Ovo vam treba da Crobus, Loox i Concept One možete registrirati u Hrvatskoj

Autor: Bernard Ivezić , 18. studeni 2013. u 12:42
Concept One hrvatske tvrtke Rimac. Photo: Grgur Zucko/PIXSELL

Istražili smo što je potrebno da bi po hrvatskim cestama mogla voziti vozila domaćih proizvođača tvrtki AZ Crobus, Dok-Ing Automotiv i Rimac Automobili.

Da bi se automobili i autobusi poput Auto Zubakovog Crobusa, Dok-Ingovog Looxa i Rimčevog Concept Onea mogli prodavati u auto-salonima krajnjim kupcima na području EU moraju prethodno dobiti certifikat o homologaciji za te modele vozila. Time proizvođač dokazuje kupcu i policiji da je vozilo koje prodaje sigurno za putnike i ostale sudionike u prometu.

Sam postupak homologacije, tvrde domaći proizvođači, do sada nije bilo moguće u praksi provesti u Hrvatskoj, a kako je doznao Poslovni dnevnik ("Potiho pala prva zapreka tvornicama auta"), to se sada promijenilo.

S druge strane u Državnom zavodu za mjeriteljstvo (DZM) kažu da se postupci homologacije vozila provode se u Hrvatskoj već 16 godina. To se uglavnom odnosi na prerađene automobile, kamione i prikolice. Kako je DZM sredinom godine postao središnje mjesto preko kojeg se provodi homologacija u Hrvatskoj donosimo vam informacije koje smo o tome saznali od Borisa Gorupa, voditelja Službe za homologaciju vozila DZM-a.

On navodi da je posljednje objavljen propis koji objašnjava sve vrste postupaka homologacije vozila je 'Pravilnik o utvrđivanju sukladnosti motornih vozila i njihovih prikolica' NN80/2013, koji je donesen u lipnju 2013. godine.

"Nadležno tijelo za provođenje svih postupaka homologacije vozila u Hrvatskoj je Državni zavod za mjeriteljstvo", kaže Gorup.

 


Photo: Davor Visnjic/PIXSELL
 

Dodaje da su dva postupka tipnog odobravanja: nacionalna homologacija i EU homologacija. Gorup kaže da do sada još nitko nije tražio provedbu homologacije prema pravilniku za EU homologaciju, kojim je transponirana europska direktiva (2007/46/EC), koji je objavljen u NN 9/2010. 'Pravilnik o EU homologaciji i pojedinačnom odobravanju motornih vozila, izdanje 00'. "Naravno, tek sada, nakon 1.srpnja 2013. bi certifikat prema tom pravilniku izdan od DZM-a bio prihvaćen u EU", kaže Gorup.

Kako je ovaj postupak složen i skup, pojašnjava Gorup, Rimac i Doking su se samo raspitivali o njemu dok je Crobus s druge strane svoj autobus homologirao prema 2007/46/EC prošle godine u Mađarskoj. Navodi da je Crobus također tražio nacionalnu homologaciju, koju je i dobio.

Voditelja Službe za homologaciju vozila DZM-a kaže da se preko njih može zatražiti i provesti nacionalna i europska homologacija. Oba postupka su namijenjena za vozila koja se serijski proizvode u većem broju primjeraka. Pojašnjava da je nacionalna homologacija u pravilu namijenjena homologaciji prikolica za pojedino tržište dok provođenjem europske homologacije za svoj tip vozila, proizvođaču je omogućeno stavljanje tog tipa vozila na tržište EU bez dodatnih provjera.

"Prema navedenom pravilniku o EU homologaciju postoji i mogućnost pojedinačnog odobravanja vozila takozvana IVA- Individual Vehicle Approval, koji se onda prihvaća u EU", kaže Gorup.

Za potrebe registracije u RH vozilo može proći pojedinačno odobravanja, odnosno atest prema pravilniku o 'Pravilnik o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama' (NN 51/2010). Dodaje da inače, postupak EU homologacije se može provesti kod bilo kojeg tijela nadležnog za homologaciju u pojedinoj zemlji članici.

Postupak homologacije

Gorup kaže da se prvo hrvatski proizvođač vozila javi Državnom zavodu za mjeriteljstvo. "Mi vodimo i koordiniramo postupak homologacije s potrebnim ispitivanjima koji se provode u certificiranim laboratorijima u Hrvatskoj, poput Centra za vozila Hrvatske, ili ako takvih nema u Hrvatskoj onima u drugim članicama EU", kaže Gorup.

Dodaje da Hrvatska nema povijest razvijene automobilske proizvodnje pa joj takvi skupi laboratoriji nisu bili potrebni.

"Ako vozilo zadovolji propisane odredbe pravilnika, mi izdajemo certifikat o homologaciji tipa vozila proizvođaču s kojom on izdaje certifikat o sukladnosti (CoC) za pojedino vozilo koje se stavlja na tržište. I to je sve", kaže Gorup.

Zaključuje da kupac pak, da bi mogao voziti takvo vozilo treba samo račun i CoC dokument pokazati na stanici za tehnički pregled gdje registrira svoje vozilo.

Komentirajte prvi

New Report

Close