Gotovo tristo godina tvornica Richard Ginori u Sesto Fiorentinu pokraj Firence proizvodila je jedinstven, ručno rađen i elegantno ukrašen porculan. Njezini su komadi ukrasili muzeje i stolove ambiciozne srednje klase. U ožujku će Palača Pitti u Firenzi izložiti Ginorijev porculan iz doba Napoleonove okupacije Toskane. No, mala je to utjeha za više od tristo radnika tvornice koji će uskoro možda ostati bez posla. Nakon višegodišnje slabe neto dobiti tvornica je u siječnju otišla u stečaj. Nedavnog su se hladnog jutra radnici okupili ispred ulaza u tvornicu, nadajući se novom vlasniku koji bi spasio tvrtku i očuvao srce gradića u blizini Firence, u kojemu je svaka obitelj na neki način povezana s tvornicom. “Postoje zakoni za spas panda”, kaže Valentina Puggelli, zaposlenica ureda za komunikacije. “Mi također želimo spasiti nešto što je jednako rijetko.” Ovdje se naveliko raspravlja o tome kako je tvrtka osnovana 1735., koja je preživjela industrijske revolucije i promjene ukusa, mogla bankrotirati.
Traže carinu na kinesku robu
Odgovori otkrivaju mnogo o propasti Richarda Ginorija, ali i o većim silama koje su uzdrmale gotovo sve male i srednje proizvođače u Italiji u trenutku povećane globalne konkurentnosti i domaće gospodarske krize. Formalne večere postupno izumiru, a s njima i tržište ručno rađenog porculana, čija je proizvodnja skupocjena i spora. Baš kao i mnoge talijanske industrijske grane slične veličine, tvrtka je morala birati između očuvanja statusa i visokokvalitetne niše na tržištu s oznakom “proizvedeno u Italiji” i obraćanja širem, jeftinijem ukusu globalnog tržišta. Odabrala je potonje i počela proizvoditi svakodnevne proizvode, pa tako i posuđe za promotivne akcije jednog lanca supermarketa, gurnuvši se u izravnu konkurenciju s običnijom keramikom. No, zbog visokih troškova rada i poreza u Italiji našla se u teškom položaju. Tu odluku danas mnogi zaposlenici krive za propast tvrtke. “Richard Ginori mora naplatiti svoju visoku kvalitetu”, smatra Giovanni Nencini, zaposlenik tvornice i glasnogovornik sindikata Cobar. “Mi smo Ferrari porculana, no strateške su odluke u posljednjih nekoliko godina umanjile kvalitetu naše robne marke.” Nije Richard Ginori jedini pokleknuo pred pritiskom. Mnoge slavne robne marke poput Wedgwooda, Spodea i Rosenthala također se jedva održavaju pod poplavom jeftinog posuđa, uglavnom iz Kine, koja je prva prije 1500 godina izmislila bijelu keramiku. Talijani danas 60 posto posuđa kupuju iz Kine, pokazuju podaci udruženja Confindustria Ceramica, koje zastupa 273 proizvođača keramike i njihovih 37.000 zaposlenika. U posljednjih nekoliko mjeseci udruženje je optužilo Kineze za smanjenje cijene robe na talijanskom tržištu ispod cijene proizvodnje, tražeći od Europske komisije da na kinesko posuđe naplati carinu i do 59 posto. Unatoč nastojanjima bivših vlasnika da potaknu rast Richarda Ginorija te dovedu vrhunske dizajnere poput Paole Navone, trenutne umjetničke direktorice, ulaganja su zakazala, a talijanska je poslovna klima tvrtku dodatno sputala. Danas radnici maštaju da će novi radnik vratiti “stari sjaj i dušu”, kaže dekoraterka Letizia Filippini.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu