od 14 posto, što je najvećim dijelom ostvareno proširenjem skladišnih kapaciteta. Nedavno otvoren, prošireni logistički centar Rugvica 2 popunili su u rekordnom roku, a čelnik RALU Logistike ističe da su prepoznali potrebu tržišta za dodatnim kapacitetima u smrznutom režimu.

Što je oblikovalo tržište
“Novim investicijama stvaramo vrijednost i jačamo našu poziciju na tržištu, što smo u 2024. i dokazali. U 2025. godini fokusirali smo se na daljnji rast kroz širenje logističkog segmenta i ulaganjima u obnovljeni vozni park u segmenta transporta. Uspješno privodimo kraju ljetnu sezonu te smo uvjereni da ćemo jednako uspješno završiti i ovu poslovnu godinu”, vjeruje Mesaroš.
Godina 2024. za hrvatski sektor transporta i logistike protekla je u znaku izazova – pad željezničkih usluga i oprez u poslovanju, uz kroničan nedostatak radne snage, oblikovali su tržište. Ujedno su snažno odjeknuli regulatorni zahtjevi EU-a, koji potiču veću održivost i odgovornost u lancima opskrbe. Automatizacija i digitalizacija nameću se kao nužni odgovori na ograničenja, dok geopolitičke napetosti podsjećaju na važnost otpornosti. U ovoj godini fokus će biti na oporavku tržišta, novim velikim projektima poput terminala Rijeka Gateway te daljnjem jačanju transparentnosti i sigurnosti poslovanja za domaći transport i logistiku.