Električna vozila su sve poželjnija – no što to zapravo znači za korisnike, infrastrukturu i okoliš? Panel u sklopu Energy.Weekenda, bez rukavica i marketinških floskula otkriva stvarno stanje električne mobilnosti u Hrvatskoj.
Dok proizvođači vozila obećavaju nultu neto emisiju, a oglasi prikazuju električne limuzine kako bešumno klize zelenim krajolicima, stvarnost na hrvatskim cestama, i punionicama, često izgleda drugačije.
Broj električnih vozila u Hrvatskoj zaista raste, ali ni približnom brzinom kao u drugim članicama EU-a. Krajem 2024. godine, registrirano je nešto više od 9.987 električnih vozila, dok istovremeno imamo oko 1.074 javne punionice, što je 0,2 posto od ukupnog broja punionica u EU, čime se svrstavamo među pet zemalja s najmanje punionica, zajedno s Estonijom, Latvijom, Ciprom i Maltom.
Iz podataka je vidljivo da infrastruktura ne prati rast, osobito u kontekstu turističke sezonalnosti. Naime, Hrvatska ima otprilike 12 tjedana intenzivne turističke sezone, tijekom kojih se promet i potražnja za punionicama višestruko povećavaju. Kao autodestinacija, većina turista dolazi vlastitim vozilima, sve više i električnima , što dodatno naglašava potrebu za razvijanjem punionica i infrastrukture, posebice uzduž obale i na ključnim turističkim pravcima.

Kvalitetna energetska i e-mobilnost infrastruktura pritom nije važna samo za sadašnje korisnike, već može biti i ključan alat za produljenje turističke sezone. Razvojem dostupne i pouzdane infrastrukture, Hrvatska može privući goste i izvan glavne sezone, čime e-mobilnost postaje alat za cjelogodišnju održivost turizma.
Dok EU već ima jasne ciljeve prema kojima svaka nova zgrada mora imati preduvjete za punjenje, Hrvatska i dalje ovisi o lokalnim planovima i ograničenim subvencijama. Sve se vrti u krug: bez potražnje nema ulaganja, a bez ulaganja nema potražnje. Za korisnike to znači čekanje, frustraciju i osjećaj da je struja još uvijek za „njih“, a ne za „nas“. No, nije sve tako crno – standardizacija je na vidiku, a sve više zgrada i garaža planira punionice električnih vozila. Gradovi poput Zagreba, Splita i Rijeke već su uključeni u razvoj e-mobilnih planova.
Za koga je uopće primjereno danas električno vozilo s obzirom na razvoj tehnologije poput realnog dometa, načina i standardizacije punjenja, mogućnosti mreža za prihvat novih punionica te mijenjanja prometne paradigme iz temelja, pitanja su na koja ćemo dobiti odgovor na panelu „Elektromobilnost: Revolucija na struju (ili samo marketing?)“ u sklopu Energy.Weekenda, koji će se po prvi puta održati 19. rujna u Rovinju, kao dio Weekend.18.
Panelisti su Saša Bart, partner u Dyvolveu, tvrtki za savjetovanje, i Dimitrije Trbović, suosnivač, NEOSTAR, a moderator je Domagoj Puzak, O&M menadžer u Eleportu, vodećem pružatelju infrastrukture za punjenje električnih vozila u Srednjoj i Istočnoj Europi.

Ova brza, jasna i provokativna rasprava o električnim vozilima, zaista će zaroniti – ispod hauba.
Više od vožnje ili kako ubaciti u višu brzinu
Električna vozila mijenjaju mobilnost kakvu poznajemo – donose manje emisije, višu energetsku učinkovitost i dugoročno niže troškove. U zemlji s potencijalom za obnovljive izvore, poput Hrvatske, električna vozila postaju logičan korak prema održivoj i energetski neovisnoj budućnosti.
Elektromobilnost više nije trend, već stvarnost koja ubrzano mijenja naš svijet – saznajte više o panelu i cijelom programu putem službene stranice festivala, gdje vas čeka i link za prijave!