Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Ferrari se prodavao bolje nego ikad, Nissan u krizi zadržao kupce

Autor: Saša Vejnović
07. siječanj 2010. u 22:00
Podijeli članak —

Tržište luksuznih automobila prepolovljeno je zbog krize i novih trošarina. Godinu 2009. po najgorem će pamtiti trgovci Jaguara

Na hrvatskom tržištu je u 2009. godini prodano samo 44.918 novih automobila, pokazuju podaci agencije Promocija Plus, što je rezultat kakav nije zabilježen već duži niz godina. Rekordna godina po prodaji automobila bila je 2008. kada je svoj put do vlasnika našlo čak 88.265 automobila, no globalna kriza učinila je svoje i prodaju lani srezala za 49,1 posto. Dok je prodaja pristupačnijih automobila mahom prepolovljena, skupocjeni luksuzni automobili prodavali su se još teže. Dijelom je na to zasigurno utjecao i Zakon o posebnim porezima na osobne automobile, ostala motorna vozila, plovila i zrakoplove, koji je uveo više trošarine za automobile skuplje od 350 tisuća kuna. Tako u najvišu kategoriju ulaze automobili skuplji od pola milijuna kuna, na koje se plaća fiksna trošarina od 177,5 tisuća kuna te još 63 posto na iznos veći od 500 tisuća kuna. Tako se primjerice ze Bentley, koji je bez sumnje u toj konkurenciji, lani odlučilo tek dvoje kupaca, dok ih je godinu ranije u Hrvatskoj prodano pet. Unatoč malom broju, 2008. godina je za tu luksuznu marku rekordna u Hrvatskoj, jer je za taj automobil, čiji su modeli skuplji od milijun kuna, novac izbrojao tek jedan kupac. Iako se vlasnici ovakvih automobila ne žele javno isticati, jedan od najpoznatijih je Dragutin Drk, vlasnik Vindije, no i njemu uglavnom ovaj ljepotan stoji u garaži, dok se gradom vozi u manjem Mini Cooperu.

već od 5 € mjesečno
Pretplatite se na Poslovni dnevnik
Pretplatite se na Poslovni Dnevnik putem svog Google računa, platite pretplatu sa Google Pay i čitajte u udobnosti svoga doma.
Pretplati se i uštedi

Prodano čak 5 Ferrarija
No bilo je lani, iako rijetko, i obrnutih primjera poput Ferrarija. Njih je 2009. godine prodano pet (kao i 2007. godine), doduše uglavnom u prvom dijelu godine, dok je godinu ranije kupljen tek jedan. Među poznatijim vozačima Ferrarija u Hrvatskoj je splitski gradonačelnik Željko Kerum, koji posjeduje kolekciju iznimno skupih automobila. Zbog plavog F430 Spider, vrijednog oko 220 tisuća eura, bio je čest gost novinskih stupaca, najprije zato što mu se već nakon nekoliko mjeseci – pokvario, a zatim i zbog toga što je otkriveno da je kupljen na braniteljsku povlasticu Kerumova nećaka. Jaguar je također omiljena marka bogataša, a svaki primjerak te plemenite mačke prelazi najviši iznos trošarina. Lani ih je prodano ukupno 19, što se možda i ne čini malo s obzirom na to da za svaki primjerak valja izbrojati znatno više od pola milijuna kuna. Međutim, 2008. godine za ovaj se automobil odlučilo 65 kupaca, a godinu dana ranije njih 38. Možda najbolju reklamu za ovu marku svojedobno je dao zabavljač Željko Pervan, koji je poznat i po čestom mijenjanju automobila. Navodno ih je promijenio više od stotinu, no prije koju godinu nam je izdvojio samo jedan automobil iz te mase lima – Jaguar XJ. Inače, najjeftiniji XJ stoji više od 93 tisuće eura, dok ćete za najskuplji primjerak s V8 kompresor motorom u koji je natiskano 391 konjskih snaga, izbrojati preko 124 tisuće eura. Lanjsku će godinu što prije pokušati zaboraviti i trgovci Porschea koji su ih uspjeli prodati tek 47. Nije zanemarivo, no samo godinu dana ranije po svoj primjerak rasnog i skupocjenog sportaša došao je 71 kupac, a 2007. godine njih 73. Ova je marka vrlo popularna u domaćem, ali i u svjetskom jet setu, dok je u poslovne krugove ušla uglavnom dolaskom SUV-a Cayenne, čija cijena najluksuznijih primjeraka ozbiljno prelazi milijun kuna.

Na hrvatskom tržištu je u 2009. godini prodano samo 44.918 novih automobila, pokazuju podaci agencije Promocija Plus, što je rezultat kakav nije zabilježen već duži niz godina. Rekordna godina po prodaji automobila bila je 2008. kada je svoj put do vlasnika našlo čak 88.265 automobila, no globalna kriza učinila je svoje i prodaju lani srezala za 49,1 posto. Dok je prodaja pristupačnijih automobila mahom prepolovljena, skupocjeni luksuzni automobili prodavali su se još teže. Dijelom je na to zasigurno utjecao i Zakon o posebnim porezima na osobne automobile, ostala motorna vozila, plovila i zrakoplove, koji je uveo više trošarine za automobile skuplje od 350 tisuća kuna. Tako u najvišu kategoriju ulaze automobili skuplji od pola milijuna kuna, na koje se plaća fiksna trošarina od 177,5 tisuća kuna te još 63 posto na iznos veći od 500 tisuća kuna. Tako se primjerice ze Bentley, koji je bez sumnje u toj konkurenciji, lani odlučilo tek dvoje kupaca, dok ih je godinu ranije u Hrvatskoj prodano pet. Unatoč malom broju, 2008. godina je za tu luksuznu marku rekordna u Hrvatskoj, jer je za taj automobil, čiji su modeli skuplji od milijun kuna, novac izbrojao tek jedan kupac. Iako se vlasnici ovakvih automobila ne žele javno isticati, jedan od najpoznatijih je Dragutin Drk, vlasnik Vindije, no i njemu uglavnom ovaj ljepotan stoji u garaži, dok se gradom vozi u manjem Mini Cooperu.

Prodano čak 5 Ferrarija
No bilo je lani, iako rijetko, i obrnutih primjera poput Ferrarija. Njih je 2009. godine prodano pet (kao i 2007. godine), doduše uglavnom u prvom dijelu godine, dok je godinu ranije kupljen tek jedan. Među poznatijim vozačima Ferrarija u Hrvatskoj je splitski gradonačelnik Željko Kerum, koji posjeduje kolekciju iznimno skupih automobila. Zbog plavog F430 Spider, vrijednog oko 220 tisuća eura, bio je čest gost novinskih stupaca, najprije zato što mu se već nakon nekoliko mjeseci – pokvario, a zatim i zbog toga što je otkriveno da je kupljen na braniteljsku povlasticu Kerumova nećaka. Jaguar je također omiljena marka bogataša, a svaki primjerak te plemenite mačke prelazi najviši iznos trošarina. Lani ih je prodano ukupno 19, što se možda i ne čini malo s obzirom na to da za svaki primjerak valja izbrojati znatno više od pola milijuna kuna. Međutim, 2008. godine za ovaj se automobil odlučilo 65 kupaca, a godinu dana ranije njih 38. Možda najbolju reklamu za ovu marku svojedobno je dao zabavljač Željko Pervan, koji je poznat i po čestom mijenjanju automobila. Navodno ih je promijenio više od stotinu, no prije koju godinu nam je izdvojio samo jedan automobil iz te mase lima – Jaguar XJ. Inače, najjeftiniji XJ stoji više od 93 tisuće eura, dok ćete za najskuplji primjerak s V8 kompresor motorom u koji je natiskano 391 konjskih snaga, izbrojati preko 124 tisuće eura. Lanjsku će godinu što prije pokušati zaboraviti i trgovci Porschea koji su ih uspjeli prodati tek 47. Nije zanemarivo, no samo godinu dana ranije po svoj primjerak rasnog i skupocjenog sportaša došao je 71 kupac, a 2007. godine njih 73. Ova je marka vrlo popularna u domaćem, ali i u svjetskom jet setu, dok je u poslovne krugove ušla uglavnom dolaskom SUV-a Cayenne, čija cijena najluksuznijih primjeraka ozbiljno prelazi milijun kuna.

Otvaranje salona Aston Martina u Hrvatskoj bio je veliki medijski događaj, jer se radi o remek djelu automobilske industrije koji je od ožujka bio ponuđen i hrvatskim vozačima. Do tada je malo tko imao prilike vidjeti na ulici ove luksuzne ljepotane koji se prodaju po cijenama od nekih milijun i pol kuna pa do jednako toliko eura. Taj slavni automobil vozio je tajni agent James Bond, pa je to isto poželio barem svaki drugi muškarac. No, lani je to pošlo za rukom tek njima trojici, što je znatno bolje nego godinu ranije kad je Aston Martina kupio samo jedan hrvatski građanin. Ipak, znatno bolja godina bila je 2007., kad su u Hrvatskoj registrirana čak četiri nova Aston Martina. Te ga je godine na sajmu luksuza u Zagrebu navodno kupio (opet) Kerum. Britanski ponos, Rolls-Royce lani nije uspio u Hrvatskoj naći niti jednog kupca, kao ni 2007. godine, dok je rekordne automobilske 2008. godine u Hrvatskoj registriran tek jedan, a njega je tada navodno kupio Ivica Todorić, vlasnik Agrokora. Lani je i tek jedan Hrvat postao vlasnikom američke mjerne jedinice za luksuz – Cadillaca. Blindirani Cadillac bivšeg američkog predsjednika Georga Busha svojedobno je proglašen najsigurnijim automobilom na svijetu, a mnogi svjetski državnici vozili su se Brijunima Titovim Cadillacom. Lanjskog je listopada u hrvatskoj registriran tek jedan, dok ih je 2008. godine u Hrvatsku stiglo čak pet, od kojih su čak četiri registrirani u prvoj polovici godine. Godinu dana ranije nije uvezen niti jedan.

Bavarci potpuno potonuli
Japanski pojam luksuza zasigurno je Lexus, a prodajni salon u Hrvatskoj je otvoren tek u lipnju 2007. godine. Te iste godine prodano je 79 ovih skupocjenih ljepotana, no godinu dana kasnije simbol japanskog perfekcionizma kupilo je 145 vozača. Lanjska krizna godina znatno je srezala i prodaju ovih automobila, pa se za luksuznu marku Toyote odlučilo tek 56 kupaca. Infiniti je još jedan predstavnik japanskih luksuznih automobila, no on je u vlasništvu Nissana, i nije razvikana poput Lexusa. Lani je prodano ukupno pet Infinitija, 2008. godine prodano ih je sedam, a godinu ranije šest. Kriza je ozbiljno utjecala i na prodaju njemačkih luksuznih marki, pa je tako Mercedes lani uspio prodati tek 878 svojih automobila na hrvatskom tržištu. Kažemo “tek” jer je samo godinu dana ranije prodao gotovo tisuću automobila više, odnosno točno 1871 vozilo. Godina 2007. također je bila dobra za tvornicu iz Stuttgarta, tada su u Hrvatskoj prodali 1795 automobila. Njihova ljuta bavarska konkurencija također je lani pala, ali nešto manje. Lani su tako prodali 779 BMW-a, dok je godinu ranije prodano ukupno 1393 primjeraka ove njemačke marke (1244 BMW-a prodana su 2007. godine). Audi je pak lani prošao slično kao i Mercedes – prodali su 874 automobila, dok su godinu dana ranije uspjeli prodati 1748 vozila. I 2007. godina bila je dobra – tada su u Hrvatskoj uspjeli prodati 1437 Audija. Kako su prognoze za ovu godinu slične lanjskima, ni automobilska industrija ne nada se značajnijem rastu prodaje, tek možda potkraj godine. Koliki će biti udio luksuznih limuzina nitko se ne usudi prognozirati, no vjerojatno ćemo svjetske novitete ovog segmenta automobilske industrije ponovo češće gledati u filmovima nego na ulicama hrvatskih gradova.

Strmoglavi pad

Zbog rekordne 2008. trgovci dodatno investirali
Ovakvog pada prodaje automobila ne sjećaju se ni oni što su dugo u tom poslu. Danas davne 2002. godine na hrvatskom ih je tržištu prodano 70.884, da bi iduće godine prodaja porasla za 1,81 posto na 74.969. Godine 2004. godine prodaja je pala za 7,16 posto na 69.598 novih osobnih automobila, a godinu nakon toga porasla je za 1,35 posto na 70.541. Prvi značajniji rast prodaje dogodio se 2007. godine kada je na hrvatskom tržištu prodano 82.664 novih automobila, a već iduća godina postala je rekordna po prodaji – nove je vlasnike pronašlo 88.265 automobila. Na temelju takvih rezultata i prodajnog rasta, mnogi trgovci su radili planove i dodatno investirali, no lani su zbog toga mnogi morali otpuštati ljude.

Autor: Saša Vejnović
07. siječanj 2010. u 22:00
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close