Neke su cijene veće i 39 posto, ali velika poskupljenja odgođena su do 1. travnja

Autor: Poslovni.hr , 02. ožujak 2023. u 07:28
FOTO: REUTERS/Eric Gaillard

Kad je riječ o stotinjak roba i usluga koje prati DZS, potrošačka je košarica u siječnju bila 10,88 eura skuplja nego u prosincu

Nestléovi KitKat čokoladni vafli, Gillette pjena za brijanje, Ledovi panirani kolutići liganja, Cocta…, samo su neki od proizvoda kojima su danas, u odnosu na dan prije, porasle cijene u nekim trgovačkim lancima. KitKat chunky vafel od 40 g poskupio je, primjerice, s 0,65 na 0,86 eura, pakiranje tih mini čokoladica od 200 g s 2,29 na 3,05 eura, Gillette sensitive pjena za brijanje od 300 g s 2,14 na 3,05 eura, kolutići liganja u pakiranju od 400 g s 2,65 na 3,69 eura. U nekim slučajevima riječ je i o poskupljenjima od 39 posto!

No iako se danas, prema najavama nekih distributera i trgovaca očekivao dan D po pitanju masovnog dizanja cijena, prije bi se moglo reći da je nastupio hladni rat između proizvođača i dobavljača s jedne i trgovaca s druge strane, a s treće – i resornog Ministarstva gospodarstva, odnosno Vlade, koja danima šalje upozorenja kako nema razloga za novo dizanje cijena te da bi neki zbog toga mogli i požaliti, piše Večernji list.

– I da su distributeri/proizvođači digli cijene hrpe proizvoda, nitko od trgovaca ne bi si danas dopustio da ih lančanom reakcijom odjednom sve preslika na police. Uvijek se prvo gleda i što radi konkurencija tako da će na kompetitivnom tržištu kao što je hrvatsko, na kojemu padaju potrošnja i kupovna moć, a ljudi se i sve više okreću robnim markama trgovaca, dizanje cijena potrajati neko vrijeme. Artiklima iz osnovne potrošačke košarice uglavnom nisu rasle cijene ili se još vode pregovori s nekim proizvođačima/dobavljačima, a tu su i prijelazne zalihe – kaže nam jedan od trgovaca koji je želio ostati anoniman. Kako bilo, nitko više ne dvoji da će cijene higijenskih proizvoda, kozmetike, tjestenine, čokolade i ostalih konditorskih i prehrambenih proizvoda rasti, samo je pitanje u kojem vremenu, do sredine travnja ili čak i do kraja godine. Sedamdesetak je cjenika na stolu trgovaca, mahom multinacionalki. Poskupljenja će biti 5 do 10%, nekih proizvoda i 25 do 30%, a u konačnici, u nekoj uprosječenoj košarici, 4-5%, opći je stav. Ivica Katavić, čelnik KTC-a i Udruženja trgovaca pri HGK, kaže kako u KTC-u danas nijedna cijena nije išla gore.

– Razgovarali smo s dobavljačima i s dobrim dijelom njih uspjeli prolongirati nove cijene do 1. travnja, a od onih s kojima nismo – za sada smo blokirali naručivanje – objašnjava Katavić. Ne želi govoriti o kojim je kompanijama riječ. No tvrdi da to nisu proizvodi koji su ključni u potrošačkoj košarici, dok osnovne prehrambene namirnice, nada se, neće poskupjeti.

Znači li to da baš nijedna cijena sada u KTC-u ne ide gore?

– Ne može se reći baš nijedna – meso je burzovna roba i tjedno se mijenjaju cijene, a voću i povrću i zbog sezone. Na listama 80-ak ključnih kategorija, odnosno oko 350 proizvoda, koje KTC (koji je uz Tommy i Konzum jedini pristao na bijele liste) dostavlja Ministarstvu gospodarstva, a zadnji put 28. veljače, promijenilo se samo nekoliko cijena voća i povrća, banane, luk i slično, a ostalom su cijene stabilne.

– Banane imaju novu cijenu, rasla je 15,7% i mi ćemo za taj postotak biti prisiljeni promijeniti maloprodajne cijene. Kod tog proizvoda nemamo izbor – kaže Katavić. Ističe kako su trgovci jedini razlog zašto cijene voća i povrća u velikoj mjeri ne rastu. Kad bi to prepustili poljoprivrednicima, tržnicama, voćarnama, bile bi znatno više, a neki bi dizali i cijene mliječnih proizvoda.

– Tu je i na državi da komunicira s našim dobavljačima. Ne može se dogoditi da budemo bez mlijeka. Kad mljekare dignu cijene, i mi ćemo morati – tvrdi Katavić. Do 1. travnja će se, dodaje, znati i kakve će biti nove mjere Vlade kad je posrijedi energetika, pa će svi biti pametniji – napominje. Gostujući na Večernji TV-u, Katavić je danas pozdravio izjavu predsjednice uprave Saponije da neće dizati cijene.

– To je glas razuma u ovo teško vrijeme. Ako ne postoji zdrava osnova za dizanje cijena, ne treba tome težiti. Konkurencija je velika, ponuda je golema i kupci će najbolje kazniti one koji ih neopravdano dižu – kazao je. Poziva i ostale trgovce na zdrav razum. “Ako država subvencionira troškove cijene energenata, a poznato je i da su pale određene cijene ambalaže i sirovina, treba stvarno u ovo ludo vrijeme biti oprezan kad se provode poskupljenja”.

– Prošle je godine bilo neopravdanih podizanja cijena. Cijene nekih artikala kao što je ulje u međuvremenu su pale – kazao je i poručio da trgovci ne mogu na svojim leđima iznijeti trošak inflacije. Procjene su da bi ove godine mogla biti ispod 10%, pa ako neće doći do daljnjih komplikacija na području Europe, više neće biti osnove za daljnja dizanja cijena, smatra.

Podsjetimo, inflacija, kad je riječ o hrani, u nas je u siječnju bila 1,3% na mjesečnoj, a 17% na godišnjoj razini. Bez obzira na prijetnje bijelim i crnim listama, potrošačka košarica, samo kad je riječ o stotinjak roba i usluga koje na mjesečnoj razini prati DZS, u siječnju je, unatoč pojačanim inspekcijama zbog zaokruživanja cijena na euro, bila 10,88 eura skuplja nego u prosincu – čak 63 od 103 promatrana proizvoda bila su skuplja. Na upit poskupljuju li i oni, iz Konzuma odgovaraju kako su primili najave dobavljača o mogućim novim cjenicima. No “formiranju maloprodajnih cijena, kao i uvijek, prethode zajednički razgovori te će i dalje raditi na tome da, u suradnji s dobavljačima, osiguraju najbolje cijene za svoje kupce”.

Distributeri ne odustaju

– Na maloprodajne cijene primjenjujemo samo rast nabavnih cijena, pa i nauštrb vlastitih marži, sve kako bi utjecaj na kupce bio što manji – napominju. Budući da je u svim segmentima opskrbnog lanca došlo do porasta troškova, i Lidl i Kaufland tvrde kako svakodnevno ulažu iznimne napore da bi ublažili porast cijena koliko god je to moguće jer kupcima i dalje žele pružati najbolji omjer cijene i kvalitete. Prokuristica i voditeljica resora Nabave i marketinga u dm-u Gordana Picek kaže kako i dm nastoji umanjiti pritisak na cijene u najvećoj mogućoj mjeri ili ga u potpunosti izbjeći. Njihov koncept Dobre cijene kupcima jamči da se povoljne cijene proizvoda u dm-u neće mijenjati najmanje četiri mjeseca.

Na potezu je Vlada, koja bi već od sredine ožujka trebala predstaviti novi paket pomoći građanima i gospodarstvenicima, s fokusom na energente.

Komentirajte prvi

New Report

Close