Bilo je jednako strašno kao da se u Detroitu ili Los Angelesu ograniči broj vlasnika automobila. Naime, općina Guangzhou, koja obuhvaća taj golemi grad i njegovu okolicu te jedan od najvećih centara za proizvodnju automobila, nedavno je uvela aukcije i lutriju registarskih pločica kojima će broj automobila na cestama smanjiti otprilike za polovicu.
Mjera koju provodi treći po veličini grad u Kini najstroža u nizu mjera koje provode veći kineski gradovi, kojima je kvaliteta života bitnija od kratkoročnog gospodarskog rasta, a iste mjere središnja vlada nastoji provesti na državnoj razini. Mjere bi mogle pomoći u pročišćavanju zagađenog zraka i vode, smanjiti dugoročne troškove zdravstvene skrbi, a ekonomisti ističu da je riječ o trenutku u kojem se zakonodavci u Pekingu i diljem svijeta boje da će Kina doživjeti drastičan pad gospodarskih aktivnosti. “Naravno da ćemo se iz vladine perspektive odreći dijela rasta, no vrijedno je ako ćemo svim građanima pružiti bolje uvjete za zdrav život”, kaže Chen Haotian, zamjenik direktora vodeće agencije za planiranje u Guangzhouu. Nanjing i Hangzhou na srednjem istoku Kine kreću se prema uporabi čišćeg plina i dizelskog goriva. Gradovi u blizini obale, od Dongguana i Shenzhena na jugoistoku Kine do Wuxija i Suzhoua u sredini i Pekinga na sjeveru, polako gase tvornice koje zagađuju okoliš. Usto, Xi’an i Urumqi na sjeverozapadu Kine brane uporabu te uništavaju automobile proizvedene prije 2005. godine, jer su tada pravila o emisiji automobilskih plinova bila znatno manje stroga. “Konačno je jasno da rast po svaku cijenu nije održiv”, kaže Ben Simpfendorfer, izvršni direktor konzultantske tvrtke Silk Road Associates iz Hong Konga. Nakon što je javnost izvršila pritisak radi rješavanja prometnih gužvi i zagađenja, općine diljem Kine slale su delegacije u Guangzhou, grad s petnaest milijuna stanovnika. No državna vlada ne želi provoditi daljnja ograničenja automobila zbog straha za opstanak goleme autoindustrije, kaže An Feng, viši savjetnik zakonodavcima na području prometa. “Stvar se pretvorila u pravu bitku”, kaže An. Financijska ovisnost o lokalnoj vladi što se tiče zakupa zemlje novim projektima razvoja možda će ograničiti poslovanje gradova s privatnim sektorom. No uprave gradova također na svojem području posjeduju mnogo tvrtki, koje se neće tako spremno oduprijeti ograničenom izdavanju registarskih pločica. “Tvrtke za iznajmljivanje automobila u vlasništvu su vlade”, kaže Chen, koji vozi Toyotu Camry proizvedenu u Guangzhouu. “Te tvrtke moraju se ponašati onako kako im vlada kaže.” Na kraju dodaje: “Kome treba bruto domaći proizvod ako izgubimo zdravlje?”
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu