Iz Hrvatske za Bliski istok putuje stotinjak Patrija, oklopnjaci naručeni za vojsku UAE-a?

Foto: Željko Lukunić / Pixsell Foto: Željko Lukunić / Pixsell

Vjerujem kako je to samo početak budućih sličnih projekata, kaže predsjednik Uprave Tomislav Mazal.

Specijalna vozila Đure Đakovića s finskom su Patrijom kao naručiteljem potpisala 26 milijuna eura vrijedan ugovor o proizvodnji i isporuci borbenih oklopnih vozila Patria AMV 8x8 za treća tržišta. Nakon zajedničkog posla na opremanju HV-a, Finci i "Đuro Đaković" su potpisali i okvirni sporazum o suradnji, pa je postignut i prvi izvozni Đakovićev projekt u obrambenoj industriji nakon gotovo tri desetljeća. Podsjetimo, posljednji tenkovi M-84 za Kuvajt su proizvedeni i isporučeni još 1989. godine.

 

26milijuna

eura vrijednost je posla za Đuru Đakovića

"Izuzetni smo ponosni na ovaj posao, koji predstavlja ključni dokaz uspješnosti i vizije zajedničke suradnje Đure Đakovića i Patrije. Vjerujem kako je to samo početak budućih sličnih projekata", kaže Tomislav Mazal, predsjednik Uprave Holdinga. Prema njegovim riječima, posao s Patrijom rezultat je procesa restrukturiranja. U "Đuri" su bili svjesni da se moraju svesti u okvire koji će im omogućiti da ponovno počnu funkcionirati kao profitabilna kompanija. Paralelno, radilo se i na poboljšanju prodaje i izlasku na inozemna tržišta. "Mi smo prevelika tvrtka da bismo mogli opstati samo na hrvatskom tržištu. Sretan sam što smo u ovoj godini napokon ostvarili taj iskorak, kako u segmentu transporta, u kojem teretne vagone izvozimo na tržište EU, tako i u obrambenoj industriji, što nas najviše veseli", kaže Mazal. Zahvaljujući ovoj vijesti Đurine su dionice na burzi za samo jedan sat skočile 30 posto. Zadovoljstvo suradnjom sa Đurom Đaković Grupom izrazili su i Finci.

"Ovaj ugovor pokazuje snažnu predanost nastavku dugogodišnjeg partnerstva između Patrije i Đure Đakovića i u budućnosti", kazao je Mika Kari, predsjednik Uprave Patria Land Systems. Premda u "Đuri" detalje o svom djelu posla s Patijom, u vrijednosti od 26 milijuna eura kriju, saznaje se da je taj iznos Đurin dio "kolača", a da će vozila kupcu morati isporučiti do konca 2017. Za pretpostaviti je da se radi o poslu slaganja stotinjak oklopnjaka, te da je kupac negdje s "Bliskog istoka". Iz tih podataka dalo bi se zaključiti da je riječ o poslu za Ujedinjene Arapske Emirate (UAE), gdje će glavni proizvođač biti tvornica u Poljskoj, koja je, jednako kao i RH većinu kupljnih Patria AMV proizvela ili sastavila u svojoj zemlji.  

Već godinama traju pregovori za "posao stoljeća", potpisivanje ugovora s Oružanim snagama UAE o nabavci nekoliko stotina borbenih oklopnih vozila. Pregovore je za svoja AMV 8x8 vozila vodila finska Patria, ali i hrvatski licencirani proizvođač tih oklopnjaka Đuro Đaković. Još prije tri godine stvari su se zakomplicirane jer je tadašnji ministar obrane, Ante Kotromanović bio zajključio da je RH naručila previše tih borbenih vozila (126), te je poželio na tržištu ponuditi 65 oklopnjaka. UAE se zainteresirao za tu ponudu, što je izazvalo ljutitu reakciju u centrali, Patriji. Tada je taj pokušaj hrvatskog samostalnog istupa propao, no u međuvremnu su ugovoreni partnerski odnosi. Već početkom godine počelo se u vojnim krugovima govoriti da su Finci uspjeli dobiti natječaj za proizvodnju čak 600 do 700 oklopnjaka.

Očito je da se radi o ogromnom poslu, jer u protivnom, teško da bi bio angažiran i slavonskobrodski Đuro Đaković, s obzirom da je proizvodna linija u Poljskoj puno veća i do 2019., računa se, ukupno će proizvesti gotovo tisuću oklopnjaka. Oklopno vozilo Patria AMV 8×8 pruža učinkovitu zaštitu, visoku pokretljivost, modularnost i dokazane učinkovitosti u borbi. Sigurna su i omogućavaju integracije sustava teškog naoružanja. Vozila su isprobana i u ratnim uvjetima i borbenim operacijama u Čadu i Afganistanu.

Finska je Patria AMV 8×8 uspjela prodati vojskama sedam država - Finska vojska je kupila 80 vozila, Hrvatska vojska 126, koji su uglavnom licencno proizvedena u Đuri Đakoviću, poljskoj vojsci (MSW Rosomak) licencno će do 2019. biti proizvedeno 997 komada, Slovenija je kupila 30 vozila, premda je naručivala 135 komada, Švedska je kupila 113 vozila, a UAE je do sada kupio 15-ak vozila, nakon čega je bilo ideja da i oni "kopiraju" Patria AMV vozila, no ideja nije uspjela, pa su se odlučili na kupovinu gotovih. Đuro Đaković je u zadnje tri godine svoje oklopnjake na testiranje slao i u Kuvajt, za kojeg se pričalo da želi nabaviti oko 145 vozila. Na taj se natječaj Đuro javio samostalno. Nadzorni odbor Đuro  Đaković Holding d.d. istog dana kad je objavljena vijest o dobrom poslu s Patrijama, donio jednoglasnu odluku o ponovnom imenovanju za predsjednika Uprave Tomislava Mazala na vrijeme od jedne godine, dakle, Upravu društva i dalje čine Tomislav Mazal, predsjednik i Marko Bogdanović, član Uprave.

Đuro Đaković eksplodirao na burzi, dionica skočila gotovo 34 posto u samo pola sata

S obzirom na značaj posla, reakcija je opravdana, kažu analitičari
Najznačajniji izvozni posao Đure Đakovića nakon isporuke tenkova Kuvajtu prije 30 godina rezultirao je u četvrtak rijetko viđenim skokom neke dionice unutar indeksa CROBEX. Kako je vijest o izvozu oklopnih vozila Patria objavljena netom prije otvaranja trgovanja, početkom trgovine na Zagrebačkoj burzi dionica je u samo 30 minuta jurnula s prvotnih 29,30 kuna sve do 39,45 kuna, što je bila najviša postignuta cijena. O kakvoj je reakciji riječ, dovoljno govori podatak da je najviša postignuta cijena bila 33,7 posto viša od zadnje cijene postignute dan ranije. Ipak, kako je dan odmicao, "hladio" se i optimizam ulagača, pa se završetkom trgovanja cijena zaustavila na 37,65 kuna, što je 27,6 posto više nego u srijedu. K tome, Đuro Đaković bio je poslije HT-a druga najlikvidnija dionica s prometom od 1,75 milijuna kuna.S obzirom na značaj posla, skok cijene ne treba čuditi, ističu analitičari tržišta kapitala. "Novi ugovor Đure Đakovića u iznosu od 26 milijuna eura predstavlja oko 50 posto prošlogodišnjeg prihoda kompanije te je samim time značajan za rezultate u sljedećim godinama, pogotovo u segmentu obrambene industrije. Još je važnije što je riječ o konkretnom iskoraku kompanije na inozemna tržišta u tom segmentu", kaže Davor Špoljar, stariji analitičar tržišta kapitala u Erste banci. Darko Brborović, predsjednik Uprave OTP Investa, isporuku oklopnih vozila Patria ocjenjuje prekretnicom u poslovanju brodske kompanije. "Napokon su dobili i međunarodnu referencu. U skladu s tim, cijena je opravdano pozitivno reagirala, a vjerojatno je moguć i daljnji rast u budućnosti", kaže Brborović. Inače, dionica Đ. Đakovića jedna je od rijetkih iz sastava CROBEX-a koja je ove godine u plusu. Rast cijene, na krilima očekivanja i ovog posla s Patriama, počeo je krajem prošle godine. No, krajem veljače počeo je silazni trend koji je očigto prekinut u četvrtak. Vrijednosnica je tako ove godine u plusu 40 posto. Za usporedbu, indeks CROBEX za 2016. bilježi gubitak od 1,7 posto.

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!