Popularne aplikacije svakodnevno koriste stotine milijuna ljudi. No, njihovo naizgled besplatno korištenje ipak ima svoju cijenu. Prema novom istraživanju koje je provela britanska organizacija za zaštitu potrošača Which?, aplikacije “gladne podataka” poput Facebooka i Instagrama traže nevjerojatnu razinu pristupa vašim osobnim informacijama, često bez stvarne potrebe.
Stručnjaci su analizirali 20 popularnih aplikacija iz kategorija društvenih mreža, online kupovine, fitnessa i pametnog doma. Otkrića su zabrinjavajuća: svaka od njih traži “rizične” dozvole, poput pristupa vašoj lokaciji, mikrofonu i datotekama na uređaju. Korisnici se pozivaju na veći oprez prilikom preuzimanja novih aplikacija i davanja dozvola. U žurbi i bez razmišljanja, jednim dodirom na gumb “Slažem se” možda ugrožavamo vlastitu privatnost više no što mislimo.
“Milijuni nas svakodnevno se oslanjaju na aplikacije za sve, od praćenja zdravlja do online kupovine”, izjavio je Harry Rose, urednik u organizaciji Which?. “Iako se mnoge od tih aplikacija čine besplatnima, naše istraživanje pokazuje kako korisnici zapravo plaćaju svojim podacima – često u zastrašujuće velikim količinama.”
Istraga, provedena u suradnji sa stručnjacima za kibernetičku sigurnost iz tvrtke Hexiosec na Android uređaju, otkrila je jasne obrasce. Apsolutni rekorder po broju traženih dozvola je kineska aplikacija Xiaomi Home, koja zahtijeva čak 91 dozvolu, od kojih je pet klasificirano kao “rizično”. Odmah iza nje je Samsungova aplikacija Smart Things s 82 zahtjeva, od kojih je čak osam rizičnih. Među društvenim mrežama, Facebook, u vlasništvu Mete, pokazao se kao najznatiželjniji. Traži ukupno 69 dozvola, uključujući šest rizičnih. Njegova sestrinska aplikacija WhatsApp ne zaostaje mnogo sa 66 zahtjeva (šest rizičnih), dok Instagram traži 56 dozvola (četiri rizične). Popularni TikTok zahtijeva 41 dozvolu, od čega su tri rizične.
Kada bi korisnik na svom telefonu imao instalirano svih 20 analiziranih aplikacija, kolektivno bi im odobrio nevjerojatne 882 dozvole, otvarajući vrata ogromnoj količini osobnih podataka. No, što su to “rizične” dozvole? To su one koje aplikacijama omogućuju pristup osjetljivim dijelovima vašeg uređaja i podataka. To uključuje: pristup mikrofonu i omogućuje aplikaciji da snima zvuk, čitanje datoteka na uređaju – što daje pristup vašim fotografijama, dokumentima i drugim datotekama, precizna lokacija – omogućuje praćenje vašeg kretanja s velikom točnošću. Ovi podaci su iznimno vrijedna roba koja tvrtkama omogućuje da korisnicima serviraju “jezivo precizne oglase” i grade detaljne profile o njihovim navikama.
Istraživanje je pokazalo da su aplikacije Xiaomi Home i AliExpress slale podatke u Kinu, uključujući i sumnjive oglašivačke mreže, iako je to navedeno u njihovim pravilima o privatnosti. AliExpress je, osim šest rizičnih dozvola, korisnike bombardirao s 30 marketinških e-mailova u mjesec dana nakon instalacije, bez da je za to tražio posebnu dozvolu. Sličnu agresivnu taktiku guranja marketinških prijava koristi i Temu, još jedna kineska platforma za online kupovinu.
Kompanije su reagirale na rezultate istraživanja. Meta (vlasnik Facebooka, Instagrama i WhatsAppa) tvrdi da njihove aplikacije ne koriste mikrofon u pozadini bez izričitog pristanka korisnika. Samsung navodi da su sve njihove aplikacije, uključujući SmartThings, u skladu sa zakonima o zaštiti podataka. TikTok je poručio da su privatnost i sigurnost “ugrađeni u svaki njihov proizvod”, dok je AliExpress izjavio da pozdravlja nalaze kao priliku za poboljšanje te da se podaci korisnika štite u skladu sa zakonom.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu