Air Serbia Etihadovim petrodolarima želi osvojiti regiju

Autor: Darko Bičak , 13. rujan 2013. u 18:30
Nova tvrtka u početku neće biti velika kao što je to bio Jat u svojim najboljim danima

Od svih regionalnih avio-prijevoznika za sada je svoju situaciju riješio jedino preimenovani Jat, dok ostali čekaju strateške partnere.

Dolaskom Etihada u jugoistočnu Europu i akvizicijom srpskog Jata ponovno su pomiješane karte na regionalnom tržištu zrakoplovnog prijevoza. 

Poslovne poteškoće
Već godinama su svi nacionalno prijevoznici, od slovenske Adria Airwais preko Croatia Airlinesa, BH Airlinesa, Montenegro Airlinesa do Jat Airwaisa bili u velikim poslovnim problemima. BH Airlines postoji još samo na papiru, a Jat je bio pred likvidacijom. Situacija nije bolja niti s crnogorskom, a ni hrvatskom tvrtkom za koju je također krajnja opcija gašenje. Često je spekuliralo o mogućnosti stvaranja zajedničke zrakoplovne kompanije zemalja bivše Jugoslavije, a održano je i nekoliko sastanaka o toj temi.No dolazak globalnog Etihada u Beograd, likvidacija Jata i stvaranje Air Serbie s petrodolarima iz Ujedinjenih Arapskih Emirata postavila je nova pravila. Nova srpsko-arapska tvrtka zasigurno neće, barem u prvo vrijeme, biti velika kao što je to bio Jat u svojim najboljim danima. Prema dosadašnjim najavama u Air Serbiji računaju na 10-15 operativnih zrakoplova u narednih pet godina. Do kraja godine bi trebalo stići šest Airbusova na leasing, a do sredine 2014. još četiri zrakoplova.

 

15zrakoplova

treba dobiti Air Serbia u sljedećih pet godina

Redom se radi o rabljenim avionima u dobrom stanju koji će u Beograd stići preko Etihdaove globalne mreže. S novim zrakoplovima, a i Etihadinom poslovnom mrežom, Air Serbia bi mogla igrati ozbiljnu ulogu u regiji. Ugrožena bi mogla najviše biti Croatia Airlines jer obje kompanije, kao i obje zračne luke – Beograd i Zagreb, ciljaju na status regionalnog lidera. Kratkoročno je teško očekivati da će Air Serbia preuzeti Croatia Airlinesove postojeće linije, no ako Zračna luka Zagreb računa na planirani rast broja putnika sa sadašnjih dva milijuna na pet milijuna, mora osigurati nove linije i destinacije. Sama Croatia Airlines, čak i kao članica Lufthansine grupacije Star Alliance, ne može osigurati takav rast. Štoviše, zbog odredbi Europske unije o pretjeranim državnim subvencijama CA mora ukinuti neke linije i smanjiti flotu. Proteklih 20-ak godina je pokazalo da Croatia Airlines ne može poslovati profitabilno i da je nužno pronaći održivo rješenje za nju. Iako se to zna već dugo vremena, ali javno je to bilo prešućivano, jasno je da je jedina opcija za opsanak ove tvrtke njena prodaja strateškom partneru. 

Strateški partner
Od kada je Etihad došao u Jat, intenzivirale su se aktivnosti i oko pronalaženja kupca za CA, a kao najizgledniji strateški partneri se spominju indonezijska Garuda, turski Turkish Airlines te kineski Southerh China Airlines. Za sada su samo iz Turkisha objavili da ne postoji nikakva odluka njihove Uprave o pregovorima s hrvatskom tvrtkom. Indonežani su prema svemu sudeći zainteresirani, no pitanje je pod kakvim uvjetima bi oni bili spremni ući u Croatia Airlines i konkurirati Etihadu.

Iskustvo u velikim tvrtkama

Direktor iz Australije

Air Serbia je dobila i svojeg prvog direktora u osobi Dane Kondića iz Australije. U  biografiji mu stoji da je njegova obitelj imigrirala iz Bosne i Hercegovine, a on je rođen u Sydneyu. Ima australsko i srpsko državljanstvo, a navodi i da govori srpski jezik. U zrakoplovnom biznisu je već 20-ak godina, a radio je za Quantas, Malasysia Airlines, Abacus International i GTA, a u Air Serbiu dolazi iz Sabre Airline Solution.

Komentari (5)
Pogledajte sve

Oko 750 kuna u jednom smjeru sa aerodromskim taksama,ali ima i jeftinijih valjda.

Frankie, koliko košta “radnička karta za avion ujutro” ? Hvala.

U utorak letio iz Splita za Zagreb radnickim avionom u 06:15.Posluzena casa vode.Pitam ima li kave stjuardesa odgovara imate vodu.Pa hebote ovi nemaju ni za hebenu kavu ponudit putniku ujutro,a igrali bi se avioprijevoznika.Ovo je postalo gore od low cost prijevoznika.Sto prije ode u stecaj to bolje jer ovo je od nacionalne kompanije postala nacionalna sramota.

Croatia Airlines vise nema vremena. Cesto se kaze ‘zadnji trenutak je da se nesto napravi. Za CA je taj ‘zadnji trenutak’ prosao. Promasena 20-godisnja poslovna strategija dosla je na naplatu. Krive rute, krivi ljudi, focus na zapadnu Europu umjesto na trzista u razvoju…nedostatak vizije. Gotovo je. Pa-pa.

New Report

Close