Hoće li Abrakadabra biti tek platforma za rast trgovine ili i inovativnih tvrtki?

Autor: Bernard Ivezić , 03. travanj 2016. u 22:00
Foto: Dalibor Urukalović / Pixsell

Kako se čini, Abrakadabra u budućem rastu baze korisnika, optimiziranju poslovanja i ponudi novih usluga neće biti okrenuta isključivo vlastitom, internom razvoju, već i suradnji sa startupima, akademskom zajednicom te partnerstvima… zasad Agrokor tek stidljivo pušta takve signale.

U trenutku kad Todorićeva Abrakadabra dobije mobilnu aplikaciju s ugrađenom PhotoPay tehnologijom Damira Sabola, dio građana, koji trenutačno račune plaćaju na blagajnama Konzuma, to će moći raditi izravno na mobitelu. Točno je da i danas to mogu raditi na blagajnama Konzuma, ali na ovaj način činit će to online mimo banaka. Jednako kao što od danas mogu naručiti robu preko interneta na Abrakadabri i podići je na kioscima i paketomatima Tiska ukoliko je riječ o manjim paketima, odnosno na taj način u dostavi zaobići Hrvatsku poštu i druge dostavljače.

Broj kupaca
Međutim, potencijalna suradnja s fintech startupima poput MicroBLINK-ovog PhotoPayja, Abitom i Trilixom, zatim s PayPalom, te već najavljena koncernova interna suradnja s tvrtkom kćeri Tiskom, ili pak potencijalna suradnja s izazivačima u logistici kao što su američki Uber ili hrvatski Locodels, tek su uvod u mogućnosti koje je Todorićeva investicija u Hrvatskoj i regiji otvorila startupima u logistici, fintechu, medijima i visokoj tehnologiji. Za razliku od klasičnih fizičkih trgovina, gdje trgovci poslovanje u značajnoj mjeri grade na odgodi plaćanja i trošku pozicioniranja na policama koji naplaćuju proizvođačima i distributerima, u online svijetu taj pristup ne prolazi.  Posebno ne prolazi u slučaju Abrakadabre, koja ne prodaje kvarljivu robu zbog koje bi se proizvođačima i distributerima isplatilo požuriti dogovoriti kakav-takav posao.

Bisnis akvizicija
Umjesto toga, Abrakadabra će morati biti jedinstvena u ponudi, jednostavna u pretraživanju, primamljiva u prezentaciji proizvoda, raznovrsna u načinima plaćanja, brza u dostavi i inovativna u programima lojalnosti. No, više od svega, morat će brzo rasti u broju kupaca, i to ne samo u Hrvatskoj već i u regiji. To će morati da bi postala više od trgovine, odnosno da bi prerasla u platformu za lansiranje novih inovativnih proizvoda. Amazon danas nije samo trgovac robom već ima i vlastitu TV uslugu s produkcijom vlastitog TV sadržaja i podrškom za igre, cloud platformu preko koje nudi usluge koje tvrtkama pomažu u digitalnoj transformaciji kao i vlastiti payment sustav koji se može integrirati u druge web trgovine, ali i POS blagajne u trgovinama i kafićima.

Amazon i Alibaba jedan veliki dio uspjeha stoga duguju upravo veličini svoje baze kupaca. Agrokor kroz MultiPlusCard već ima pet milijuna potencijalnih korisnika u regiji. Hoće li se taj potencijal pretočiti i na internet, tek će se vidjeti. No, taj biznis ne raste samo organski već i kroz akvizicije. Agrokor je i prije ulaska u online, od 1992. do danas, kupio Jamnicu, Zvijezdu, Konzum, Ledo, PIK Vrbovec, Belje, Agrolagunu, Tisak, Frikom, Sarajevski kiseljak, Fonyodi, Mercator i mnoge druge tvrtke. Da li je naglasak na modu, sport, zdravlje i auto ponudu u Abrakadabri ujedno signal gdje će Todorić uskoro potražiti prilike za akvizicije tek će se vidjeti. No, sve što može smanjiti troškove i pomoći u stvaranju jedinstvene ponude, a pri tome ima dobru poziciju na regionalnom tržištu, zasigurno će mu biti primamljivo.

Nosač inovacija 
Kako se sada čini, Abrakadabra u budućem rastu baze korisnika, optimiziranju poslovanja i ponudi novih usluga neće biti okrenuta isključivo vlastitom, internom razvoju, već i suradnji sa startupima, akademskom zajednicom te partnerstvima. Agrokor stidljivo pušta takve signale. Prvo je pokrenuo suradnju na modelu otvorenih inovacija sa NineSigmom. Nakon toga pokrenuo studentska natjecanja na kojima traži rješenja za konkretne poslovne probleme. Onda je podupro i ZIP u njegovim inkubatorskim programima, a nedavno je to nadogradio prvim akceleratorom u sklopu kojeg će u tri startupa ubrizgati ukupno 300 tisuća kuna.

Mnogo će se o budućem uspjehu Abrakadabre moći zaključiti vrlo brzo na temelju načina na koji će surađivati s hrvatskim fintech, IT i startupima u logistici.  Za uspjeh Abrakadabre, Agrokoru neće biti dovoljno imati samo podršku proizvođača robe i njihovih distributera. To je dobra "fizička" priča. No, za dobru "online" priču, uz ponudu, ključna će biti podrška inovativnih tvrtki, poput startupa, i to zbog kupaca i novih usluga. Zato je glavno poslovno pitanje za uspjeh Abrakadabre: hoće li biti tek platforma za rast trgovine ili će postati nosač razvoja domaćih inovativnih tvrtki te usput zagospodariti regionalnom online trgovinom?

Komentari (1)
Pogledajte sve

Tresla se brda rodio se miš. Od svega ostaje samo bjesomučna borba između Abrakadabre, eKupi i Mall-a za čim veći kolač tržišta koji je ionako premali i za jednoga (sudeći prema prihodima eKupi). To konkretno znači spuštanje cijena jedni drugima. Npr tražiš perilicu i naručiš kod onoga gdje je 100 kn jeftinije.

A uskoro ćemo ih sve zaobići jer će vanjski ponuđači ovdje ponuditi još jeftinije nego ova trojica. Zašto platiti više

Samo bih rekao žali bože uloženih novaca

New Report

Close