Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Kineske ulagače zanimaju slavonski vinogradi i hrana, ali i Aerodrom Osijek

Autor: Siniša Malus
16. svibanj 2019. u 14:44
Podijeli članak —
Foto: Davor Javorović / Pixsell

Kinezi su proteklih godina postali značajni kupci vinogradarskih kompanija na Starom kontinentu, u njih ulaze vlasnički, ali ostavljaju lokalnom znanju da vodi poslove. Bit će toga i u istočnoj Hrvatskoj, a neki su slavonski vinari već krenuli s izvozom na zahtjevno kinesko tržište.

Istok Hrvatske, Slavonija, Baranja i zapadni Srijem, gospodarski je najzapušteniji prostor Hrvatske. Podaci o ekonomskom zaostajanju nižu se. Plaće niže od državnog prosjeka, investicija nema, iseljavanje postaje pravilo, a ne iznimka. Na području Slavonije, Baranje i Srijema živi gotovo trećina nezaposlenog stanovništva Hrvatske. Dvadeset posto stanovništva izloženo je riziku od siromaštva. U Slavoniju je stiglo samo 2% stranih ulaganja u Hrvatsku.

već od 5 € mjesečno
Pretplatite se na Poslovni dnevnik
Pretplatite se na Poslovni Dnevnik putem svog Google računa, platite pretplatu sa Google Pay i čitajte u udobnosti svoga doma.
Pretplati se i uštedi

Prema procjeni i podacima Državnoga zavoda za statistiku, sredinom 2016. godine u pet istočnohrvatskih županija živjelo je ukupno 755.615 stanovnika, što je u odnosu na popis iz 2011. godine smanjenje od čak 6,3 posto.  Do 2030. godine očekuje se daljnji demografski pad, i to na 656.540 stanovnika, što u odnosu na popis iz 2011. godine predstavlja depopulaciju od čak 19,5 posto. To bi značilo da će istočna Hrvatska 2030. godine imati za petinu manje stanovnika nego 2011.

Istok Hrvatske, Slavonija, Baranja i zapadni Srijem, gospodarski je najzapušteniji prostor Hrvatske. Podaci o ekonomskom zaostajanju nižu se. Plaće niže od državnog prosjeka, investicija nema, iseljavanje postaje pravilo, a ne iznimka. Na području Slavonije, Baranje i Srijema živi gotovo trećina nezaposlenog stanovništva Hrvatske. Dvadeset posto stanovništva izloženo je riziku od siromaštva. U Slavoniju je stiglo samo 2% stranih ulaganja u Hrvatsku.

Prema procjeni i podacima Državnoga zavoda za statistiku, sredinom 2016. godine u pet istočnohrvatskih županija živjelo je ukupno 755.615 stanovnika, što je u odnosu na popis iz 2011. godine smanjenje od čak 6,3 posto.  Do 2030. godine očekuje se daljnji demografski pad, i to na 656.540 stanovnika, što u odnosu na popis iz 2011. godine predstavlja depopulaciju od čak 19,5 posto. To bi značilo da će istočna Hrvatska 2030. godine imati za petinu manje stanovnika nego 2011.

Prilika u organskoj hrani
Također, Slavonija ima ogroman, ali neiskorišten turistički potencijal. Kontinentalni dio Hrvatske ne ostvaruje ni četiri posto ukupnog turističkog prometa u Hrvatskoj.  Zato je HTZ podupro izradu strategije brendiranja Slavonije, a koja bi trebala biti gotova na jesen. Ove će se godine Dani hrvatskog turizma održati od 2. do 5. listopada u Osijeku što će svakako donijeti još malo turističke pozornosti istoku Hrvatske.

Prilika Slavonije leži i u organskoj proizvodnji hrane. Valja podsjetiti da je u svijetu organska poljoprivreda jedna od najbrže rastućih grana u prehrambenoj industriji. Posljedica je to činjenice da se velik broj ljudi svakodnevno okreće organski proizvedenoj hrani, što dovodi do promjene načina uzgoja. Vlada pokušava nešto učiniti pokretanjem projekta Slavonija, Baranja i Zapadni Srijem. Riječ je o projektu koji je pokrenut kako bi se osiguralo 2,5 milijardi eura iz EU fondova isključivo za projekte na području pet slavonskih županija.

Donose teretni promet 
I dok se projektima pokušava povući novac iz EU fondova za Slavoniju, istok Hrvatske polako otkrivaju i kineski investitori.  U posljednjih nekoliko mjeseci u više su navrata obišli mnoge lokacije u Slavoniji, kako u Osječko-baranjskoj tako i Vukovarsko-srijemskoj županiji. Proizvodnja hrane, proizvodnja vina, infrastruktura, to je ono što bismo svakako izdvojili kao potencijalne mete za kineske investicije na istoku Hrvatske. 

U nekim je segmentima priča već daleko odmakla. Radi se o proizvodnji vina. Neki su slavonski vinari već krenuli s izvozom na zahtjevno, ali potencijalom obećavajuće kinesko tržište.  Ima i drugačijih priča. Znate već da su Kinezi proteklih godina postali značajni kupci vinogradarskih kompanija na Starom kontinentu. Ulaze vlasnički, ali ostavljaju lokalnom znanju da vodi kompaniju. Bit će toga i u Hrvatskoj, točnije u Slavoniji.Potencijale Zračne luke Osijek nedavno je upoznala Jiang Yu, osnivačica kompanije Z-Run Wellton koja je tamo stigla u organizaciji CSEBA-e.

Interes za Zračnu luku Osijek svakako postoji, kao i za obližnje zemljište na kojem bi mogao niknuti logistički centar. Kako kaže agilni osječko-baranjski župan Ivan Anušić, zračna luka je vrlo dobro pozicionirana, zbog svog geografskog položaja i potencijala, kako u putničkom, tako i u teretnom prometu. Kineske kompanije, znamo, mogu donijeti teretni promet i sigurno je da upravo u tom segmentu prepoznaju interes za ulaganje. Tijekom 2018. zračna je luka imala jedanaest letova s prijevozom roba.

Uglavnom su to bili automobilski dijelovi koji su iz Srbije preko Osijeka otpremani u Italiju, Švedsku, Španjolsku… Prilika za Osijek u teretnom segmentu leži u većoj fleksibilnosti u odnosu na obližnji beogradski aerodrom gdje se takvi letovi s teretom moraju najaviti danima prije. Kada je riječ o vlasničkoj strukturi Zračne luke Osijek, Republika drži 55%, Grad Osijek 25%, i Osječko-baranjska županija 20%. Lani je ostvaren rekordan broj putnika koji je prošao kroz Zračnu luku Osijek, ukupno ih je bilo 67 tisuća, što je 55% više nego samo godinu prije (koja je također bila rekordna). 

Poveznica s Crnim morem
Tu je i Luka Osijek koja u gradnju novog bulk cargo terminala planira investirati 130 milijuna kuna. Dok je izgradnja i rekonstrukcija južne obale luke Osijek vrijedna 385 milijuna kuna, na 448 milijuna kuna procjenjuje se vrijednost izgradnje intermodalne infrastrukture, odnosno uređenje desne obale rijeke Drave u dužini od 2220 metara.  Planira se izgradnja lučkih prometnica, kontejnerski terminal baziran na LO-LO tehnologiji prekrcaja kontejnerskom dizalicom, RO-RO terminal, a rekonstruirat će se i sadašnja vertikalna te kosa obala.

Plan je svakako ambiciozan, a kineski investitori pokazuju interes. Osječka riječna luka ima potencijal zato što je preko Drave i Dunava poveznica s Crnim morem, i to je jedan od rijetkih riječnih puteva do Crnog mora. Nije nevažna niti blizina Vojvodine odnosno Srbije gdje investira mnoštvo kineskih kompanija.  O svemu ovome razgovarat će se ponovno početkom lipnja kad bi ozbiljno izaslanstvo kineskih investitora ponovno trebalo posjetiti Osječko-baranjsku županiju.  Tada bismo već mogli govoriti i o konkretnim slavonskim projektima u koje će kineski investitori ući svojim kapitalom.

Autor: Siniša Malus
16. svibanj 2019. u 14:44
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close