Projekt od strateške važnosti za Hrvatsku

Autor: Darko Bičak , 28. rujan 2016. u 14:08
Foto: Thinkstock

U prvoj fazi razvoja projekta LNG-a na Krku trebalo bi razmišljati o kapacitetu od dvije milijarde kubnih metara.

Iako je jasno već dulje od desetljeća da je Hrvatskoj nužan LNG terminal na Krku, taj projekt mora se pažljivo razvijati u skladu s potrebama tržišta te u fazama, rekao je ministar poduzetništva i obrta Darko Horvat na panelu "Ima li tržišta za LNG". "Ovaj projekt ima tržišnu, ali i stratešku važnost za Hrvatsku i Europu. No, i kao i bilo koji drugi projekt, čak i u slučaju da se i 100 posto financira iz EU fondova, mora imati tržišni smisao jer je u protivnom besmislen", kazao je Horvat.

 

Zovko

Hrvatska nema svu potrebnu infrastrukturu za prijenos plina iz budućeg LNG terminala, no ona se može u slučaju potrebe sagraditi u roku od dvije godine.

Mladen Antunović, direktor LNG-a Hrvatska, objasnio je da je dokumentacija za projekt na Krku u visokoj fazi realizacije te da je, u slučaju donošenja političke odluke o njegovu pokretanju, potrebno mjesec dana do zahtijeva za ishođenje građevinske dozvole. Sam projekt bi se pak gradio u tri godine, odnosno dvije godine ako bi se radilo o prijelaznom rješenju plutajućih spremnika. Marin Zovko, čelnik Plinacroa, istaknuo je da Hrvatska trenutno nema svu potrebnu infrastrukturu za prijenos plina iz budućeg LNG terminala, no ona se može u slučaju potrebe izgraditi u roku od dvije godine. Radi se, prije svega, o povezivanju Omišlja na Krku s glavnim plinskim vodovima u Hrvatskoj te izgradnji interkonekcije sa Slovenijom i Mađarskom.

 

Jakić

Promjene na energetskom tržištu događaju se svakih 15-ak godina i sada je jedna od takvih promjena te je zbog toga projekt LNG terminala na Krku došao u dobro vrijeme.

U slučaju potrebe, u planu su i konekcije sa susjednim zemljama Srbijom te BiH. "Tržište će odrediti koliki kapaciteti transporta nam trebaju, radi li se o dvije, pet ili osam milijardi kubika plina. Procjene govore da bi za kapacitet od pet milijardi kubika LNG plina trebala investicija od 300 milijuna eura. Da bi se krenulo u takvu investiciju, potrebni su dugoročni ugovori s kupcima koji će zakupiti kapacitete LNG-a", pojasnio je Zovko. Ministar Horvat, koji iako je trenutno na čelu resora koji se bavi malim poduzetništvom ima veliko iskustvo u energetici, dodaje da su trenutni kapaciteti transporta plina na hrvatskom tržištu oko 1,7 milijardi kubnih metara plina iz LNG-a i da bi se u prvoj fazi razvoja projekta na Krku trebalo razmišljati o kapacitetu od dvije milijarde kubnih metara.

 

Horvat

Ovaj projekt ima tržišnu, ali i stratešku važnost za. No, i kao i bilo koji drugi projekt, mora imati tržišni smisao.

Za potencijalni kapacitet od 7 do 8 milijardi bi trebalo osluškivati situaciju na izvoznim tržištima. Ivica Jakić iz tvrtke Alpiq SE pojašnjava da se velike promjene na energetskom tržištu događaju svakih 15-ak godina i da je sada jedna od takvih promjena te da je zbog toga projekt LNG terminala na Krku došao u dobro vrijeme. Boštjan Napast iz slovenskog Geoplina istaknuo je da će njegova tvrtka, a i svi ostali igrači na plinskom tržištu, plin kupovati tamo gdje je najpovoljniji.

 

Napast

Moja kompanija kao i ostali igrači na energetskom tržištu kupovat će plin tamo gdje je najpovoljniji.

Mladen Antunović je i ovom prigodom istaknuo da je Hrvatska kao država spremna sudjelovati u ovom projektu s maksimalno 25 posto udjela dok bi ostatak trebao doći od drugih investitora. Ministar Horvat je na ovom panelu spomenuo mogućnost da se napravi različita tarifa za plin koji se distribuira hrvatskim proizvođačima od onog koji se transferira, npr. iz LNG terminala, u izvoz. Tako bi hrvatski plin, da li iz vlastitih plinskih polja ili iz LNG-a, bio puno konkurentniji na europskom tržištu.

Ono što je desetljećima bila nafta u idućem razdoblju bit će plin

Mladen Antunović, direktor LNG-a Hrvatska, o stanju na tržištu jugoistočne Europe
Ono što je u prošlih desetljećima bila nafta u idućem razdoblju će biti plin, energent kojim će se najviše trgovati na svjetskom tržištu, rekao je Mladen Antunović, direktor LNG-a Hrvatska, na prezentaciji Globalni LNG trendovi i prilike za tržišta JI Europe. Posljednjih godina na tržištu plina pojavili su se mnogi veliki igrači, tu su prije svega Katar, Alžir, ali i SAD te Australija. Plin iz tih destinacija gotovo je nemoguće globalno prenijeti klasičnim plinovodima i zato su na važnosti dobili LNG terminali jer se plin transportira u tekućem stanju", ističe Antunović. Za projekt LNG terminala na Krku kaže da ima veliku tržišnu, ali i stratešku važnost, kako za samu Hrvatsku, tako i za cijelu središnju i istočnu Europu. "Cijena plina u istočnoj Europi je 15-20% veća od one u zapadnoj. Na zapadu postoji veća konkurencija i više dobavnih pravaca, pa je i cijena povoljna. Na istoku mnogi uvelike ovise o ruskom plinu, što stvara monopol. LNG projekti mogu promijeniti tu situaciju", istaknuo je. 

Komentari (1)
Pogledajte sve

Vijesti iz budućnosti

25.10.2115.

LNG je u visokoj fazi realizacije, evo samo sto nije, jos samo neki papiri i mi smo spremni kroz najvise dva mjeseca krenuti s pripremama za pripreme.

New Report

Close