Hrvatska poljoprivreda suočava se s brojnim izazovima – od rastućeg uvoza hrane do nedostatka jasne strategije i političke volje za razvoj ove ključne gospodarske grane. O tim problemima, ali i potencijalnim rješenjima, u podcastu Poslovni svijet s Ilijom Jandrićem govorio je Denis Matijević, izvršni direktor Orka grupe, dugogodišnji poljoprivredni poduzetnik čija tvrtka bilježi impresivan rast od 50 do 70 posto godišnje posljednje tri godine.
Orka grupa, osnovana prošle godine, ujedinila je četiri tvrtke: Bosnić, koja opslužuje HoReCa sektor, maloprodaju i veleprodaju, ribarski lanac Fisherija, tvornicu mesa Slavonika s mesnicama Mesoprerada i The Meat, te LU-MA Ekskluziv, specijaliziranu za veleprodaju vina i vinoteku Wine & Friends. Matijević ističe promjene u potrošačkim navikama: „Trend je da potrošači žele očišćen i pripremljen komad mesa ili ribe“, što zahtijeva prilagodbu proizvođača i trgovaca.
No, jedan od najvećih apsurdnih primjera u hrvatskoj poljoprivredi je trgovina ribom. „Svježa riba se isto uvozi. Ono što je apsurd je da mi svježu ribu izvozimo u Italiju pa je kupujemo onda u Italiji“, objašnjava Matijević, ukazujući na neorganiziranost domaćeg tržišta u usporedbi s talijanskim, gdje se cjelokupan ulov kupuje i distribuira efikasno. Slična situacija je i s mesom: „Mesa junetine mi proizvodimo oko 90 posto svojih potreba. Najveći dio te proizvodnje ide u izvoz… Budite sigurni da Talijani ne plaćaju naše meso zato što je skuplje, plaćaju ga zato što je kvalitetnije. A mi kao potrošači pristajemo da kupujemo slabije meso koje je bilo zamrznuto kao svježe“, dodaje, upozoravajući na nedostatak domoljublja u potrošnji.
Glavni problem, prema Matijeviću, leži u nedostatku vizije. „Mi ne znamo što je nama cilj“, kaže, podsjećajući na Strategiju razvoja poljoprivrede Hrvatske koju je 2018. godine izradio tim od 400 stručnjaka s ciljem samodostatnosti i globalne konkurentnosti. No, Vlada nije pokazala interes za taj dokument jer su, kako Matijević smatra, „ciljevi bili mjerljivi, a to nikome ne odgovara“. Ovaj nedostatak političke volje dodatno potvrđuje njegov savjet ministru poljoprivrede: „Samo je potrebna politička volja… Odluka da mi želimo od poljoprivrede napraviti ozbiljnu granu privrede i napraviti jednu ozbiljnu vertikalnu integraciju.“
Matijević upozorava i na druge probleme: Hrvatska nije bila spremna za članstvo u EU, što je dovelo do gubitka konkurentnosti, a prevelika birokracija i dalje opterećuje poljoprivrednike. Inflacija i nizak standard građana dodatno otežavaju situaciju, dok sniženje PDV-a na hranu nije donijelo očekivano pojeftinjenje. „Ništa nismo naučili od pandemije covida, stalno ponavljamo iste greške“, zaključuje, pozivajući na promjenu pristupa.
Unatoč izazovima, Matijević ostaje optimističan za budućnost Orka grupe, čiji planovi uključuju daljnji rast i inovacije. Ipak, upozorava da se Hrvatska previše oslanja na turizam, „liniju manjeg otpora“, dok poljoprivreda, uz pravu strategiju, može postati snažan gospodarski stup. Njegova poruka je jasna: vrijeme je za odlučne korake i političku volju kako bi hrvatska poljoprivreda konačno iskoristila svoj potencijal.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu