Ništa od IPO-a autocesta, ali se zato uvode vinjete

Autor: Josip Bohutinski/VL , 04. siječanj 2016. u 12:05
Foto: Ivo Čagalj / Pixsell

Dolazak HDZ-a i Mosta na vlast donosi i nova rješenja za dug Hrvatskih autocesta.

Formiranje Vlade Domoljubne koalicije i Mosta trebalo bi značiti i veliki zaokret u pokušaju rješavanju problema dugova za autoceste u odnosu na rješenja Vlade na odlasku. SDP-ova je koalicija dug od 4,3 milijarde eura Hrvatskih autocesta i Autoceste Rijeka – Zagreb pokušala najprije riješiti davanjem autocesta u koncesiju, od čega je odustala zbog velikog otpora javnosti prema toj ideji, a onda se okrenula takozvanom planu B, inicijalnoj javnoj ponudi dionica (IPO) tvrtke HAC-ONC.

Prema prvom se planu od koncesionara očekivala jednokratna uplata od 2,5 do tri milijarde eura, a od IPO-a oko 1,5 milijardi eura. No zbog izbora IPO nije proveden, a prema svemu sudeći neće ni biti jer SDP i njegova koalicija odlaze u oporbu.

 

4,3 milijarde eura

duga je Hrvatskih autocesta 
i Autoceste Rijeka – Zagreb

HDZ pak i njegovi koalicijski partneri, ponajprije HSLS, oštro su se protivili davanju autocesta u koncesiju, ali i IPO-u.

Oni su za rješenje nagomilanih dugova HAC-a i ARZ-a nudili refinanciranje kredita koje bi pratilo temeljito restrukturiranje tih tvrtki. U tome bi imali i potporu stručnjaka jer su se mnogi ekonomisti zalagali upravo za to.

Predsjednik HDZ-ova Odbora za promet i kandidat za ministra prometa Oleg Butković i HSLS-ov ekonomski strateg Josip Budimir jasno su govorili da se krediti mogu refinancirati uz povoljnije kamate, a Butković je navodio i da je jedna od mogućnosti povećanja prihoda od cestarine i uvođenje vinjeta. A u tome bi mogao imati i potporu u Mostu, koji se jasno odredio da je za promjenu dosadašnjeg sustava naplate cestarine na autocestama.

 

8,2 milijuna eura

na naplatu u siječnju 2016. dolazi ARZ-u

Iako dug autocesta nije bio tema pregovora Mosta s Domoljubnom i koalicijom Hrvatska raste, Most se u svom predizbornom programu, doduše vrlo općenito, dotaknuo i prometa te naveo da je za uvođenje vinjeta. Vlada bi se stoga nakon formiranja morala odmah pozabaviti dugom HAC-a i ARZ-a jer te dvije tvrtke zasad imaju osigurana sredstva za pokriće svojih kreditnih obveza samo za prvi kvartal ove godine. Ukupno im u toj godini dospijeva na naplatu oko 660 milijuna eura glavnice i kamata na kredite. U HAC-u kažu da im u 2016. ukupno dospijeva 464 milijuna eura glavnice kredita. Tome treba pridodati i oko 100 milijuna eura za kamate. Pri tome prva redovna glavnica dospijeva 19. siječnja, i to iznosu od 4,347.826 eura. Za preostali dio kreditnih obveza koje će dospjeti nakon prvog kvartala, HAC je u prosincu lani raspisao natječaj za nabavu 200 milijuna eura, a predviđaju da će se ugovor o tom kreditu sklopiti u travnju. U ARZ-u pak procjenjuju da će im ove godine na naplatu stići 93,8 milijuna eura duga, a u taj iznos uključeni su i glavnica i kamate.

“Budući da se kamatna stopa temelji na euriboru koji je zadržao trend konstantnog snižavanja, realno je očekivati da će trošak kamata biti znatno niži u odnosu na planirani”, navode u ARZ-u. Dodaju da rate kredita otplaćuju svaki mjesec tijekom godine prema ugovorenoj dinamici otplate, a u siječnju im na naplatu stiže 8,2 milijuna eura.

 

464 milijuna eura

na naplatu u 2016. godini dolazi HAC-u

I ARZ je raspisao u prosincu 2015. natječaj za novi kredit kojim će pokriti dospjele dugove, i to u iznosu od 70 milijuna eura.

Komentari (3)
Pogledajte sve

Vinjete su najkvalitetnije rješenje, tu nema rasprave .!
Jedino je potrebno izjednačiti cijenu cestarine za sve hrvatske državljane. Ovakva naplata je nepravedna, treba uzeti isti način obračuna kao što se obračunava i telefonski impuls.
Sada najskuplju cestarinu plača Slavonija i Dalmacija., i to nije u redu niti pravedno.

Podržavam vinjete ! …..Zaposlenima otpremnine …..i hvala za sve.

a sto ce sa zaposlenicima?
gdje ce i tko vrsiti nadzor vozila?
koliko ce to kostati i sto ce raditi u ljeto kada su guzve i onako velike…nece biti kontrole?

New Report

Close