Na provjeru ide još 50 ugovora zbog neprihvatljivo visokih troškova najma

Autor: Darko Bičak , 03. svibanj 2015. u 14:40
Sky Office, poslovna zgrada. Photo: Davor Visnjic/PIXSELL

Ovih dana je u žižu javnosti došla agencija HAKOM koja zakupljuje poslovni prostor u tornju Sky Office.

Ovih dana je u žižu javnosti došla Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti (HAKOM) koja zakupljuje poslovni prostor u tornju Sky Office na zapadu grada. Iako se ne radi o nekoj elitnoj lokaciji, sama zgrada je svojom izvedbom jedna od najkvalitetnijih u metropoli. No, ono što je javnosti puno zanimljivije, to je poslovni prostor s vjerojatno najvećom cijenom najma u metropoli. Prema ugovorima o zakupu, a koji su u posjedu Poslovnog dnevnika, HAKOM za desetogodišnji najam 5138 četvornih metara plaća ukupno 24 eura po četvornom metru. Radi se o iznosu koji je za gotovo 140 posto veći od onog koji plaćaju u Ministarstvu zaštite okoliša i prirode za svoje nove, za mnoge i sporne, poslovne prostore u Zagrebtoweru.

Iz samog HAKOM-a su na upit Poslovnog dnevnika komentirali da su podacima kojima se barata u javnosti netočni ili pak namjerno izvađeni iz konteksta. "Želimo jasno istaknuti kako je Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti , iako nije bila zakonski obvezana, tijekom 2010. godine objavila javni poziv za odabir novog poslovnog prostora, na temelju kojeg je tadašnje Vijeće HAKOM-a, koje je u međuvremenu razriješeno od strane Sabora, izabralo poslovni prostor u objektu „Sky Office“. Javni poziv je uslijedio nakon što u Agenciji za upravljanje državnom imovinom (DUUDI) nisu mogli HAKOM-u ponuditi poslovni prostor u vlasništvu Republike Hrvatske, a HAKOM je u tom trenutku poslovao na čak četiri različite lokacije samo u gradu Zagrebu.

Ovo ističemo zato što poslovni prostor u objektu „Sky Office“ ne samo da je ispunjavao sve zadane uvjete, nego je bio jedan od tada najjeftinijih, a najmodavac je pri tome jamčio prilagodbu poslovnog prostora našim posebnim zahtjevima, a zbog specifičnih djelatnosti kojima se bavimo. Ulaganja najmodavaca u prilagodbu prostora bila su preko deset milijuna kuna", kažu u HAKOM-u. Isto tako, iz te agencije napominju kako su oni nezavisno nacionalno regulatorno tijelo i struktura zaposlenih s preko 80 posto radnika sa sveučilišnom diplomom upućuje na posebnost zadataka koje HAKOM obavlja, a to nije samo "uredski posao“.

"Naime, iako mediji barataju s 5138 kvadrata zakupljenog poslovnog prostora, na klasičan uredski prostor otpada 2938 kvadrata, s time da se ostatak poslovnog prostora koristi za druge namjene, kao što su: kontrolno mjerno središte s posebnim prostorom za smještaj mjernog sustava za područje Hrvatske i susjednih zemalja i posebnog sustava za gašenje požara (gašenje plinom koji ne uništava skupu opremu), podatkovni centar s posebnim sustavom za gašenje požara, prostor od posebne namjene za interese Republike Hrvatske, dvorane za sastanke sa strankama, zajednički prostori, sanitarni čvorovi, itd. Na troškove najma niti Državna revizija, a niti Vlada Republike Hrvatske, koja daje prethodnu suglasnost na financijske planove HAKOM-a, nisu imali do sada nikakvih primjedbi", ističu iz HAKOM-a.

Na upit da kako komentiraju ukupni trošak od 24 eura po kvadratu, a koja se ipak plaća javnim novcem, u HAKOM-u kažu da su neke od osoba iz bivšeg Vijeća, koje je Sabor svojedobno razriješio prije isteka njihovih mandata, namjerno plasirale tu informaciju miješajući „kruške i jabuke“ kako bi cijena po kvadratu bila što veća i stavljena izvan konteksta izazvala zgražanje javnosti, iako su sami 2011. godine odlučili prihvatiti ponudu najmoprimca. "Dakle, osim cijene najma, najmu su pribrojili i cijenu „održavanja“ i uračunali PDV.

Ne treba ni spominjati da se komunalni i ostali troškovi uvijek računaju odvojeno, i oni primjerice uključuju i zaštitarsku službu, koju ne plaćamo posebno, ili recimo uslugu čišćenja poslovnog prostora kojeg smo unajmili. Dodatno Vam možemo reći da je sadašnja uprava ispregovarala nižu cijenu „održavanja“ nego li je bila ona zaključena s bivšim Vijećem, tako da se ni u kom slučaju ne može govoriti o „okvirnoj cijeni najma od 24 eura po četvornom metru u Sky Officeu“, navode u HAKOM-u. Na upit o mogućem preseljenju u jeftiniji poslovni prostor, u toj agenciji kažu da će oni postupiti kako će od njih tražiti Vlada i Sabor, a vjeruju također da će biti mogući i pregovori s najmodavcem.

O praksi da troškovi najma pojedinih državnih agencija variraju za iznos i veći od 100 posto, tražili smo komentar i Državnog ureda u upravljanje državnom imovinom (DUUDI) iz kojeg naglašavaju da u sklopu najavljenih smjernica racionalizacije smještaja tijela državne uprave i drugih korisnika proračuna u poslovne prostore, provode aktivnosti s ciljem racionalizacije. Dodaju da oni raspolažu samo podacima za tijela državne uprave i korisnike državnog proračuna, ali da oni nisu nadležni za razna tijela i agencije koje su izvanproračunski korisnici, poput HAKOM-a.

"Treba istaknuti kako su tijela državne uprave i druga tijela proračunski korisnici smješteni u poslovne prostore koji su u oko 80 posto slučajeva u vlasništvu države, a oko 20 posto ih je u zakupu poslovnih prostora. Kod tih 20 posto je riječ o nešto više od 500 ugovora. Nastavno, što se tiče korisnika državnog proračuna s raznim zakupodavcima sklapani su ugovori koje sadrže diskontne i druge uvjete te će se u cilju racionalizacije troškova zakupa analizirati svi ugovori koji na razini 2015. predstavljaju trošak zakupa veći od 11 eura/m2 mjesečno, uključujući PDV. Takvih ugovora je 50-ak i oni će se dodatno proanalizirati u cilju pronalaska racionalnijeg rješenja", kažu u DUUDI-ju. Za kraju u tom Uredu pojašnjavaju da DUUDI ne sklapa ugovore niti osigurava proračunska sredstva za zakupe, već što se tiče zakupa, proračunska sredstva osiguravaju sama tijela, te sama tijela sklapaju ugovore.

Komentirajte prvi

New Report

Close