Roto Kruna
Revolucionarna rašpa otvorila im svjetska vrata
Obiteljska tvrtka Roto Kruna iz Velike Gorice nastala je 2007. godine kao posljedica jedne uspješne inovacije koja je bila nagrađena prestižnim priznanjem "Nikola Tesla" na sajmu inovacija na Zagrebačkom velesajmu. Naime, tada je Ivan Krunić predstavio svoju revolucionarnu "roto rašpu", alat za kutne brusilice koja je višestruko učinkovitija od svega što je tada postojano na tržištu. U biznis su se uskoro uključili i njegovi sinovi, a jedan od njih, Roman, danas je zadužen za marketing i prodaju. Danas u toj tvrtki radi troje ljudi, a Krunići očekuju da će u nadolazećem razdoblju doći do ekspanzije poslovanja, posebice po pitanju izvoza. "Ideja za ovaj inovativni proizvod se razvijala pet godina. Bilo je potrebno ishoditi sve potrebne certifikate kako bi se uopće moglo doći na tržište. Za ulazak na europsko tržište je svakako potreban njemački certifikat za rotacijske proizvode koji izdaje jedan institut u Hannoveru. Jednako tako, nužno je patentirati i zaštiti svoj proizvod jer postoji opasnost da će, kada vide da se radi o uspješnom artiklu, mnogi pokušati kopijama uzeti svoj dio kolača", kaže Roman Krunić. Trenutno 68 posto njihove prodaje ide na izvozno tržište, a ove godine bi se to trebalo povećati za 10-ak posto. Krunić je svjestan da stalno mora raditi na unapređivanju, modernizaciji i patentnoj zaštiti svojeg proizvoda jer će se on vrlo brzo naći na meti konkurencije s Dalekog istoka. Od inozemnih tržišta najviše izvoze u Njemačku, Austriju, Sloveniju, Francusku, Skandinaviju te zemlje regije. Kao poviesno važno tržište Krunić ističe Švedsku. "Uspijete li s nekim alatom u Švedskoj, možete uspjeti bilo gdje u svijetu. U Švedskoj se cijeni kvaliteta, a o čemu odlično govori činjenica da je omjer proizvođačke i tržišne cijene na tom tržištu 1:5. Dakle, ako mi nešto proizvedemo za pet eura, u Švedskoj to možemo prodati za 25 eura", pojašnjava Krunić. Za sada iz pogona u Velikoj Gorici izlaze tri modela roto rašpe, a razvijaju se i nove verzije.
300poduzetnika
sudjelovalo je na Poslovnom uzletu u V. Gorici
Distributivni centar za voće i povrće
Ključ uspjeha u okupljanju malih proizvođača
U Zagrebačkoj županiji postoji niz maih proizvođača voća i povrća koja zbog svoje veličine sami teško mogu plasirati svoje proizvode u trgovačke lance. Najčešće moraju ići preko veletrgovačkih posrednika koji im uzimaju značajnu proviziju. Zbog toga je 2004. godine u suradnji Zagrebačke županije i Grada Velika Gorica osnovana zadruga koja je okupljala male proizvođače voća. Kako pojašnjava Hrvoje Bunjevac, direktor tvrtke Distributivni centar za voće i povrće, već su u prva dva mjeseca svojega rada ostvarili prihod od 400 tisuća kuna. U prvo vrijeme im je Zagrebačka županije sufinancirala 50 posto troškova škladištenja voća, a tada se već počelo razmišljati o nužnosti gradnje vlastitog distribucijskog centra. Prvi ugovor su potpisali s trgovačkim lancem Kaufland, uslijedili su i Mercator, Plodine, Lidl i ostali. Godine 2005. se krenulo u izradu dokumentacije za novi LDC, sami radovi su započeli sredinom 2010., a završeni su početkom 2012. godine. Bunjevac ističe da je situacija na tržištu vrlo zahtjevna jer je ponuda voća puno veća od potražnje. Ulazak Hrvatske u EU je dodatno povećao ponudu voća. Zbog toga je, kaže Bunjevac, vrlo važno održavati kvalitetu proizvoda i izgrađivati brend. "Činjenica je da je glavni kriterij konkurentnosti cijena. Da bi održao ugovor s trgovačkim lancem treba poštovati stroge kriterije kvalitete, količina i fleksibilnosti", kaže Bunjevac. Dodaje da je već neko vrijeme trend da većina voća i povrća put do kupaca nalazi putem velikih trgovačkih lanaca. U Europskoj uniji možda i 90 posto voća se prodaje u super i hiper marketima. Budućnost je i u orijentaciji na zdravu hranu i ekoproizvode koji postižu bolju cijenu i bolje se pozicioniraju na tržištu. No, da bi se bio konkurentan, Bunjevac ističe nužnost povezivanja malih proizvođača koji tako lakše mogu ostvariti put do tržišta i do poticaja iz europskih fondova.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu