Peglanje kreditnih kartica postalo je uz nogomet gotovo jednako važna sporedna stvar na svijetu; statistički gledano u novčaniku prosječnog stanovnika Hrvatske nalaze se 2,2 kartice. U usporedbi s 2000. broj kartica u optjecaju povećao se nevjerojatnih 3,5 puta. Posljednji podaci govore da je preko kartica prošle godine popeglano oko 115 milijardi kuna platnog prometa. S brojem kartica statistički smo regionalni lider, a isto vrijedi i za posjete bankomatima s kojima smo na samom vrhu ljestvice, odmah iza Estonije i Slovenije. No zbroje li se razne naknade, članarine i kamatne stope na korištene kredite, takva sklonost karticama dolazi uz poprilično visoku cijenu. Podaci Hrvatske narodne banke o platnom prometu pokazuju da su banke prošle godine odobrile 4,9 milijardi kuna kredita po kreditnim karticama za što su istodobno zaračunale gotovo 715 milijuna kuna kamata. Usporedbe radi, na kraju 2008. građani su po karticama otplaćivali pola milijarde kuna više kredita. Od 8,6 milijuna kartica tri četvrtine (6,4 milijuna) bile su debitne kartice koje omogućuju trenutačno plaćanje do najvišeg iznosa koji se nalazi na transakcijskom računu. Kartica s odgodom plaćanja (kreditne, “charge” i s odgođenom naplatom) ima oko 1,3 milijuna, a iznimno su popularne revolving kartice kojih je u platnom prometu gotovo 737.000. Nakon maničnog rasta popularnosti kartica posljednjih godina kriza je takve trendove ponešto ublažila. Daleko od toga da popularnost kartica jenjava, no navike potrošača se mijenjaju, pa se tako posljednjih mjeseci one više koriste za krpanje “minusa”, a manje za neobuzdanu potrošnju.
Korisne kombinacije
Za razliku od drugih financijskih proizvoda, platna kartica sjajno oslikava način života i navike potrošača pa kartičari stoga u suradnji s pojedinim tvrtkama i udruženjima izdaju zajednički brendirane kartice (co-branding). Osim međusobnog jačanja brendova, takve kartice osmišljene su da korisnicima omoguće razne pogodnosti, i to krojene prema njihovim životnim stilovima i svakodnevnim navikama. Prva co-branding kartica na domaće je tržište izbačena prije dvanaest godina kada je Diners Club (današnji Erste Card Club) u suradnji sa zrakoplovnom tvrtkom Croatia Airlines potpisao prvi co-brand ugovor, čiji je rezultat bila kartica Diners Club Croatia Airlines. Ta je kombinacija omogućila korisnicima da svakim korištenjem kreditne kartice skupljaju zrakoplovne milje koje potom mogu zamijeniti za zrakoplovne karte. Danas osim kartice Dinersa co-brand u suradnji s Croatia Airlinesom ima i PBZ Card koji za hrvatsko tržište, između ostalih, ima American Express. Korisnicima tih kartica danas kartičari omogućuju sudjelovanje u programu nagrađivanja putnika pod nazivom Miles&More, pri čemu Diners uslugu omogućuje i za poslovne kartice. Prošle je godine Diners na tržište plasirao i karticu “companion” Visa Croatia Airlines, čime se Dinersovim korisnicima omogućilo korištenje Visine prodajne mreže. Sudjelovanjem u programu skupljanja nagradnih milja korisnik kartice može ostvariti uštede jer svaki potrošeni iznos na kartici donosi poneku nagradnu milju. One se mogu iskoristiti za smanjivanje troškova privatnih i poslovnih putovanja jer se mogu zamijeniti za zrakoplovne karte domaćega avionskog prijevoznika, ali i Lufthanse te ostalih članica udruge Star Alliancea, kao i za hotelski smještaj u programu Miles&More. Osim akcijskih “oprosta” od plaćanja članarina i upisnine i nagradnih milja, kartice nude mogućnost revolving kredita, plaćanje inozemnih računa u kunama, podizanje gotovine, pristup u VIP salone u zračnim lukama, usluge trajnog naloga…
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu