Napustili sigurne poslove u korporacijama i postali krafteri

Franjo Razum, vlasnik Samoborske pivovare Razum. Photo: Zarko Basic/PIXSELL Franjo Razum, vlasnik Samoborske pivovare Razum. Photo: Zarko Basic/PIXSELL

Iako se bore s državnom birokracijom i nedostatkom potpora, u Hrvatskoj je sve više kraftera.

Proizvodnja craft piva u Hrvatskoj nije lagan biznis, proizvođače koči državna birokracija, visoka su ulaganja u proizvodnju i troškove distribucije, zbog viših cijena piva teško se nose s konkurencijom, a država ih s potporama do sad gotovo nije primijećivala.

Unatoč svemu tome sve se više poduzetnika odlučuje na pokretanje vlastitih pivovara, ili napušta sigurna radna mjesta u korporacijama, kako bi se priključili brorastućem trendu proizvodnje domaćeg piva u Americi i Europskoj uniji. O proizvodnji, izvorima financiranja, mogućim zamkama biznisa, ali i prilikama da craft pivovare potaknu razvoj turizma, uz obaveznu čašu piva, pričalo se na Craft Beer Festivalu održanom proteklog vikenda u Europskom domu u organizaciji Kluba Gastronomadi te podršku Ministarstva turizma. Na otvaranju su se uz ministra turizma Antona Klimana pojavila još čak dva člana Vlade, ministri poduzetništva i EU fondova Darko Horvat i Tomislav Tolušić, dijelom zato što su u tijeku dva natječaja za bespovratna sredstva EU fondova za opremanje i pokretanje craft pivovara.  

 

Colgan

Pivo je popularno i uvijek će se piti, i moguće ga je izvoziti, samo proizvod mora biti kvalitetan.

Da do sad nisu dobili nikakav novac od države, kazao nam je Miroslav Šuvak, bivši zaposlenik Agrokora i direktor craft pivovare Nova runda. Šuvak ističe da se s konkurencijom uz dobru kvalitetu proizvoda bore edukacijom svojih potrošača, i to uglavnom preko društvenih mreža. Ističe zanimljivost koju je pokazala američka studija, da je za razvoj tržišta craft piva dijelom zaslužna i nova generacija pivopija, milenijalaca koji izbjegavaju konfekciju i cijene autentične, lokalne proizvode, a informacije i dojmove dijele online.

"Mi krafteri koristimo pristupačne kanale marketinga, zato se oslanjamo na društvene mreže gdje sve naše fanove i pratioce educiramo o tome što je craft", kaže Šuvak. Na zagrebački festival stigao je i Nick Colgan, producent poznat kao osnivač Garden festivala, koji uskoro otvara svoju craft pivovaru na Žitnjaku. Colgan tvrdi da 50 kraftera, koliko ih je trenutno u Hrvatskoj, ni u kojem slučaju nije previše, jer je tu uvijek najvažnija kvaliteta.

"Prošlog vikenda Craft beer festival u Londonu posjetilo je oko 12 tisuća ljudi. Proizvodnja kraft piva u Londonu je postala masovni trend, tamo je trenutno na tržištu oko 2300 kraftera. Pivo je popularno i uvijek će se piti, i moguće ga je izvoziti, jedino je važno da proizvod bude dobar, ostalo će doći", ističe Colgan. Iz još jedne korporacije, Microsofta, i to iz Milana stigao je Alessandro Zecchinati, osnivač istarske pivovare Bura Brew, čiji će proizvodi na tržištu biti krajem travnja. Alessandro je prije osam godina otkrio pokret craft piva u Irskoj, domovini svjetskih piva poput Guinessa i Kilkenya, a pred dvije godine preselio se u Istru gdje je prošle godine otvorio pivovaru.

Franjo Razum, vlasnik kafića Sport i Samoborske pivovare Razum jedini je od naših sugovornika u craft pivo došao iz ugostiteljstva, a na novi izazov prije gotovo tri godine odlučio se zbog krize u sektoru. U pivovaru koja radi oko godinu i pol uložio je oko milijun kuna, a edukaciju je obavio u Slovačkoj. "Htio sam napraviti nešto drukčije i poslušao sam sugestiju prijatelja koji je u Njemačkoj radio u pivovari. U pivnici točim samo svoju pivu, u prizemlju je pivnica, a u podrumu je pivovara i pivo izravno točimo gostima. Proizvodim tri vrste pive, teško je jer je konkurencija velika, no stavili smo dobre cijene, to si možemo priuštiti jer nemamo troškove distribucije", kaže Razum.

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!
Pregled dana
Pogledaj sve