Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE
Transport i logistika
Ljudi - najveća snaga

Rijeka postaje važno središte na europskoj karti, otvorit će se čak 2.500 novih radnih mjesta

Uskoro počinje prva faza Rijeka Gatewaya, zaposleno već više od 220 radnika.

Autor: Siniša Malus
01. rujan 2025. u 20:29
Foto: Goran Kovacic/PIXSELL

Rijeka Gateway, tehnološki najnapredniji kontejnerski terminal u regiji, ušao je tijekom kolovoza u završnu fazu testiranja dolaskom prvog kontejnerskog broda – M/V Cape Fulmar, koji je stigao iz Port Saida u Egiptu, dug je 170 metara, širok 25 metara i ima kapacitet od približno 1440 TEU.

Odmah po dolasku najavljeno je da brod ostaje na terminalu četiri tjedna i služit će kao platforma za sveobuhvatnu obuku i testiranje operativnih procesa u stvarnim uvjetima. To uključuje planiranje, ukrcaj i iskrcaj svih vrsta kontejnera, osiguranje tereta, kao i koordinaciju i prijevoz terminalnim vozilima. Prvi kamioni i vlakovi s izvoznom robom očekuju se početkom rujna, dok je dolazak prvog komercijalnog broda planiran za 12. rujna 2025. U početku će brodovi pristajati jednom tjedno, a učestalost dolazaka će se uskoro povećati.

Intenzivne vanjske aktivnosti

Rijeka Gateway donosi revoluciju u logistici Hrvatske i šire regije. Riječ je o najsuvremenijem kontejnerskom terminalu na Jadranu, vrijednom 380 milijuna eura, koji će Rijeci vratiti status ključne ulazne luke za središnju Europu. Zajednička investicija ENNA grupe i APM Terminals će se realizirati u dvije faze, s početkom rada u idućih nekoliko tjedana.

Tim Rijeka Gatewaya trenutačno broji više od 220 zaposlenika. Paralelno s tehničkim pripremama, ulažu se značajni napori u zapošljavanje i obuku kadra koji će činiti temelj budućeg poslovanja. U 2025. godini već je uloženo više od 45.000 sati u edukaciju tima, što dokazuje predanost razvoju ljudi kao ključnog pokretača uspjeha.

“Dvije godine nakon službenog početka gradnje, naš terminal je danas potpuno opremljen i spreman za testni rad. Dolazak testnog kontejnerskog broda i vlaka označava početak ključne, ali i uzbudljive faze testiranja. Naš talentirani i predani tim u potpunosti je spreman na testiranje svih sustava i procesa koje su posljednjih mjeseci pripremali i postavljali”, naglasio je Peter Corfitsen, generalni direktor Rijeke Gateway.

No, ekipiranje tima praktički permanentno traje, a grade se i odnosi s budućim partnerima i suradnicima. Prema podacima s portala MojPosao, trenutačno su otvoreni oglasi za sljedeća radna mjesta: Nadzornik terminala, tehničar automatizacije, specijalist zaštite na radu, tehničar mehanike, tehničar elektronike, operater RTG/RMG daljinski upravljane dizalice, operater lučke mehanizacije te signalist.

“Paralelno s tim intenzivirali smo i vanjske aktivnosti – redovito vodimo razgovore s partnerima, klijentima i logističkim operaterima, a radimo i na širenju prepoznatljivosti Rijeka Gatewaya na regionalnoj i međunarodnoj razini, kao važnog dijela globalnoga pomorskog logističkog ekosustava. Dakle, temelji su sada čvrsti, organizacija je operativna, a fokus nam je sve više na komercijalnom rastu i pripremi za prve kontejnerske brodove”, rekao je nedavno Corfitsen za Poslovni dnevnik.

Rijeka Gateway bit će prva luka na Jadranu s daljinski upravljanim, električnim kontejnerskim dizalicama. Većina opreme će biti elektrificirana i uvelike daljinski upravljana, s operaterima koji će kontrolirati i nadzirati opremu iz centralne sobe putem velikih ekrana i instrumenata. U prvoj fazi razvoja imamo četiri dizalice ship-to-shore (STS), 15 dizalica na gumama (RTG), dvije tračne dizalice (RMG) i 28 terminalskih traktora.

Motor regije

Terminal će imati kapacitet od više od milijun TEU (20 stopnih kontejnera) godišnje, što ga čini gospodarskim motorom regije i strateškim partnerom europskog gospodarstva. Osim izravnih zaposlenja, terminal će privući dodatne investicije i potaknuti razvoj pratećih djelatnosti, čime će Rijeka ponovno postati važno logističko središte na karti Europe.

20 posto

ukupnog tereta terminala činit će cestovni prijevoz

Bez obzira na visoki stupanj automatizacije poslovnih procesa, Corfitsen naglašava kako su u fokusu – ljudi.

“Koliko god najsuvremenija oprema bila impresivna, bez stručnih i predanih ljudi nema pravu vrijednost, tehnologija je samo sredstvo, dok su ljudi ti koji joj daju svrhu i pokreću cijeli sustav. Zaposlenik je bio i ostat će središnji dio ove priče, pri čemu njegujemo kulturu suradnje i zajedništva. Ukratko, nalazimo se na ciljnoj ravnini s jasnim fokusom: dovršiti sve s maksimalnom preciznošću, sigurnošću i profesionalnošću kako bi Rijeka Gateway ove jeseni u potpunosti zaživio i pružao usluge kupcima na najvišoj mogućoj razini. Kada se osvrnemo unatrag, s ponosom možemo reći da je tako zahtjevan i strateški važan projekt realiziran u izuzetno kratkom roku – radovi su započeli u rujnu 2023. godine. Taj izvanredan tempo svjedoči o visokoj razini organizacije, suradnje i predanosti svih uključenih u projekt, uz znatnu podršku nadležnih službi i partnera”, rekao je Corfitsen.

Rijeka Gateway, tehnološki najnapredniji kontejnerski terminal u ovom dijelu Europe, imat će potpuno automatizirani sustav ulaza i izlaza kamiona koji otpremaju kontejnere s terminala na njihovo finalno odredište, i to prvi takav u Hrvatskoj. Očekuje se da će cestovni prijevoz činiti oko 20 posto ukupnog tereta koji prolazi kroz terminal, a novi sustav omogućit će potpuno digitaliziran proces prihvata i otpreme kamiona, uz nadzor operatera. Taj korak donosi niz prednosti, od povećane sljedivosti i sigurnosti robe, ubrzanja prometa i pozitivnih ekonomskih učinaka za prijevoznike i same naručitelje robe, ali isto tako i optimizacije prometa oko terminala s ciljem smanjenja prometa i opterećenja na cestama oko terminala kao i pozitivnih učinaka na okoliš.

20 stopnih

kontejnera godišnje bit će kapacitet terminala na Rijeka Gatewayu

Prema nedavno objavljenoj ekonomskoj studiji Hrvatske gospodarske komore “Ekonomski učinci Riječke luke”, osnovni scenarij predviđa generiranje oko 2500 novih radnih mjesta i ukupnu vrijednost proizvodnje povezane s radom luke na približno 2,44 milijarde eura u 2040., a Rijeka Gateway identificirana je kao ključan projekt u postizanju tih brojki. Kao dio globalne mreže APM Terminals, terminal će služiti kao glavna ulazna točka za zemlje i tržišta unutrašnjosti. Prvo, njegova pozicija na sjevernom Jadranu daje mu stratešku prednost kao najbrža točka ulaza u srednju i jugoistočnu Europu. Drugo, riječ je o projektu koji integrira suvremenu tehnologiju, održiva rješenja i visok operativni standard, što ga čini privlačnim za globalne logističke operatere i investitore. Snažan i moderno opremljen kontejnerski terminal prirodno privlači dodatne investicije bilo u skladišta, distribucijske centre, IT rješenja ili prateće logističke i prometne usluge. To otvara nova radna mjesta, razvija lokalne dobavne lance i potiče inovacije. No, ono što je možda i najvažnije: Rijeka Gateway mijenja percepciju Rijeke kao luke. Umjesto tranzitne točke, ona postaje funkcionalni logistički hub, usmjeren na dodanu vrijednost, učinkovitost i održivost.

Potencijal riječkog bazena

Ključno je iskoristiti sve potencijale koje riječki bazen ima. U tome leži i odgovor na pitanje može li Rijeka do 2040. prerasti u istinsko logističko središte regije, privlačeći nove brodarske linije i služeći kao glavni ‘gateway’ za središnju i jugoistočnu Europu.

“Rijeka do 2040. zaista može prerasti u istinsko logističko središte regije, ali uz uvjet da se dosljedno provode strateški planovi ulaganja, integracije i modernizacije. Projekt Rijeka Gateway snažan je temelj za to: uz suvremen kontejnerski terminal, elektrificiranu i digitaliziranu infrastrukturu te izravan fokus na održivost, stvara se platforma koja može privući nove brodarske linije i logističke partnere. Rijeka već sada ima povijesnu, geografsku i stratešku prednost, a uz pametno upravljanje, može do 2040. postati nezaobilazan logistički hub u ovom dijelu Europe”, uvjeren je Corfitsen. U svemu tome središnje pitanje ima toliko dugo iščekivana nizinska pruga, ključna je za puni razvoj Luke Rijeka. Ta pruga omogućit će lakše povezivanje sa srednjom Europom i otključati puni potencijal Rijeka Gatewaya kao glavnog logističkog čvorišta regije. Izgradnja nizinske pruge svakako je jedan od preduvjeta za maksimalno iskorištavanje kapaciteta i strateškog položaja Rijeka Gatewaya. Bez nje bi luka i terminal bili ograničeni u kapacitetu u pogledu željezničke povezanosti i efikasnosti distribucije tereta prema unutrašnjosti, što bi usporilo njezin razvoj i konkurentnost.

Terminal Rijeka Gateway rezultat je najveće privatne investicije u logistiku u Hrvatskoj, zajedničkog ulaganja tvrtki APM Terminals i ENNA Grupe. S kapacitetom od 650.000 TEU u prvoj fazi te mogućnosti prihvata velikih kontejnerskih brodova do 18.000 TEU, terminal pozicionira Rijeku kao ključnu ulaznu točku za robu koja putuje prema središnjoj i zapadnoj Europi.

Autor: Siniša Malus
01. rujan 2025. u 20:29
Podijeli članak —

New Report

Close