Norveška je potvrdila prvo mjesto u svijetu po prodaji električnih automobila u 2022. godini i vlada ih se sada sprema oporezivati, prebacujući fokus na elektrifikaciju teških kamiona.
Električna vozila na baterije činila su lani 79,3 posto prodanih novih automobila, najviše otkada su puštena u prodaju, objavila je u ponedjeljak Norveška federacija za cestovni promet (OFV).
U 2021. njihov je udio iznosio 65 posto, a prije deset godina samo 2,9 posto.
Norvežani su lani najviše kupovali Teslin Model Y, na drugom je mjestu Volkswagenov ID.4, a na trećem Škoda Enyaq. Tesla je tako zadržao vodeću poziciju na tržištu, s udjelom od 12,2 posto, ispred VW-a koji je osvojio 11,6 posto, pokazuju podaci o registracijama.
Kina je daleko najveće tržište automobila, ali Norveška prednjači u svijetu tržišnim udjelom električnih automobila, uz podršku izdašnih vladinih subvencija.
Kako bi potaknula građane na kupnju, vlada je ukinula poreze na kupnju, koje plaćaju kupci benzinaca. Tako je električni Porsche Turbo S stajao minimalno 1,7 milijuna norveških kruna. Kada bi se oporezivao kao bezinski pandan, stajao bi 2,1 milijun kruna.
Teret za proračun natjerao ju je u međuvremenu da ispita poreznu politiku.
Poticaji su u 2022. državnu blagajnu stajali 39,4 milijarde kruna (3,75 milijardi eura), objavilo je ministarstvo financija, i vlada sada planira izmjene u sustavu poticaja.
Najavili su novi porez koji će se bazirati na težini vozila i već je izazvao kritike u udruzi vlasnika automobila, uz upozorenja da je motor električnog vozila teži od onog s pogonom na fosilna goriva.
“Pribojavamo se pada prodaje budući da je vlada predložila novi porez koji će se bazirati na težiti”, objasnio je glasnogovornik Norveške automobilske federacije (NAF) Thor Egil Braadland.
Vlada istodobno nije ponudila kompletno rješenje za ključne praktične probleme vlasnika električnih automobila, koji i dalje muku muče sa stanicama za punjenje i plaćanjem njihove upotrebe, dodao je Braadland.
“Da bi se dobro pripremio za električni automobil, vlasnik u Norveškoj mora imati 10 do 15 aplikacija. Dobro znamo da mnogi građani zato odgađaju kupnju elekričnog vozila”, pojasnio je.
NAF se zalaže za “e-roaming” koji bi vozače poštedio te obaveze.
Vlada pak brani svoju politiku i tvrdi da porezi neće pokolebati građane.
“Električni automobil nova je normala za Norvežane, a to znači da moramo preispitati upotrebu novca kojim društvo raspolaže”, izjavio je državni tajnik u ministarstvu prometa Johan Vasara.
“Potpuno smo sigurni da ništa ne može ugroziti budućnost električnih automobila (u Norveškoj)”, istaknuo je Vasara, dodavši da se vlada sada mora fokusirati na druge prometne segmente, poput teških kamiona.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu