Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Skandinavci poludjeli za našim jagodama

Autor: Biserka Ranogajec
12. srpanj 2011. u 22:00
Podijeli članak —

Fragaria je osnovana ranih devedesetih te od tada podiže nove nasade i trenutačno ima proizvodnju na više od 250 hektara

Fragaria sa sjedištem u Zagrebu, vodeća je tvrtka u Hrvatskoj za proizvodnju, uvođenje novih tehnologija i konzalting u voćarstvu i povrćarstvu. Osim toga proizvodi oko milijun komada sadnica vinove loze te nekoliko stotina tisuća voćnih sadnica, a odnedavno ima i tvornicu za preradu salate u Kupinečkom Kraljevcu kraj Zagreba. Fragaria je osnovana ranih devedesetih i od tada konstantno podiže nove nasade i trenutačno ima organiziranu proizvodnju voća na više od 200 hektara te povrća na 50 hektara. Tvrtka ima 125 zaposlenih od čega je 15 diplomiranih agronoma.

već od 5 € mjesečno
Pretplatite se na Poslovni dnevnik
Pretplatite se na Poslovni Dnevnik putem svog Google računa, platite pretplatu sa Google Pay i čitajte u udobnosti svoga doma.
Pretplati se i uštedi

Fragaria je osnovana 1992. godine. Nakon četiri godine kupljeni su voćnjaci u Moslavini na 67 hektara od nekadašnjeg PPK Zagreb. Godine 1997. počinju s preradom salate u iznajmljenoj garaži u Sesvetama u Zagrebu. Tri godine kasnije kupuju zapuštene objekte i nasade Kupinečki Kraljevec od zagrebačkih Gradskih Tržnica. Novu tvornicu za preradu salate podižu 2007. godine. Ukupan prihod lani je iznosio je 73 milijuna kuna, a godinu ranije 64 milijuna, dok je plan za ovu godinu postići 85 milijuna kuna. Investira se neprekidno i ove godine ulaže se milijun eura. U izvoz Fragaria je krenula 2008. stalno ga povećava i ove godine u izvozu će ostvariti oko 20 milijuna kuna. Predsjednik Uprave Fragarie i jedan od vlasnika, Tihomir Peraić diplomirao je Agronomski fakultet u Zagrebu još 1985. godine gdje je ostao raditi kratko vrijeme. Iako je rodom iz Polače u zadarskom zaleđu ostao je u Zagrebu i nakon fakulteta otišao u tadašnji Zavod za voćarstvo, a potom je godinu i pol radio u nekadašnjem PPK Zagreb. Stečenim početnim radnim iskustvom i znanjem, Peraić se zajedno sa šogorom Stankom Barbarićem 1992. odlučio na privatan biznis i to na omanjem imanju u Moslavini. Tamo su zasađene još 1989. na pola hektara jagode i na 3 hektara jabuke.

Fragaria sa sjedištem u Zagrebu, vodeća je tvrtka u Hrvatskoj za proizvodnju, uvođenje novih tehnologija i konzalting u voćarstvu i povrćarstvu. Osim toga proizvodi oko milijun komada sadnica vinove loze te nekoliko stotina tisuća voćnih sadnica, a odnedavno ima i tvornicu za preradu salate u Kupinečkom Kraljevcu kraj Zagreba. Fragaria je osnovana ranih devedesetih i od tada konstantno podiže nove nasade i trenutačno ima organiziranu proizvodnju voća na više od 200 hektara te povrća na 50 hektara. Tvrtka ima 125 zaposlenih od čega je 15 diplomiranih agronoma.

Fragaria je osnovana 1992. godine. Nakon četiri godine kupljeni su voćnjaci u Moslavini na 67 hektara od nekadašnjeg PPK Zagreb. Godine 1997. počinju s preradom salate u iznajmljenoj garaži u Sesvetama u Zagrebu. Tri godine kasnije kupuju zapuštene objekte i nasade Kupinečki Kraljevec od zagrebačkih Gradskih Tržnica. Novu tvornicu za preradu salate podižu 2007. godine. Ukupan prihod lani je iznosio je 73 milijuna kuna, a godinu ranije 64 milijuna, dok je plan za ovu godinu postići 85 milijuna kuna. Investira se neprekidno i ove godine ulaže se milijun eura. U izvoz Fragaria je krenula 2008. stalno ga povećava i ove godine u izvozu će ostvariti oko 20 milijuna kuna. Predsjednik Uprave Fragarie i jedan od vlasnika, Tihomir Peraić diplomirao je Agronomski fakultet u Zagrebu još 1985. godine gdje je ostao raditi kratko vrijeme. Iako je rodom iz Polače u zadarskom zaleđu ostao je u Zagrebu i nakon fakulteta otišao u tadašnji Zavod za voćarstvo, a potom je godinu i pol radio u nekadašnjem PPK Zagreb. Stečenim početnim radnim iskustvom i znanjem, Peraić se zajedno sa šogorom Stankom Barbarićem 1992. odlučio na privatan biznis i to na omanjem imanju u Moslavini. Tamo su zasađene još 1989. na pola hektara jagode i na 3 hektara jabuke.

Iz pepela kombinata
U to vrijeme veliki poljoprivredni kombinati su propadali i mladim poduzetnicima se pružila nova životna prilika. Širenjem i podizanjem novih voćnjaka danas Fragaria samo u Moslavini ima stotinu hektara. Od toga jabuke su zasađene na 80 hektara, a ostalo su jagode na površini od 15 do 20 hektara sve pod plastenicima. Danas je Fragaria, što je latinski naziv za jagode, najveći proizvođač ovog voća u Hrvatskoj. U moslavačkom mjestu Velika Ludina radi 60-ak stalno zaposlenih, izgrađene su hladnjače, sortirnice i pakirnice. U tom kraju Peraić ima i 80 kooperanata od kojih godišnje otkupljuje između pet i šest tisuća tona jabuka, a kooperanti dobivaju stručne usluge, pomoć u tehnologiji i repromaterijale. U proizvodnji jabuka Fragaria je među prva tri najveća proizvođača u Hrvatskoj. Peraić kaže da nisu važne količine nego kvaliteta, jer je borba za kupce svakodnevna. Fragaria dosta voća i izvozi, ponajviše u skandinavske zemlje, Rusiju i BiH gdje putuju deseci kamiona sa hladnjačama.Jagode su postale specifične i po njima, kaže naš sugovornik, Fragaria se najviše poznaje. Jagode se osim toga otkupljuju od drugih kooperanata, a Fragaria je i najveći prodavač u Hrvatskoj repromaterijala za njihovu proizvodnju. Peraić sigurno izjavljuje: “U proizvodnji jagoda postižemo top kvalitetu i najviše ih izvozimo u Skandinaviju što znači da su zaista kvalitetne. Zadovoljni smo i s izvoznim cijenama koje su bolje nego na domaćem tržištu”.

Peraić uzgaja i ostalo sitno voće i ta proizvodnja ima naziv Cro berries što je kombinacija svježeg i smrznutog voća. U Kupinečkom Kraljevcu gdje je većina ove proizvodnje, radi 50 stalno zaposlenih. Sve su to kaže visoko radno intenzivne proizvodnje koje traže puno radne snage i ručnog rada. Međutim, u Hrvatskoj je veliki problem sezonskog rada u poljoprivredu ne u smislu manjka ljudi već kako ih legalno platiti. Ne znam, spominje Peraić, ima li igdje u svijetu rigidniji zakon o radu jer sezonskog se radnika ne može zaposliti na ugovor o djelu nego samo na ugovor o radu. To u praksi stvara velike probleme jer se primjerice umirovljenika koji bi radio nekoliko dana ne može zaposliti jer mora imati radnu knjižica. Sudovi smatraju da se sezonski radnici ne smiju zapošljavati temeljem ugovora o djelu. Nama su takvi radnici nužni ali teško je znati koji broj i kada je potreban jer to ovisi o tomu kako sazrijevaju kulture, žali se Peraić te tvrdi: “Voće se mora brati pažljivo kao jaje i zato moramo paziti tko radi. Ima ljudi koji bi radili poslije podne nakon posla ili samo preko vikenda ili su mlađi umirovljenici, dok se one koji su prijavljeni na burzi za nezaposlene ne smije uzeti. Znam da se u Belgiji za takve sezonske radnike plaćaju paušalna davanja državi, a mogu raditi do 40 dana u godini.” Osim toga postoji i fama u Hrvatskoj da poljoprivreda dobiva puno poticaja, nastavlja Peraić, ali se zaboravlja da od nje država i puno uzima preko PDV-a od 23%, dok je on u Sloveniji tek 9%. Posao u poljoprivredi jako je rizičan jer ovisi o klimatskim prilikama. Primjerice ovogodišnji mraz u svibnju što je neuobičajeno, Fragarii je napravio štete na jagodama od najmnaje 100.000 eura, zatim na rasadniku vinove loze i na jabukama.

Salata za McDonald’s
Fragaria je među prvim proizvođačima koja je u proces proizvodnje uvela međunarodni certifikat dobre poljoprivredne proizvodnje – Global G.A.P što označava jamstvo izvrsnosti proizvoda krajnjem potrošaču te poštivanje proizvodnih procesa kao i maksimalno isključivanje negativnih utjecaja na okoliš, a ima i certifikat ISO 22.000 te HACCP. Osnovna orijentacija na primarnu proizvodnju, dopunjena je iskorakom u procesnu industriju. Tako su u asortiman uvedene nove palete rezanih “ready to eat” salata koje trenutačno u Hrvatskoj proizvodi jedino Fragaria. Osim toga tvrtka je i ekskluzivni proizvođač i opskrbljivač opranih salata za lanac restorana McDonald’s Hrvatska već 14 godina. Stalna ulaganja u proizvodnju i nove tehnologije, praćena investicijama u kapacitete za skladištenje, preradu, sortiranje i pakiranje, učinila su Fragariu prepoznatljivom na tržištu. Fragaria opskrbljuje između ostalih Mercator, Billu, Konzum, McDonald’s Hrvatska i mnoge druge. Tvornica salate sagrađena je u Kupinečkom Kraljevcu i od ove godine krenulo se agresivnije s gotovim salatama u vrećima koje samo treba začiniti u supermarkete. One se proizvode i za trgovačku marku Kora u vlasništvu Konzuma, dok se vlastita trgovačka marka Fragarie pod imenom Stribor prodaje u ostale lance kao što su Diona, Kaufland, Interspar i druge.

Asortiman

Maline s Banovine
U Kupinečkom Kraljevcu nalaze se veliki nasadi malina koje se beru sve do studenog. Fragaria je nedavno kupila na Banovini u mjestu Bačuga Donja kraj Petrinje zemljište na kojem je već posađeno na 10 hektara malina. Prvi rod očekuje se 2012. godine. Godišnje Fragaria proizvede ukupno 3 tisuće tona jabuka, oko 350 tona jagoda te preradi 200 tona salate. Proda se oko milijun komada loznih cijepova i nekoliko stotina tisuća sadnica raznih voćaka.

Autor: Biserka Ranogajec
12. srpanj 2011. u 22:00
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close