Naša vizija je održiva mobilnost u kontekstu integriranog javnog prijevoza

Autor: Marta Duić , 10. studeni 2015. u 22:00
Krešimir Dvorski, direktor tvrtke Sustav javnih bicikala/ Goran Stanzl/PIXSELL

Gledajući zemlje u regiji, kultura bicikliranja najrazvijenija je u Sloveniji, a naše ljude treba još educirati.

Tehnologija u smislu ekosustava održivog razvoja te sustavi razmjene informacija već danas su ključni čimbenici u kontekstu pametnih gradova budućnosti. Nextbike sustav javnih bicikala samo je jedan od ekosustava unutar pametnih gradova.

Tu su i punionice za električna vozila, pametne klupe, integrirani javni prijevoz, sustavi razmjene informacija za građane i turiste, big data, mobilne aplikacije i brojne druge komponente koje sačinjavaju jedan moderni pametni grad. To je jedno od ključnih područja gospodarstva koja mogu generirati izlazak iz ove duge i naporne recesije", kaže Krešimir Dvorski, direktor Nextbikea, kojeg smo pitali o kulturi bicikliranja u Hrvatskoj, zastupljenosti Nextbike sustava javnih bicikala u gradovima te planovima tvrtke za budućnost.

U koliko gradova je Nextbike prisutan? Kako je došlo do tih suradnji s gradovima i koliko ste zadovoljni s njima?
Nextbike sustav javnih bicikala prisutan je u stotinjak gradova u svijetu, od čega je pet gradova u Hrvatskoj, a to su Zagreb, Slavonski Brod, Karlovac, Gospić i Šibenik. Dio gradova krenuo je s pilot projektima koji su rezultirali vrlo obećavajućim statistikama korištenja temeljem kojih su se odlučili za nabavu opreme i implementaciju sustava na dulji rok, a dio gradova inspiriran iskustvima drugih je odmah pokrenuo postupke javne nabave i mi smo pobijedili na tim natječajima. Važno je naglasiti da Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost subvencionira nabavu opreme sa 40 do 80 posto iznosa inicijalne nabave i to prepoznaje sve veći broj gradova koji teže održivom razvoju lokalne zajednice. Zadovoljni smo suradnjom sa svim gradovima u kojima djelujemo. Kao najbolji primjer dobre prakse možemo istaknuti Grad Šibenik koji već planira širenje mreže stanica, a u kasnijoj fazi i integraciju sustava javnih bicikala s ostalim oblicima javnog prijevoza.

Kakvi su planovi za budućnost po pitanju ostalih naših gradova?
U planu je pokretanje sustava javnih bicikala u nekoliko dodatnih gradova u Hrvatskoj, a više informacija ćemo imati nakon što budu provedeni javni natječaji. Obišli smo tridesetak gradova i općina diljem Hrvatske i možemo zaključiti da interes ne postoji samo u turističkim središtima, nego i neke manje općine pokazuju inicijativu.

Koji je glavni cilj i misija Nextbikea?
Naša misija je osigurati svakom Nextbike korisniku brz, praktičan, zdrav, siguran i cjenovno najpovoljniji način prijevoza. Naš slogan 'Sjedni i vozi!' osmišljen je tako da sugerira lakoću korištenja i da motivira ljude da sve u životu može biti jednostavno. Analogije radi, ako prestajete pušiti, jednostavno prestanite pušiti umjesto da smanjujete broj cigareta iz dana u dan.  Aktivni smo sudionici razvoja kulture bicikliranja u Hrvatskoj i potičemo ljude da koriste bicikl u svakodnevne svrhe čime doprinose vlastitom zdravlju i dobrobiti svih građana. Kao prvi i najveći sustav javnih bicikala u Hrvatskoj, naša vizija je ekološki i ekonomski održiva mobilnost u kontekstu integriranog javnog prijevoza tako da na tom području kontinuiramo 'guramo' inicijative za povezivanje s drugim dionicima u tom području. Tako smo u prve dvije godine poslovanja ostvarili suradnju i potpisali ugovore s HŽ Putničkim prijevozom čiji putnici uživaju 150 minuta besplatne vožnje svaki dan, nextbike korisnici ostvaruju 10 posto popusta na svaku vožnju Eko taxi vozilima, a u planu je nastavak suradnje i s Croatia Airlinesom te pokretanje novih suradnji. Najveća želja nam je da ZET prepozna sve benefite koje može ostvariti u suradnji s nama jer već smo uputili prijedlog da svim njihovim putnicima osiguramo besplatnu vožnju Nextbike biciklima, a jedini uvjet je da kupuju vozna karte i pošalju nam dokaz o tome u vidu mjesečnog ili godišnjeg pokaza.

Kakve su reakcije i uspjeh u tim gradovima? Koliki je broj korisnika? Koji grad 'vodi' po broju korisnika?
Najviše korisnika ima Grad Zagreb s otprilike 6500 registriranih korisnika, a u cijeloj Hrvatskoj imamo ih sada oko 8500. Oni su zajedno ostvarili više od 130.000 najmova, prešli su oko 300.000 kilometara i time uštedjeli oko 85 tona emisije štetnih plinova.Sustav javnih bicikala općenito je dobro prihvaćen u svim gradovima, naročito u Zagrebu i Šibeniku u kojima je u planu i širenje mreže stanica.

Planirate li širenje na druge zemlje osim Hrvatske u regiji? Kako ste se odlučili na taj korak? 
Planiramo širenje i na regiju, a s obzirom na to da su razgovori s potencijalnim gradovima u tijeku više informacija ćemo imati početkom sljedeće godine. To je logičan korak jer dugoročna strategija je širenje mreže na što veći broj gradova kako bi i postojeći i novi korisnici registracijom u jednom gradu mogli koristiti Nextbike bicikle u što većem broju gradova u Hrvatskoj, Europi i svijetu.

Kakvi su sustavi javnih bicikala i općenito kultura bicikliranja u našoj regiji? Gdje vidite svoje mjesto u tome?
Kultura bicikliranja ovisi o tradiciji, navikama stanovništva, mjeri u kojoj sami gradovi prate trendove vezane uz održivu mobilnost te o edukacijama koje provode nadležne institucije. Gledajući zemlje u regiji, kultura bicikliranja najrazvijenija je u Sloveniji. I kod nas može biti tako, ali samo ako sustavno djeluje i lokalna uprava i ministarstva i privatni ili javni pružatelji usluga javnog prijevoza. Nažalost u Hrvatskoj rijetko prolaze javno privatna partnerstva, uvijek se ide na javnu nabavu u kojoj pobjeđuju ponuđači s najnižom cijenom, bez kriterija ekonomski najpovoljnije ponude. Svoje mjesto vidimo prvenstveno u širenju mreže stanica, ali i u edukaciji te smo stoga i treću sezonu zaredom organizirali Školu bicikliranja 18+ u suradnji s partnerima u projektu. Osim toga, sebe vidimo kao lidera održive mobilnosti ne samo po pitanju implementacije i upravljanja sustavima javnih bicikala, nego i uvođenja kompatibilnih nadogradnji takvim sustavima.

Imate li još takvih ideja na kojima radite? 
Imamo desetine ideja koje su u raznim fazama razvoja. Jedna od najviše uznapredovalih je Tourist Bike opcija koja omogućuje privatnim iznajmljivačima smještajnih kapaciteta da uz smještaj, hranu i piće, svojim gostima nude i najpovoljniji javni gradski prijevoz pri čemu se gost odlično zabavlja i u neposrednom je kontaktu s lokalnim ljudima. Na dva kotača sve je ljepše!

Još inovativnih rješenja

Pametne klupice i električni bicikli 

Osim običnih gradskih bicikala, nudimo sustave ili pojedinačna rješenja za električne bicikle, pametne klupe sa solarnim panelima i punjačima za mobilne uređaje i neke druge novitete koje ćemo zadržati kao iznenađenje za sljedeću godinu. Vidimo se kao jednog od dionika u procesu nastajanja pametnih gradova budućnosti i nadamo se da će sve razine, od države, preko lokalne uprave do privatnih tvrtki uvidjeti da jedino uzajamnom suradnjom možemo postići sinergijske učinke u razvoju održive mobilnosti te u destinacijskom menadžmentu jadranskih turističkih središta, kaže Dvorski.

Komentirajte prvi

New Report

Close