I to se događa – u hrvatskoj brodogradnji u kojoj smo navikli na probleme u realizaciji poslova, jedan brodograditelj se Vladi obratio da mu izađe u susret s državnim jamstvom jer je brod završio tri mjeseca prije predviđenog roka. Riječ je o MKM Yachts-u, riječkoj tvrtki australske grupacije Scenic, koja je uz državno jamstvo u Rijeci gradila polarni kruzer Scenic Eclipse II. Predviđeno je bilo da brod bude dovršen i spreman za isplovljavanje do kraja lipnja, a dogodilo se da već sada može na put, pa su se Australci i njihova tvrtka u Hrvatskoj Vladi obratili s molbom da im dopusti da brod stave u funkciju prije predviđenog roka i povrata jamstva. Da je riječ o nezapamćenom slučaju potvrđuje i to što su nadležno Ministarstvo gospodarstva i tvrtka HB Jadranbrod, koja prati realizaciju gradnje i trošenja kredita, tražili i pravnu ekspertizu. Ukratko, država će imati upisanu hipoteku do zatvaranja kredita, ali će u državnom jamstvu stajati, uz to da se ono odnosi na gradnju broda, da obuhvaća i plovidbu. Kruzer će, naime, idući tjedan isploviti iz Rijeke za Lisabon, od kuda će 12. travnja svečano krenuti na prvo krstarenje. Time je australskom graditelju omogućeno da krene s realizacijom već rasprodanih putovanja, te u narednim mjesecima zatvori kreditne obveze koje ima prema HBOR-u i OTP banci. Vrijednost tog broda je 170 milijuna eura, od čega je Scenic osigurao 70 milijuna, a MKM Yachts je kreditima uz 80-postotno jamstvo države osigurao 100 milijuna eura.
Takav odgovor zahtjevu australskog gospodarstvenika sada i ne predstavlja iznenađenje, budući da je dosadašnjim aktivnostima stekao povjerenje. Prvi kruzer, Scenic Eclipse I, ovaj brodar gradio je u Uljaniku, i to pred sam krah brodogradilišta, zbog čega je dovršetak gradnje organizirao sam i dovršio 2019., i bez da je protestirao jamstva iako su se uvjeti za to ispunili. Kašnjenjem u isporuci broda tada je pretrpio i velike gubitke jer su aranžmani za brod bili unaprijed rasprodani. Unatoč tom iskustvu, odabrao je Hrvatsku za nastavak gradnje serije polarnih kruzera, ali u Rijeci i u posve drugačijem aranžmanu, koji je bio novost i za Hrvatsku. Osnovao je tvrtku, koja je s 3. majem ugovorila suradnju, na izgradnji trupa i poslovima opremanja, u potkoncesiju je na 10 godina uzeo i dio prostora škvera, a od države je, unatoč tomu što nije standardan brodograditelj, nema imovinu, zaposlene i reference, te se pojavljuje i kao graditelj i naručitelj, dala jamstvo. Povjerenje je potvrdio, a sada su oči usmjerene na gradnju još jednog kruzera iz serije. Australci, kako se čuje, o tome razmišljaju, ali i gledaju prema Vladi, jer njihovi daljnji planovi ovise o viziji koju ona ima za 3. maj.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu