Razdragano slikanje HEP-ove uprave s vodstvom i igračima Dinama te Croatia osiguranja s rukometašima Zagreba isprovociralo je znatiželju: koliko su tvrtke, čiji je vlasnik država, široke ruke prema profesionalnim sportskim klubovima te kako provode izbor tko će lagodno živjeti u darovanom sponzorstvu. Zašto baš NK Dinamo i RK Zagreb, a ne netko drugi? Nije teško prisjetiti se ni koliko je energije i medijskog prostora potrošeno dok Duje Draganja nije dobio sponzore. Nije isto, naravno, kada višak svog novca profesionalnim sportašima, koji bi prihode morali stjecati u slobodnoj tržišnoj utakmici s ostatkom konkurencije kao i bilo koja tvrtka, dijele vlasnik Agrokora Ivica Todorić i Dubravko Grgić, gazda osiguravateljnog koncerna Agram ili, uprave unutar tvrtki u državnom vlasništvu. Sponzoriranje Dinama i Zagreba ilustrativno svjedoči da i (ne)spomenute državne tvrtke, baš kao i njihova gazdarica Vlada, lako postaju zaboravne prema građanima. U pravilu se to događa uvijek kada treba transparentno pokazati trošenje kuna na koje pravo imaju i porezni obveznici. Ni uprave tvrtki ni država ne žele otkriti koliko kuna završi u nedefiniranim sponzorstvima.
Reklama za energiju
“O točnim iznosima, koje HEP izdvaja za sponzorstva i donacije ne želimo se izjašnjavati u javnosti”, odgovor je HEP-a na koji je Poslovni dnevnik čekao tri tjedna! Glasnogovornik Radomir Milišić pojašnjava pritom da je “tržište električne energije velikim dijelom otvoreno što HEP stavlja u jednu novu poziciju borbe za kupce, u tom smislu i donacije i sponzorstva su dio naše promocije odnosno naše poslovne politike u najužem smislu”. Vlasnik HEP-a u stopostotnom iznosu je država. Tvrtka je monopolist, a tek od 1. 7. očekuje dolazak konkurencije na ovdašnje tržište i to samo za velike potrošače. Misliti da će klijente, čiji računi prelaze desetke i stotine milijuna kuna, prije zadržati HEP-ov logo na leđima dinamovaca nego povoljnija cijena kilovata ili neki drugi bonus nije mudrost koja se očekuje iz kompanije što se na domaćoj sceni po godišnjem prihodu svrstava među prvih pet. Na web stranici HEP-a stoji da je sponzoriranje Dinama “ugovor o poslovnoj suradnji” jer “Dinamo će promicati HEP a HEP će mu zauzvrat omogućiti sigurne uvjete na putu ka europskom Dinamu”. I laik zna koliko je Dinamo skupa mašinerija te da ‘sigurne uvjete’ nije moguće imati sa 400-500 tisuća kuna nego s milijunima kuna. Istodobno dok se hvali “zadovoljstvom zbog pomoći Dinamu” uprava HEP-a opominje vlastiti direktorski kolegij da će “poslovna 2007. biti iznimno teška i stoga treba racionalno upravljati troškovima i poslovanjem”. I vrh Croatia osiguranja ponosan je što će sljedeće četiri godine imati svoju rukometnu tvrtku-kći. Iako ističu da sponzorstva i donacije “nastoje raspodijeliti što pravednije” jer “čvrsto vjeruju da je njihova odgovornost vratiti usluge društvu gdje posluju te stoga i doprinose gospodarskom razvoju radi postizanja ciljanog poboljšanja kvalitete življenja” financijsku injekciju Croatije RK Zagrebu (preuzima i CO ime) pravednom ne drže ni mnogi sportski klubovi ni pojedinci sportaši, čiji je put do uspjeha financijski posebno trnovit. I CO tvrdi da su “sponzorski ugovori poslovni ugovori s uzajamnim obvezama i njihovi su iznosi poslovna tajna”. Otkrivaju tek da su u 2006. “sponzorirali 9 sportskih saveza, 21 nogometni, 15 rukometnih, 11 košarkaških, 6 odbojkaških, 5 teniskih, 6 vaterpolo, 2 konjička, 5 karate i 3 jedriličarska kluba” plus razne sportske događaje. Zna li se da je samo jedan lanjski ugovor s Dinamom bio težak 3,5 milijuna kuna možda bi se i mogla složiti financijska križaljka koju ukupno potroše na godišnjoj razini. Je li podatak CO da su u 2006. za 74 donacije, u kojima je bilo više socijalnog naboja (kultura, zdravstvo, socijalne ustanove i humanitarne udruge), izdvojili 10 milijuna kuna pokušaj ‘razvodnjavanja’ sponzorskih grijeha? Rukometni Zagreb je u 16 minulih godina osam proveo kao Badel 1862. i jednu s imenom Croatia banka. Da logo na sportskim prsima jamči profit, što je imperativ svakom poduzetniku, Badelova alfa i omega Anto Perković zasigurno Zagrebaše ne bi pustio iz sponzorskog zagrljaja.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu