Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Mrndže: Web-oglašavanje u Hrvatskoj danas čini 8% marketinškoga kolača

Autor: Bernard Ivezić
30. lipanj 2011. u 22:00
Podijeli članak —

Joško Mrndže, direktor Googlea za jadransku regiju, govori o povratku te kompanije u Hrvatsku, velikom interesu ljudi za rad u toj kompaniji te razvoju online marketinga na domaćem tržištu

Povratak Googlea u Hrvatskoj ne ide baš glatko, i to ne zbog birokracije, već golemog interesa potencijalnih zaposlenika. Joško Mrndže, direktor Googlea za jadransku regiju, kaže da su primili velik broj molbi za posao te da ih salijeću ponuđači poslovnog prostora. Google, kojem je ovo treći pokušaj da u Hrvatskoj stvori održivu operaciju, već dvije godine ima registriranu tvrtku Google Hrvatska. Lani je zabilježila rast prihoda od 33 posto, na 1,1 milijun kuna i udvostručila dobit na 80.000 kuna. No kako se većina usluga koje Google pruža kupuje izravno u inozemstvu, u branši, ovisno o izvoru, procjenjuju da su tvrtke i građani iz Hrvatske prošle godine Googleu generirali promet između 50 i 150 milijuna kuna. Inače, Joško Mrndže u Google je došao s funkcije izvršnog direktora jedne od tri najveće marketinške agencije u Hrvatskoj McCann Ericksona. Prethodno je bio izvršni direktor Blitz filma i videa, direktor marketinga Zagrebačke pivovare, u kojoj je povećao njezin tržišni udio sa 29 na 45 posto, a karijeru je započeo u Croatia Recordsu.

već od 5 € mjesečno
Pretplatite se na Poslovni dnevnik
Pretplatite se na Poslovni Dnevnik putem svog Google računa, platite pretplatu sa Google Pay i čitajte u udobnosti svoga doma.
Pretplati se i uštedi

Nedostaje li kod nas kadrova koje tražite kad još niste popunili sva radna mjesta za koja ste raspisali natječaje?
Jedna osoba je odabrana i to prije nekoliko tjedana. Riječ je o kolegi koji ima bogato iskustvo u online industriji i bit će snažan doprinos našem timu. Nije problem u tome da pravih ljudi nema, ali ih je teško pronaći jer se treba poklopiti jako mnogo stvari, pa i njihova dostupnost.

Povratak Googlea u Hrvatskoj ne ide baš glatko, i to ne zbog birokracije, već golemog interesa potencijalnih zaposlenika. Joško Mrndže, direktor Googlea za jadransku regiju, kaže da su primili velik broj molbi za posao te da ih salijeću ponuđači poslovnog prostora. Google, kojem je ovo treći pokušaj da u Hrvatskoj stvori održivu operaciju, već dvije godine ima registriranu tvrtku Google Hrvatska. Lani je zabilježila rast prihoda od 33 posto, na 1,1 milijun kuna i udvostručila dobit na 80.000 kuna. No kako se većina usluga koje Google pruža kupuje izravno u inozemstvu, u branši, ovisno o izvoru, procjenjuju da su tvrtke i građani iz Hrvatske prošle godine Googleu generirali promet između 50 i 150 milijuna kuna. Inače, Joško Mrndže u Google je došao s funkcije izvršnog direktora jedne od tri najveće marketinške agencije u Hrvatskoj McCann Ericksona. Prethodno je bio izvršni direktor Blitz filma i videa, direktor marketinga Zagrebačke pivovare, u kojoj je povećao njezin tržišni udio sa 29 na 45 posto, a karijeru je započeo u Croatia Recordsu.

Nedostaje li kod nas kadrova koje tražite kad još niste popunili sva radna mjesta za koja ste raspisali natječaje?
Jedna osoba je odabrana i to prije nekoliko tjedana. Riječ je o kolegi koji ima bogato iskustvo u online industriji i bit će snažan doprinos našem timu. Nije problem u tome da pravih ljudi nema, ali ih je teško pronaći jer se treba poklopiti jako mnogo stvari, pa i njihova dostupnost.

Koliko vam se kandidata javilo?
Odaziv je bio velik, a kako selekcijski proces još traje, nemam konačne podatke. Javili su se kandidati ne samo iz Hrvatske već i iz susjednih zemalja. Počet ćemo s nekolicinom ljudi i zapošljavati dodatno. Teško mi je trenutno govoriti o ukupnom broju ljudi koji će pokrivati regiju jer to neće biti samo oni koji fizički sjede u Zagrebu, već ćemo imati podršku i iz drugih dijelova kompanije.

Zašto je selekcijski postupak tako spor?
Istina je da proces zapošljavanja dosta traje, ali to je zato što kandidati moraju proći kroz određene vrste intervjua koji ovise o poziciji za koju se natječu. Ocjenjuje se profesionalno iskustvo, ali bitno nam je i da kandidat ima vrijednosnu crtu koja odgovara Googleovim vrijednostima kao i ono nešto, ono zbog čega ste Googleu zanimljivi.

Kad će se znati imena svih zaposlenika zagrebačkog ureda?
Osnovni tim bi trebao biti poznat do jeseni kad će Googleov ured u Zagrebu postati potpuno operativan. To znači da ćemo u tom trenutku moći krenuti u obilazak klijenata. Što se tiče lokacije našeg ureda, u igri su dvije do tri lokacije. Konačnu odluku još nismo donijeli.

Ponovni dolazak Googlea u regiju veže se uz pristupanje EU i mogući oporavak tržišta. Raste li hrvatsko tržište online oglašavanja i koliko prema vašim informacijama?
Tržište je u rastu ne samo u Hrvatskoj već i u cijeloj regiji. Ono je potaknuto rastom broja građana i tvrtki koje se koriste internetom i online kanalima za poslovanje. Google je primijetio da tvrtke u Hrvatskoj sve više pozornosti polažu na internet. Dio kompanija ima digitalnu strategiju, dio još nema, no to će se brzo mijenjati jer će sve više kompanija uvidjeti koristi od online prisutnosti i oglašavanja. Naime, ako su vaši potencijalni korisnici i klijenti na internetu, onda i vi morate biti tamo. Naš je cilj da velikim oglašivačima, ali i poduzetnicima omogućimo najučinkovitiji način oglašavanja u stvaranju veza s poslovnim i krajnjim korisnicima, i to stoga što je to oglašavanje vrlo precizno mjerljivo i ima sjajan doseg.

Znači li to da očekujete da će u idućih pet godina tržište online oglašavanja u Hrvatskoj činiti 20 posto marketinškoga kolača, koliko ono iznosi u zapadnim zemljama?
Nezahvalno je govoriti o takvim rokovima. Sigurno je da danas najveće marketinške agencije u Hrvatskoj online oglašavanje doživljavaju kao komplementarnu stvar. Znam da smo mi u McCannu naglašavali klijentima da moraju imati i digitalni dio u marketinškom miksu, a pitanje je klijenta u kojem omjeru. To je stav koji sam i osobno zagovarao.

Koliki je rast tržišta online oglašavanja u Hrvatskoj i regiji?
Prema našim informacijama tržište online oglašavanja u Hrvatskoj čini 7 do 8 posto od ukupnoga oglašivačkog tržišta i raste iz godine u godinu. K tome, internetska penetracija slična je u Hrvatskoj, Sloveniji i Srbiji. Kreće se nešto iznad 50 posto i raste, a također korištenje društvenih mreža vrlo je veliko. Društvene mreže koristi gotovo trećina građana Hrvatske. Google želi postati dio poslovnog ekosustava u Hrvatskoj s pružanjem usluga prema velikim klijentima, ali i posebno među malim i srednjim poduzetnicima i pomoći im da dosegnu što veći broj klijenta.

Apple napada Google u mobilnom marketingu, Microsoft u ‘cloud’ ponudi, a Facebook u web-marketingu. Smatrate li ih ovdje ozbiljnom konkurencijom?
Konkurencija nas samo čini konkurentnijima u svim segmentima. Njihova prisutnost može biti samo poticaj, a nikako opasnost jer treba u obzir uzeti segmente u kojima se natječemo. Facebook je snažan u društvenim mrežama, ali Google je najsnažniji u tražilicama. No ako raste cijelo tržište, onda rastemo svi.

Koji je Googleov odgovor na Facebook koji je u Hrvatskoj privukao mlade koji su općenito jedna od glavnih ciljanih skupina oglašivača?
Pravo je pitanje što je najbolje za poslovnoga korisnika, odnosno koji bi mu dio u sklopu onlinea trebao biti najvažniji. Možda netko želi imati izravan mjerljivi odgovor na svoju prodajnu ponudu kao i brzo široko brendiranje proizvoda ili usluge i tada će mu tražilica biti dobar izbor. Svakako i naši konkurenti u online oglašavanju nude dobre alate i mogućnosti stvaranja veza između proizvoda i potrošača. Stoga je do klijenta i njegove strategije i ciljeva za što će se sve odlučiti, no većina tih stvari je komplementarna i ne isključuje jedno drugo. Također moram naglasiti da svaka strategija velikih oglašivača mora imati i kombinaciju s offline medijima, zbog još veće širine i zaokruženosti ukupnoga marketinškog miksa.

Hoće li Google u Hrvatskoj biti prisutan i kroz prodaju drugih usluga osim marketinških poput kolaboracijskih alata Gmaila i Google Docsa?
Svakako bismo voljeli da to bude naša ponuda na ovom tržištu i bit će, ali vidjet ćemo kako će se razvijati potražnja za takvim uslugama. Jedna od glavnih Googleovih prednosti je da ima vrlo bogat i raznovrstan portfelj usluga. No ponudu ne forsiramo, već je pružamo kao rješenje za realne potrebe koje korisnik ima. Tu također imamo partnere koji nude naše usluge i u tom segmentu.

Kritičari iz marketinške industrije tvrde da Google zasad samo uzima s hrvatskog tržišta, da ne investira. Kako to komentirate i koliko ćete investirati u hrvatsko tržište?
Reći ću da je i otvaranje hrvatskog ureda dokaz da Google ima vrlo ozbiljne planove i želi investirati u tržište. U planu imamo različite edukacijske programe za buduće partnere. Cilj nam je i da korisnici dobiju kvalitetnu informaciju o mjerljivom oglašavanju. Zato ćemo u budžetu za iduću godinu planirati različite seminare, edukacije i sudjelovanja na događajima kojima je cilj kvalitetno informirati tržište.

Surađivat ćemo s velikim agencijama

Hoće li Google u Hrvatskoj graditi partnerstva s marketinškim agencijama?
Svakako ćemo graditi partnerstva s agencijama. Google ima znanje, koncepte i alate za dobre kampanje u okviru AdWordsa i AdSensa, a marketinške agencije imaju pristup do klijenata. To je dobra sinergija.

Dosad je naglasak bio na Googleovim certificiranim agencijama i pojedincima. Znači li prisnija suradnja s klasičnim oglašivačkim agencijama prekid te prakse?
Googleu je cilj da na tržištu bude što više znanja i u tom smislu postoji širina na kojoj se svi mogu pronaći. Klijenti će se oslanjati na znanja koja će biti na pravim adresama, ali i oni sami ulažu u vlastita znanja, ljude i koriste iskustva drugih razvijenijih tržišta. Zato ćemo raditi na edukaciji agencija, certificiranih partnera i seminarima za širu publiku.

Autor: Bernard Ivezić
30. lipanj 2011. u 22:00
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close