Mobilne i fiksne teleoperatere u Hrvatskoj u idućih tri do pet godina očekuje značajna promjena načina poslovanja, istaknuo je Andreas Peter Tiefengraber, principal u bečkom uredu konzultantske kuće Roland Berger koji je sudjelovao na ovogodišnjoj Telecom Areni u Zagrebu, upozorivši na promjene koje će pametni mobiteli i internetski operateri prouzorčiti u ponudi, ali i načinu poslovanja i poticanja startup zajednice. Tiefengraber o tome ima i vlastito iskustvo s obzirom da je prije dolaska u Roland Berger bio direktor marketinga Mobilyja, drugog najvećeg mobilnog operatera u Kraljevstvu Saudijske Arabije, ali i radio u Telekomu Austrije i Deutsche Telekomu.
Što više ruši vrijednost telekomunikacijskog tržišta, kriza ili tehnološka revolucija?
Ne bih rekao da dolazi do pada vrijednosti telekomunikacijskog tržišta, jer ga treba promatrati šire nego prije. Prije bih rekao da je, što se prihoda tiče, situacija manje-više stabilna, no drastična se mijenja struktura prihoda. Operateri su tradicionalno naučili na prihode od glasovnih usluga i SMS-a, a sada upravo ti prihodi i u mobilnim i u fiksnim komunikacijama padaju. Postojeće stanje uspoređujemo s ponašanjem generacije Z, mladima koji su se rodili nakon 2000-te, koji u pravilu koriste isključivo pametne mobitele i zapravo su postali industrijski indikator kako će se trendovi dalje razvijati. Generacija Z u odnosu na klasične korisnike pametnih mobitela mnogo manje koriste mobitel za telefoniranje odnosno njih 19 posto u odnosu na 38 posto svih korisnika pametnih mobitela. Oni dvostruko manje koriste i SMS od ostalih korisnika pametnih mobitela. No, zato više koriste elektroničku poštu, gotovo dvostruko više društvene mreže, aplikacije, igre i koriste ih češće za gledanje slika i videa. Oni mijenjaju način na koji se mobitel koristi kao komunikacijsko sredstvo i time mijenjaju telekom industriju. Njihov način korištenja pametnih mobitela nije onaj na koji telekomi danas generiraju prihod i to je velik izazov za operatere.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu