Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

FOTO: Gooma, Yedro i Kesa domaći su brendovi koji svoje kupce nalaze i daleko preko naših granica

Autor: Ana Maria Filipović Grčić
29. srpanj 2017. u 10:27
Podijeli članak —
FOTO: P. Glebov, D. Višnjić/ Pixsell

I ako im je primarna funkcija prenošenje stvari s jednog mjesta na drugo ili da se u njih pospreme svakodnevne potrepštine malo se koji predmet nakon ženskih torbi na tržištu pozicionirao s takvom sigurnošću.

Čak se suvremena psihologija zabavila pitanjem zašto je baš ovaj modni dodatak postao statusnim simbolom i ‘mračnim predmetom želja’ te se skovao i termin ‘bagology’. S njihova se gledišta, kažu, iz načina na koji žene nose torbicu može saznati puno o njenom karakteru. Ne ulazeći dublje u tu problematiku, već je s površine jasno da osim što su neosporivo nužne i praktične, torbe danas dolaze u toliko različitih varijanti, oblika, dizajna i boja da je gotovo nemoguće izbjeći pretvaranje u strastvenog kolekcionara. Pritom nema većeg zadovoljstva od onog kada se dođe do kakvog unikatnog ili primjerka iz ograničene linije.

već od 5 € mjesečno
Pretplatite se na Poslovni dnevnik
Pretplatite se na Poslovni Dnevnik putem svog Google računa, platite pretplatu sa Google Pay i čitajte u udobnosti svoga doma.
Pretplati se i uštedi

Na sreću, danas postoje mladi i odvažni dizajneri koji ruše granice i inovacijama kreiraju vrhunske modele. Hrvatsko se tržište svojom originalnošću po tom pitanju nimalo ne razlikuje od ostatka svijeta.

Čak se suvremena psihologija zabavila pitanjem zašto je baš ovaj modni dodatak postao statusnim simbolom i ‘mračnim predmetom želja’ te se skovao i termin ‘bagology’. S njihova se gledišta, kažu, iz načina na koji žene nose torbicu može saznati puno o njenom karakteru. Ne ulazeći dublje u tu problematiku, već je s površine jasno da osim što su neosporivo nužne i praktične, torbe danas dolaze u toliko različitih varijanti, oblika, dizajna i boja da je gotovo nemoguće izbjeći pretvaranje u strastvenog kolekcionara. Pritom nema većeg zadovoljstva od onog kada se dođe do kakvog unikatnog ili primjerka iz ograničene linije.

Na sreću, danas postoje mladi i odvažni dizajneri koji ruše granice i inovacijama kreiraju vrhunske modele. Hrvatsko se tržište svojom originalnošću po tom pitanju nimalo ne razlikuje od ostatka svijeta.

Iza imena Kesa stoje 23-godišnje studentice matematike i građevine iz Splita, Nikolina Pleić i Matea Markota, a ideja za pokretanjem vlastite linije torbi došla je spontano i uz kavu.

“Željele smo izraditi platnene torbe koje bi bile jednostavne i praktične, a opet originalne i dostupne svima. Počele smo 2014. i nedugo nakon uspješne prve kolekcije torbi, ponudu smo proširile i ruksacima. Šivati i krojiti učile smo usputno – jedna od druge ili pak od naših majki”, ispričale su za Poslovni dnevnik. Ime Kesa odabrano je jer se ova riječ u Splitu koristi za sve, od obične plastične vrećice do platnenog cekera.

“Najčešće koristimo pamučne tkanine u kombinaciji s eko kožom kako bi dobile praktične ruksake koji se lako održavaju. U ljetnoj sezoni koristimo prozračnije materijale i jutu. Težimo tome da ruksaci budu praktični, a ujedno i jednostavni za napraviti. Ovo drugo nam, doduše, često ne pođe za rukom”, saznali smo. 

Kupci koji traže neki od modela Kese vrlo su raznoliki, no većinom prevladavaju mlađe generacije, a i bazirane su na online prodaju, što jednim dijelom isto utječe na profil kupaca. Ruksake naručuju i izvan Hrvatske, najčešće Europe, ali Kese su se slale i na druge kontinente. Pleić i Markota kažu da ih veseli kada njihov dizajn i trud zavole ljudi različitih stilova. Uz to, posebna je nagrada kada se prepozna da je svaki komad ručno izrađen jer je to trenutak u kojem se njihov trud, kažu, isplati i što ih potiče da i dalje rade.

Trenutno su fokusirane na dizajn i izradu nove ljetne kolekcije, a već neko vrijeme planiraju i liniju platnenih torbi s ilustracijama mladih kreativaca. U izradi je i web stranica Kese, zamišljena kao spoj web shopa i bloga. Kesa se može pronaći i na različitim umjetničkim i dizajnu posvećenim festivalima koje osim kao prodajni kanal cijene i kao priliku da se, u dobroj atmosferi, predstave i druže sa svojim kupcima. 

“Današnja modna scena u Hrvatskoj dosta je napredovala u odnosu na vrijeme kad smo mi tek počinjale s radom. Sve se više pazi na materijale od kojih su ruksaci izrađeni, ljudi traže originalan dizajn, a važno im je i da su ruksaci ručno, a ne masovno proizvedeni. Sve se manje cijeni takva moda, kupci su osvijestili kako veliki modni lanci jednostavno ne posluju održivo. Jedan od faktora koji je nama možda i najvažniji u prodaji je činjenica da je svaki naš ruksak ručno izrađen od nule i to da smo ih, s guštom, izradile baš nas dvije. To je vrsta transparentnosti koju veliki modni lanci jednostavno nemaju jer proizvodnju prebacuju na istok u potrazi za jeftinijom radnom snagom”, istaknule su Pleić i Markota. 

Od recikliranog materijala izrađivati interesantne predmete koji ispunjavaju kriterije estetike, autentičnosti i suvremenog dizajna bila je misao vodilja kojom je dizajnerica i grafičarka Barbara Falica prije pet godina kolegicom Ivom Mosner pokrenula zagrebački brend torbi Gooma.

“Željela sam izraditi uporabne predmete, suvremenog dizajna, a da to bude nešto novo na tržištu. Gumu kao materijal sam odabrala jer pruža raznovrsne mogućnosti i poigravanje s ovim materijalom me dovelo do nečeg neočekivanog. Svakog dana stvarala sam nešto novo i jedinstveno, te je logičan slijed bio da svom projektu nadjenem ime upravo Gooma, nakon čega je od korištenih i odbačenih jedara nastao brand Yedro, a od starih i istrošenih poštanskih vreća pokrenula sam i brend torbi nazvanih Poshta”, ispričala je Falica za Poslovni dnevnik.

Resursi koje koristi za kreiranje predmeta od gume, bilo da riječ o torbama, potovima (posude, op.a.) za cvijeće, remenju ili nakitu probušene su i stare zračnice guma. U ostala dva brenda torbi, kako je navela, također koristi isključivo reciklirane materijale, a svaka je kolekcija limitirana.

“Volim jednostavne, lijepe stvari i pametan dizajn. Svi su predmeti nastali metodom recikliranja koja se zove ‘upcycling’. Tu se ne radi o tradicionalnom recikliranju u kojem se materijali, kao plastika i papir, postepeno uništavaju i koji mogu biti nanovo iskorišteni samo ograničeni broj puta. Upcycling pretvara otpad i otpadni materijal u proizvode veće vrijednosti”, nastavila je.

Kaže i da stare, probušene zračnice vide kao sirovine za zbrinjavanje, a ne otpad te da takav pogled jamči i da postizanje najvećeg cilja – ekološki osviještenog dizajna. Falica kaže i da želi smanjiti količinu odbačenih stvari, i to planiranjem potencijalnog recikliranja ili prenamjene nekog proizvoda na kraju svog vijeka, a ‘designing out waste’ je pojam vezan uz taj proces.

“Većina današnjih kupaca podliježe masovnim trendovima, ali sam iznimno ponosna što su priče Gooma, Yedro i Poshta prepoznate i tražene. Ovi su proizvodi namijenjeni su kreativnim i maštovitim ljudima, koji su ekološki osviješteni i koji žele nositi nešto jedinstveno te se na neki način razlikovati od ostalih”, poručila je dizajnerica.

Hrvatsko je tržište bilo ono s kojeg je krenula, ali za Goomu, Poshtu i Yedro za sad je još premalo, smatra Falica. Kupuju ih dosta i turisti, ali u današnje vrijeme je svima koji proizvode slične proizvode tržište zapravo postalo globalno. Zahvaljujući društvenim mrežama i raznim internetskim platformama, tržište je cijeli svijet.

“Vjerujem da u Hrvatskoj postoji trend da se na prvo mjesto stavlja originalni izgled, iako ga prati mali broj ljudi. Većina i dalje prati masovnu modu i kopiraju jedni druge. Prema prodaji svojih brendova vidim da su stranci osvješteniji kad saznaju da radim s recikliranim materijalima, više cijene i prepoznaju originalnu ideju. Generalno gledano, stranci imaju više hrabrosti kreativno se izraziti, izgledati drugačije od drugih. Rekla bih da je većini Hrvata bilo važnije uklopiti se u postojeće okvire nego izraziti na drugačiji način, ali i to se polagano mijenja na bolje. Unikatna proizvodnja i limitirane kolekcije prkose masovnoj proizvodnji, koja je nezaustavljiva, ali koja je i dovela do porasta količine otpadnog materijala i guši naš planet”, poručila je na kraju sugovornica.

Autor: Ana Maria Filipović Grčić
29. srpanj 2017. u 10:27
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close