Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE
Poslovni vikend
Intervju

Bezdimni svijet sami ne možemo izgraditi, želimo otvoreni dijalog

Pierre Durinck, regionalni direktor za korporativne poslove BAT-a za Amerike i Europu.

Autor: Mladen Miletić
12. lipanj 2025. u 22:00
Od 2015. BAT je u Hrvatsku uložio više od 700 mil. eura - regionalni direktor Pierre Dunrick/Patrice Lariven

BAT je veliki investitor u Hrvatsku. Od preuzimanja TDR-a 2015. do danas uložili su ukupno više od 700 milijuna eura. Rezultat ulaganja? Hrvatska je danas jedna od rijetkih zemalja Europske unije u kojoj postoji i poljoprivredna proizvodnja duhanskog lista kroz Hrvatske duhane i industrijska proizvodnja cigareta i ostalih bezdimnih proizvoda u tvornici u Kanfanaru.

O važnosti te industrije za domaće gospodarstvo, ali i o ulozi Hrvatske u globalnoj transformaciji BAT-a, kao i postignutim ciljevima i preprekama na putu prema velikoj industrijskoj transformaciji, razgovarali smo s regionalnim direktorom za korporativne poslove BAT-a za Amerike i Europu, Pierrom Dunrickom.

“Naša globalna transformacija fokusirana je na stvaranje “Boljeg sutra” (A Better Tomorrow™) gdje je cilj izgradnja Bezdimnog svijeta u kojem odrasli pušači migriraju s cigareta na manje štetne alternative”, kaže nam Dunrick na početku.

“Smatram da je važno naglasiti zašto smo krenuli u ovom smjeru. Naši bezdimni proizvodi su prisutni na tržištu već niz godina i ono što znamo je da ti proizvodi, a to su grijani duhanski proizvodi, e-cigarete i nikotinske vrećice, pri korištenju ne uzrokuju sagorijevanje, što je inače karakteristično za naš tradicionalan proizvod, cigarete, te stoga imaju značajno (>90-99 posto) niže razine niza toksina* za koje se vjeruje da su primarni uzrok bolesti povezanih s pušenjem.

Cilj je, ističe, do 2030. godine dosegnuti 50 milijuna odraslih korisnika bezdimnih proizvoda i dosegnuti najmanje 50 posto prihoda od tih proizvoda globalno do 2035.

“Već smo izgradili posao vrijedan više milijardi funti na ovom području, s proizvodima dostupnim na više od 80 tržišta, a prihodi od novih kategorija proizvoda trenutno su 17,5% globalno. Ipak, unatoč golemim ulaganjima u inovacije, znanost i tehnologiju, tu transformaciju ne možemo učiniti sami. Nužan je otvoren dijalog sa javnozdravstvenom zajednicom i regulatorima diljem svijeta. Možemo vidjeti da na tržištima poput Japana, Novog Zelanda, Švedske, Ujedinjenog Kraljevstva i SAD-a, gdje su bezdimni proizvodi prihvaćeni od javnozdravstvenih stručnjaka i Vlade kao alat za smanjenje pušenja, vidimo pad broj pušača pa i s pušenjem povezanih bolesti.

S druge strane, tamo gdje je prisutan otpor donositelja odluka prema prihvaćanju pozitivne uloge bezdimnih proizvoda u smanjenju pušenja, imamo stagnaciju u broju pušača, bolesti povezanih s pušenjem pa čak i rast ilegalnog tržišta ako regulacija ide u smjeru zabrana. Želim naglasiti da ovi proizvodi o kojima govorimo nisu bez rizika, i nikako nisu za maloljetnike i za one koji ne koriste duhanske ili nikotinske proizvode, ali istraživanja potvrđuju njihovu smanjenu štetnost u odnosu na cigarete”.

Komercijalni ured u Zagrebu

Iz Zagreba se upravlja s Adria klasterom koji obuhvaća osam zemalja – Hrvatsku, BiH, Srbiju, Sloveniju, Sj. Makedoniju, Kosovo, Crnu Goru i Albaniju.

Bezdimni proizvodi temelj su transformacije, no oko njih su i dalje podijeljena mišljenja javnozdravstvene zajednice. Kako to komentirate?

“Važno je shvatiti da zabrane ili ograničavanja proizvoda ne funkcioniraju. Korištenje duhanskih i nikotinskih proizvoda prisutno je u društvu dugi niz godina i neće samo tako nestati. Zato je na svim dionicima, počevši od industrije, preko regulatora, znanstvenika i javnozdravstvenih stručnjaka, da zajedničkim djelovanjem pronađemo način na koji ćemo odraslim pušačima ponuditi manje štetne alternative. To je srž javno zdravstvenog pristupa smanjenje šteta. Nije to izmislila industrija već zdravstvena zajednica. On se može primijeniti i u nekim zemljama se već uspješno primjenjuje i kod pušenja. Pristup regulaciji ovih proizvoda usko je povezan sa uspješnosti zemalja u ispunjavanju cilja EU da do 2040. sve članice dosegnu razinu ispod 5 posto pušača u populaciji. To je do sada uspjela samo Švedska.

Kako?

“Upravo korištenjem bezdimnih proizvoda, posebno nikotinskih vrećica, došla je na trag povijesnog uspjeha. Treba naglasiti da Švedska i dalje bilježi udio korisnika nikotina u populaciji koji je sličan EU prosjeku, no značajno je smanjila pušenje i s pušenjem povezane bolesti, i to značajno ispod EU prosjeka. Uspjeh Švedske pokazuje neosporan potencijal bezdimnih proizvoda u smanjenju štete od pušenja. A Švedska nije izoliran slučaj, niz je drugih zemalja koje su kvalitetnom regulacijom koja potiče pušače na prelazak na bezdimne proizvode počele bilježiti pad pušača”.

Nedavno ste globalno, a i u Hrvatskoj predstavili platformu Omni™. Koja je njezina uloga? Što planirate postići s njom i hoće li vam pomoći u kreiranju povoljnijeg okruženja u RH?

“Omni™ je platforma koja objedinjuje znanstvene dokaze o novim kategorijama proizvoda. Namijenjen je primarno stručnoj publici, ljudima koji sudjeluju u oblikovanju javnozdravstvenih politika, regulative i investicijskih odluka vezanih uz duhan i nikotin. Dakle, govorimo o znanstvenicima, regulatorima, zdravstvenim vlastima, kreatorima politika i investitorima. Nije platforma usmjerena na potrošače i definitivno nije promotivna. Sadrži recenzirane studije provedene i od strane kompanije, ali i nezavisnih znanstvenih tijela, zatim toksikološke podatke, primjere iz stvarnog svijeta i druge dokaze koji pomažu u procjeni relativnih rizika bezdimnih proizvoda.

Vjerujemo da će nam OmniTM pomoći dodatno potaknuti dijalog o potencijalu bezdimnih proizvoda za smanjenje štete od pušenja. I to je dijalog utemeljen na dokazima, potkrijepljen najnovijom i najkvalitetnijom znanošću i konkretnim dokazima iz stvarnog svijeta. A Hrvatska je važno tržište unutar BAT grupe, mnogo smo investirali u proizvodnju bezdimnih proizvoda u tvornici u Kanfanaru, iz logističkog huba u Rijeci se distribuiraju uređaji za bezdimne proizvode diljem EU i šire. Hrvatska je jedna od malobrojnih tržišta na kojima imamo sve tri kategorije bezdimnih proizvoda.

Što sve imate u Hrvatskoj?

“BAT u Hrvatskoj ima jedinstven lanac vrijednosti koji se proteže kroz čitavu zemlju i obuhvaća tvornicu cigareta, ali i duhanskih i bezduhanskih grijanih proizvoda u Kanfanaru, logistički HUB u Rijeci iz kojeg se izvoze uređaji novih generacija proizvoda na EU tržišta, zatim poljoprivrednu proizvodnju duhana Slavoniji i Podravini kroz Hrvatske duhane koji su najveći otkupljivač duhana u Hrvatskoj, pa logistički hub u Pitomači koji prikuplja duhan iz čak 26 zemalja i opskrbljuje tvornice u Poljskoj, Njemačkoj i Mađarskoj, drugi najveći nacionalni lanac kioska iNovine te komercijalni ured u Zagrebu iz kojeg se upravlja s Adria klasterom koji obuhvaća osam zemalja – Hrvatsku, Bosnu i Hercegovinu, Srbiju, Sloveniju, Sjevernu Makedoniju, Kosovo, Crnu Goru i Albaniju. Hrvatska je u središtu naše transformacije prema Bezdimnom svijetu.

Ovdje imamo vrlo kvalitetnu suradnju i otvoren dijalog s Vladom i nizom drugih institucija, no isto tako i situaciju da krovni zakon i dalje ne definira i regulira sve kategorije proizvoda već sada prisutne na tržištu, niti prepoznaje distinkciju između bezdimnih proizvoda i cigareta. Smatramo razumnim da se odraslim pušačima omogući pravo na kvalitetno i znanstveno utemeljeno informiranje o tim proizvodima, ali i da se kvalitetnije zaštitite maloljetnici od svih nikotinskih proizvoda jer oni nisu za njih i tu imamo nultu toleranciju. Nadam se da ćemo kroz argumentirani dijalog doći do kvalitetnijeg regulatornog okruženja koje će omogućiti ostvarivanje punog potencijala bezdimnih proizvoda, a istovremeno nam omogućiti dodatne investicije u naš jedinstveni lanac vrijednosti u Hrvatskoj”.

Koje su najveće prepreke na putu prema transformaciji ka bezdimnim proizvodima?

“Upravo nedostatak kvalitetne regulacije. Restriktivna regulacija usmjerena na zabrane jedan je od najvećih izazova. Bezdimni svijet kojem težimo postići će se samo prihvaćanjem smanjenje štete od pušenja, što znači poticanjem pušača koji bi inače nastavili pušiti da potpuno pređu na bezdimne alternative s nižim profilom rizika. Svjesni smo da ne možemo sami izgraditi Bezdimni svijet već je to moguće isključivo kroz suradnju. Zato pozivamo sve koji dijele našu viziju – uključujući i one koji se možda ne slažu s nama – da pregledaju dokaze na OmniTM i pridruže se dijalogu. Spremni smo na otvoreni dijalog”.

Autor: Mladen Miletić
12. lipanj 2025. u 22:00
Podijeli članak —

New Report

Close