Solarni automobil iz Siska postiže 40 km na sat

Autor: Marta Duić , 29. listopad 2014. u 10:59
Automobil koji koristi fotonaponski sustav projektiran je za jednog vozača, a uskoro se pokreće i mala proizvodna linija

Solarni električni automobil nastao je u Tehničkoj školi u Sisku u okviru EU projekta SOELA, a mentor je bio Stevče Arsoski.

"Ideja za izradu solarnog automobila nastala je prije nekoliko godina u mojim razmišljanjima o kreiranju i unapređenju praktične nastave. Solarni automobil prve generacije nastao je 2010. ali je ukraden tijekom ljetne stanke. Nakon toga raspisan je natječaj Europske unije za razvoj i unapređenje školskih kurikuluma i tako je nastao projekt SOELA-solarni električni automobil", pojasnio je Stevče Arsoski, mentor i autor projekta iz Tehničke škole Sisak. SOELA je, pak, okupila pet strukovnih škola iz Hrvatske – iz Siska, Velike Gorice, Osijeka, Kutine i Zadra koje su imale zadatak u okviru nastavnog procesa izraditi solarni električni automobil. U početnoj fazi Arsoski je odredio ekipu od deset učenika čiji je zadatak bio istražiti dizajn i dostignuća u izradi solarnih automobila u svijetu te napraviti osnovni dizajn za njihov solarni automobil.

Nakon te faze svaki učenik je izradio solarni automobil na razini makete 1:10. Pravi solarni automobil su izradili učenici Leon Redžić, Tin Novak, Dominik Tušak, Dominik Žarković, Igor Milek, Mislav Blečić, Mihael Biščan i Saša Momčilović, pod vodstvom autora i mentora i njegovih pomoćnika Nenada Bojčetića i Denisa Posilovića. Automobil je projektiran za jednog vozača s maksimalnom brzinom do 40 kilometara na sat. Sav materijal za izradu solarnog automobila financiran je iz EU projekta SOELA. Izrađen je od aluminijskih cijevi, ima tri kotača od kojih je jedan pogonski čime su smanjili moguće gubitke u prijenosu snage motora na kotače, lanac i zupčanike. U automobil je ugrađen fotonaponski sustav.

"Prema sadašnjem trendu do 2020. u Europskoj uniji će biti oko 9 milijuna električnih automobila, a tada će se pojaviti i prvi primjerci solarnih automobila koji će biti primjenljivi u svakodnevnom životu. Trenutno se u laboratorijskim uvjetima proizvodi fotonaponska ćelija s više od 40 posto iskoristivosti", tvrdi Arsoski. On napominje kako planiraju izraditi električni automobil na osnovnoj šasiji manjeg standardnog automobila i napraviti mikro liniju za proizvodnju električnih i solarnih automobila. Taj plan je dio školskog kurikuluma i novac će biti osiguran od sponzora i aktualnih natječaja te korištenjem vlastitih sredstava. 

Komentirajte prvi

New Report

Close