Hakom visokim nametima na SMS pogoduje kartičarima i koči IT branšu

Autor: Bernard Ivezić , 23. ožujak 2016. u 08:11
Foto: Thinkstock

Nije u redu da se na 100 kn SMS-a mora Hakomu dati 10 kn. Poticanjem SMS plaćanja potiče se i domaća IT industrija.

Zagrebački Trilix, tvrtka kćer najvećeg hrvatskog izvoznika softvera Spana, intenzivno se bacila u lov na prilike u fintech industriji. Sa Semper tehnikom dogovorila je suradnju na SMS plaćanju pranja automobila. No, planovi tvrtke čiji je suosnivač i direktor Mladen Amidžić, bivši IT direktor Plive i GBS IT-a, mnogo su veći.

Trilix želi kroz SMS plaćanja otvoriti nove prilike za povećanje prihoda hrvatskog turizma. K tome, objašnjava Amidžić, i mobilni operateri dobit će novu priliku za dodatnu zaradu od turista. I dok se hrvatski fintech igrač bori kako bi krenuo u izvoz i stvorio nova partnerstva nužna za poslovni uspjeh, na domaćem terenu nailazi na nelogičnu i destimulirajuću regulativu s parafiskalnim nametom koja u praksi tržišno preferira kartičare nauštrb razvoja domaće visokotehnološke industrije.

 

30posto

EFT POS terminala u nas osposobljeno je za beskontaktno plaćanje

Imate iskustvo s NFC sustavom plaćanja koji testno koristi Vipnet na svojih 800 korisnika. Zašto onda SMS žetonjere, odnosno SMS plaćanje u autopraonicama, niste napravili samostalno?
Trilix je u Vipnetu napravio projekt Vendix, gdje se mobitelom može plaćati sve. Omogućuje da NFC mobitelom kupite kavu na automatu, platite ručak u kantini, s tim sustavom radi se i kontrola pristupa, kontrola ispisa. Kad govorimo o samoposlužnim uređajima u tom projektu, oni koriste standardna sučelja za spajanje poput MDB ICP-a ili EVA DTS-a. No, SMS-žetonjera tvrtke Semper tehnika s automatom autopraonice ne komunicira preko standardnog sučelja već na razini signala. Drugim riječima, nužno je imati vrlo duboku integraciju s proizvođačem, tvrtkom Adriatech, s kojom možete biti partner ili ne morate. Riječ je o tome da je potrebno raditi rješenja koja grade partnerski ekosustav, a ne ona koja isključuju potencijalne partnere.

Ako imate rješenje koje radi u Vipnetu, zašto građani već ne mogu plaćati usluge mobitelom? Slično se očekivalo od HT-a.
Mogu, jer neka rješenja su već postavile banke na tržište. No činjenica je da zasad plaćanje usluga mobitelom nije dosegnulo širinu i volumen koji se očekivao.  Objektivan problem u tržišno širem korištenja beskontaktnih tehnologija je nedovoljno široka prihvatna mreža, gdje je tek nešto više od 30 posto svih EFT POS terminala u Hrvatskoj osposobljeno za beskontaktno plaćanje. Druga velika zapreka je što mobilni operateri još traže odgovarajući poslovni model. Mislim da su oba poznata projekta kod mobilnih operatera trenutačno u hibernaciji što se tiče komercijalizacije na tržištu, no siguran sam da će se, pronađu li poslovni model, tržišna penetracija rapidno ubrzati.

Tko već koristi vaše rješenje?
Partner smo SMS-žetonjere Semper tehnike, ali radimo i s Next Bikeom, Croatia zdravstvenim osiguranjem, Velebit osiguranjem, ARZ-om, itd. Sučelje za plaćanje može biti NFC ili pak SMS. U slučaju SMS-a blagajna ispiše kod na računu koji kupac pošalje preko SMS-a, a kupac i trgovac dobiju potvrdu plaćanja. Korisniku se trošak naplati na računu mobilnog operatera. Tako se može plaćati sve, od polica osiguranja preko cestarine do kupnje u trgovini, kruha u pekarnici ili kave u kafiću.

Zašto to ne izvozite u Njemačku, Francusku ili Veliku Britaniju?
Na žalost, ne možemo to zasad ponuditi jer operateri ne razmjenjuju u roamingu signalizaciju SMS poruka. Rješenje je da odemo na ta tržišta i dogovorimo se za tu uslugu s tamošnjim operaterima. U tom smjeru i idemo. Prvi test bit će SMS-žetonjere u regiji. Kroz to partnerstvo dogovorit ćemo se s tamošnjim operaterima, pa će Hrvati koji idu, primjerice, na službeni put u Beograd tamo preko svog mobitela moći plaćati SMS-om pranje automobila i obrnuto. To će biti dobro i za operatere u Hrvatskoj i za one u susjednim državama jer ćemo im tako oboma povećati promet.

Hoćete li moći ponuditi i stranim turistima da na hrvatskoj obali kavu u kafiću, jelo u restoranu i razne zabavne sadržaje plaćaju preko mobitela?
To je upravo ono što želimo. Želimo hrvatskom turizmu i posjetiteljima Hrvatske ponuditi jednostavan i najkomforniji alat pomoću kojeg se može povećati potrošnja turista. Svi danas sa sobom uvijek i u svakom trenutku nosimo mobitel. Mislim da je takva usluga važna za razvoj hrvatskoga turizma.

Gdje su zapreke, jer toga još nema?
Prepreke postoje i nisu problem samo jednog sudionika u lancu, jer su i partneri u izvedbi ove usluge, a prije svega mobilni operateri, opterećeni brojnim parafiskalnim nametima. Pored toga ova usluga je izravna konkurencija postojećim davateljima platnih usluga, kartičarima. S druge strane, mobilni operateri nisu željeli u okršaj s postojećim davateljima platnih usluga dok im je išlo dobro sa SMS-om, govornim i podatkovnim uslugama. Činjenica je da su danas su otvoreniji za alternativne izvore prihoda. Drugi problem je što Hakom oporezuje mobilne usluge pa time i SMS usluge velikim nametima, što je skuplje nego što HNB oporezuje platne transakcije debitnim i kreditnim karticama. Nadam se da će Hakom to promijeniti, jer nije uredu da se na 100 kuna vrijednom SMS-u mora Hakomu dati 10 kuna parafiskalnog nameta. Tim više što se kroz poticanje SMS plaćanja potiče i razvoj domaće IT industrije. Trilix je hrvatska IT tvrtka. Surađujemo s drugim hrvatskim IT tvrtkama koje se bave Bulk SMS uslugama i imaju sjajne rezultate na stranim tržištima. Takav parafiskalni namet treba ukinuti ili nas barem izjednačiti u uvjetima sa uvjetima koje imaju strane kartičarske kuće. 

Kupac iz Singapura SMS-om bi plaćao sve

Može li Trilix od SMS plaćanja napraviti globalni proizvod
I te kako, posebno ako naše domaće tvrtke koje se bave Bulk SMS uslugama pokažu interes da suradnju skaliramo u tom smjeru. Interes za SMS plaćanjem već je pokazao kupac iz Singapura. On bi naše rješenje primijenio za sve od plaćanja listića za lutriju preko kupnje kino karata do plaćanja u trgovinama.

Komentari (2)
Pogledajte sve

HAKOM je više nego očito agencija u službi jedno Sektora, onog bankarskog. Vjerojatno se spremaju na ljetovanje na Maldivima.

a kako da drugacije banksteri zadrze svoje i onako smanjene profite?

New Report

Close