Počeci su bili teški, a onda im je posao za jednu pizzeriju otvorio mnoga vrata

Autor: Darko Bičak , 16. ožujak 2015. u 16:31
Saša Miklošić, Zoran Sušanj i Marko Višnjić, Foto: pd

Najveći problem bila je inertnost i slijepo držanje zacrtanih planova – naime, nismo se tada orijentirali na nove proizvode pa nas je takav način poslovanja gotovo doveo do bankrota.

Kada je 2012. Saša Miklošić pokrenuo startup tvrtku Dizajnerko u Koprivnici, to je bilo, prije svega, iz hobija jer uživao u izradi grafičkih rješenja na globalnim portalima sa svojim računalom.

Dizajnerko je kreativna tvrtka, a bavi se promocijom svojih ili klijentovih usluga i proizvoda te svime što je uz to povezano. A da bi zaokružili čitavi poslovni proces, osnovana je i tvrka Apel koja je zadužena za prodaju Dizajnerkovih autorskih rješenja.   

“Konkurirajući freelance dizajnerima na raznim portalima, uspio sam kreirati vlastiti stil koji namjeravam razvijati i u bududućosti”, naglašava Miklošić. Startup je pokrenut u Koprivničkom poduzetničkom inkubatoru, a prvi posao bio im je izrada promotivnog materijala na tekstilu.

“Naklade su bile velike za tadašnje poslovanje pa se stvorila potreba za prvim zaposlenicima. Posao je nekoliko mjeseci išao dobro no ideja se brzo pretvorila u pakao.

Stvari koje se, naizgled, čine jednostavnima, zbog birokracije su, zapravo, jako komplicirane, osobito kada se prvi puta susretnete s njima. Tako su se pojavili prvi problemi naplate odrađenih usluga što je rezultiralo nemogučnošću ulaganja u redovno poslovanje te smanjenjem obima posla. Najveći problem bila je inertnost i slijepo držanje zacrtanih planova – naime, nismo se tada orijentirali na nove proizvode pa nas je takav način poslovanja gotovo doveo do bankrota. Radio sam dan i noć, a osim posla ubijala me i vlastita nedoumica. Bilo je to vrijeme iskušenja kada sam se pitao ima li to uopće smisla. Ponekad sam pomislio da ne mogu više, da ću zatvoriti firmu, a najgore je bilo kada su dobavljači zvali i tražili da podmirim dugovanja, a na poslovnom računu nije bilo ni kune. Bilo je svakakvih situacija. Primjerice, dođu kupci od kojih očekujemo veliki posao koji de nas spasiti, a nemamo novca ni za počastiti ih kavom u obližnjem kafiću", kaže Miklošić o svojim poslovnim počecima.

Dodaje da je shvatio da nije dovoljno imati samo ideju. "Iako iznimno važna, ideja je ipak samo onaj inicijalni, da ne kažem i najmanji, dio cijelog projekta. Nužno je imati koncept, strategiju, poznavati tržište, kupce, mogućnosti razvoja, znati komunicirati s potencijalnim kupcima, da ne kažem da je bitno ono najosnovnije – znati lijepo napisati mail. To su detalji na koje prije nismo obraćali pažnju jer nam je nedostajalo osnovnih znanja, vještina i, prije svega, iskustva", kaže ovaj koprivnički poduzetnik.

Dizajnerko je tada promijenio način poslovanja, dodatnim educiranjem cijelog svojeg tima, zadržali su dio klijenata koji su im u to vrijeme držali „glavu iznad vode“ te su, u suradnji s Poduzetničkim inkubatorom, dobili pristup najnovijim tehnologijama kao što su CNC i laser. U tom trenutku činilo se da kreću ispočetka. "Kako bih izbjegao iste greške, u suradnji s ekipom Dizajnerka u kojoj su Zoran Sušanj i Marko Višnjić, pokrenuo sam tvrtku Apel koja se bavi prodajom i trenutno zapošljava sedam radnika. Konstantno rade na plasiranju naših proizvoda, ali i proizvoda drugih klijenata. Dakle, s Apelom kao partnerskom tvrtkom, izbjegli smo gubitak vremena na pregovore, analize, dopise, ponude… i od tada se Dizajnerko orijentira samo na nove proizvode. Stvorili smo „klaster“ koji odlično funkcionira. Dva poslovna subjekta koji se izvrsno nadopunjuju te tako uspješno nastupaju na širem tržištu.

Mogućnost korištenja novih tehnologija koje nam je omogućio Koprivnički poduzetnički inkubator, rezultirao je kreiranjem i realizacijom niza projekata i rješenja. Jedan od njih, kojim se posebno ponosimo, je naša dizajnerska stolica. Izrađena je iz jednog komada drvene ploče uz pomoć CNC-a. Sastavlja se bez ijednog vijka, bez ljepila odnosno bilo kakvih „primjesa“, pa je samim time 100 posto prirodni proizvod te je ekološki potpuno prihvatljiv. Ovime smo pobudili interes velikih kompanija koje su prepoznale da se tehnika i jednostavnost izrade mogu primijeniti i na nizu ostalih elemenata", navodi Saša Miklošić. O samoj stolici za sada ne može više reći do ne završi određene pregovore koji su u tijeku. No, osnovu za optimizam daje im i činjenica da rade na još desetak inovativnih projekata o kojima će informirati javnost kad budu spremni za izlazak iz njihova studija.

"Jedan od idealnih primjera kojim se ponosimo i kojim smo, čini se, pobudili interes gospodina Saše Cvetojevića, je marketinška kampanja za tvrtku Crni mačak. Riječ je o manjem startup projektu kojeg je bilo iznimno teško ostvariti, obzirom na ciljano tržište, konkurenciju i dostupan budžet. Crni mačak je pizzerija u Koprivnici koja se primarno bavi samo cateringom svojih proizvoda. Ciljano tržište je 10.000 potencijalnih lokalnih kupaca s konkurencijom od 30 sličnih ili gotovo istih proizvođača. Cilj projekta je bio stvoriti brand koji de se probiti na šire tržište. Tako je i stvoren brand „Fat Cat“ koji je prihvaćen te je u prvih 10 mjeseci poslovanja u poziciji prodaje franšize (brenda) na šire hrvatsko, ali i vanjsko tržište. Iako je, zbog procesa i drugačijeg pristupa tržištu kojega smo osmislili, vlasnik isprva bio skeptičan, danas naš savjet u poslovanju svoje tvrtke prihvada objeručke", navodi Mikleušić.

U Dizajnerku su primjetili da u Hrvatskoj mnogo malih obrta i tvrtki proizvodi zaista kvalitetan i cjenovno konkurentan proizvod. No, mali proizvođači se često, uz proizvodnju, ne stignu baviti i tržištem odnosno kvalitetnim plasmanom i prodajom svojih proizvoda. Stoga su kreirali uslugu za brendiranje i nastup te prodaju i zastupanje na tržištu, posebno prihvatljivu takvim proizvođačima. Upravo im se tu pokazala mudrom odluka o osnivanju Apela kao tvrtke partnera Dizajnerku. Isprva je trebala služiti samo za prodaju vlastitih proizvoda, no pokazala se iznimno uspješnom i u prodaji za  klijente.

"Do sada smo osmislili i realizirali niz projekata za različite klijente poput udruga, obrta, OPG-a, ali i velikih tvrtki. Primjerice, Haas grupi smo kreirali promociju za njemačko i rusko tržište. Ponosno ističemo i naš doprinos Kerekesh teatru, zatim kampanju i brendiranje prirodnih sokova „Jara – sastavni dio svakog dana“, marketing i zastupanje Udruge Nina s kojom smo postigli zavidne rezutate te brendiranje mnogih restorana i kafića, kao i grafička rješenja za niz gradskih i državnih institucija.

S većinom naših klijenata imamo ugovore o tajnosti što nas spriječava da javnosti pokažemo mnoge naše projekte, stoga nam je ponekad žao jer ne možemo pokazati da stojimo iza uspješnica koje su često realizirane u iznimno kratkim rokovima i s niskim budžetima. Bitno je shvatiti kako je marketing u poslovanju svake tvrtke iznimno bitan, ali i zahtjevan. Proizvođačima većina vremena otpada na proizvodnju, što je i razumljivo, a ostaje premalo vremena za promociju. Često smo čuli kako marketing nije bitan ako je proizvod iznimne kvalitete i konkurentne cijene, međutim, današnje tržište dokazuje upravo suprotno.

U zadnjih šest mjeseci smo se dosta proširili, zaposlili smo novih pet radnika, tako da nas je (u Dizajnerku i Apelu zajedno) ukupno deset zaposlenih. No, tu ne namjeravamo stati te planiramo daljnje zapošljavanje. Većinom, za sada, imamo mladu ekipu koja, prije svega, ima ideje i iznimnu volju za rad. Prilikom zapošljavanja nikad ne gledamo diplome, ja osobno nisam pogledao nijednu diplomu bilo kojeg od našeg radnika, doslovno. Ne zanima me je li završio fakutet ili nije. Meni je važnije što je čovjek radio. Šanse su iste nekome sa završenom srednjom školom, kao i onima s fakultetom – bitno je da čovjek ima volju za rad, želju za edukacijom i napredovanjem te da je spreman raditi na novim idejama.

Naš daljnji razvoj vidimo u novim tehnologijama, razvijanju vlastitih sposobnosti projektiranja inovativnih proizvoda, ali i u prodaji. Pokušavamo raditi i širiti se vlastitim sredstvima, dakle imati organski rast. Jedan od ciljeva nam je spojiti više mladih lokalnih tvrtki i mladih ljudi. Primjerice, na projektu stolice surađujemo sa 3DCS Concept studiom odnosno Info sektorom iz Varaždina gdje zajedno razvijamo naš projekt. Također, spojili smo nekoliko svojih projekata s tvrtkama koje, poput nas, rade u KC inkubatoru. Atmosfera koju želimo postidi je zdrav zajednički nastup, umjesto stvaranja neefikasne konkurencije na tržištu koje je ionako premalo", pojašnjava mladi Koprivničanac.

Komentari (1)
Pogledajte sve

Čim više teksta manja kvaliteta. A teksta ko u priči

New Report

Close