Grupa Lonia kupila Slogu podravsku trgovinu i ulazi u mlinarstvo

Drago Munjiza, glavni izvršni direktor Lonije, otkriva detalje akvizicije kojom će trgovački lanac kojem je na čelu učvrstiti poziciju u sektorskom top 10/ Davor Puklavec/PIXSELL Drago Munjiza, glavni izvršni direktor Lonije, otkriva detalje akvizicije kojom će trgovački lanac kojem je na čelu učvrstiti poziciju u sektorskom top 10/ Davor Puklavec/PIXSELL

Danas će biti postavljen novi NO u preuzetoj tvrtki, koja će od 1. siječnja nastaviti poslovati pod imenom Sloga podravska trgovina.

Akvizicija društva Sloga Podravska trgovina je pri kraju, čime će se Grupa Lonia tako učvrstiti u top 10 malotrgovaca hranom, povećati broj trgovina za 70-tak te broj djelatnika za 300. Najnoviju akviziciju na maloprodajnom tržištu u ekskluzivnom razgovoru za Poslovni dnevnik otkriva glavni izvršni direktor Lonie Drago Munjiza, nakon što je prošlog tjedna sklopljen kupoprodajni ugovor te će danas biti postavljen novi Nadzorni odbor u preuzetoj tvrtki, koja će od 1. siječnja nastaviti poslovati pod imenom Sloga podravska trgovina.

Sama Lonia, jedan od najvećih trgovaca u Sisačkomoslavačkoj županiji, dio je Lonia Grupe koja još ima i vinarstvo te pekarsku proizvodnju, dok je njezin vlasnik preko krovne tvrtke Spuga poduzetnik Frane Jaram. Cijena transakcije ostaje poslovna tajna, a preuzeta je velika podravska tvrtka s blizu 160 milijuna kuna ukupnog prihoda u 2018. te je Lonia uz njezinu maloprodaju stekla i mlinarstvo. 

Što će akvizicija značiti za Loniju? 
Grupa Lonia širi poslovanje te će od 2020. poslovati u 8 sjeverozapadnih županija, od Topuskog i Vojnića, do Slavonskoga Broda, Zagreba i mjesta u Varaždinskoj županiji. Sama Lonia završava godinu s procijenjenim rastom od 6% prometa 'isto za isto' u odnosu na 2018., što je značajno više od rasta tržišta maloprodaje u istom razdoblju koje se za sada procjenjuje do 4% . Nastavak je ovo politike širenja jer je u prijašnjim godinama tvrtka zabilježila visoke stope rasta, koji je rezultat akvizicija i širenja mreže te rasta segmenta veleprodajnog poslovanja u HoReCa kanalu. Veoma sam zadovoljan što smo ove godine, zahvaljujući boljim rezultatima, podršci Upravnog odbora i općenito većim mogućnostima korištenja neoporezivih isplata djelatnicima isplatili rekordan iznos uskrsnice, regresa, dara za djecu i sad božićnice u iznosu od 1500 kn, u odnosu na protekla razdoblja i prosjek konkurencije. 

Koliko je danas velika mreža trgovina s kojom Lonia raspolaže te kakva su očekivanja od preuzimanja? 
Na kraju 2020. Grupa Lonia će poslovati u više od 330 prodajnih mjesta, te će samo u maloprodajnom i veleprodajnom segmentu ukupno rasti minimalno 22%. Naime, Lonia danas posluje na nešto manje od 250 lokacija i prisutna je u šest županija, uključujući i Grad Zagreb. Želja nam je pokriti većinu županija u sjevernozapadnom dijelu Hrvatske, te izbalansirati pokrivenost prodajnih mjesta. Zasad smo jedan od najvećih trgovaca u Sisačkomoslavačkoj županiji i vrlo bvažan opskrbljivač u županijama koje se 'naslanjaju' na nju. Veleprodajni segment poslovanja sudjeluje s cca 10% u ukupnom prometu, a planiramo pojačati taj segment, posebice u Zagrebu i Zagrebačkoj županiji. 

Kako je došlo do suradnje s Glovom i koji su po Vama novi trendovi na tržištu maloprodaje? 
Dva su osnovna trenda u maloprodaji: digitalizacija poslovanja i 'omnichannel' strategija. Suradnja s Glovom omogućuje Loniji da pokrije novi tržišni segment u Zagrebu. a to su mladi online kupci, te oni koji žele kupnju u roku do pola sata bez da silaze u trgovinu. Tako smo nakon drugog najvećeg trgovačkog lanca u Europi, francuskog Carrefoura, uspostavili suradnju s jednom od digitalnih platformi koje se ubrzano šire u Europi. Omnichannel strategija, pak, koja je najnoviji trend u svjetskoj maloprodaji, od početka je prisutna u Loniji jer portofolio robnih kuća s najmoprimcima (Pepco, Bipa, Tekstilpromet, Offertissima, kafići...) i kombinacije maloprodaje, veleprodaje te opskrbe putem javne nabave omogućava disperziranje rizika na više kanala prodaje, te pokrivanje svih kanala prodaje u uvjetima relativno manjeg BDPa domicilnih županija te pojačane konkurencije koja postupno pokriva cijelu Hrvatsku. 

Koliko ljudi zapošljavate te postoji li problem s nedostatkom radnika? 
U Grupi imamo 1174 zaposlenih, 34 djelatnika više nego u 2018. Pažljivo mjerimo fluktuaciju radnika u odnosu na najbolje standarde i koristimo raspoložive alate koji omogućuju Loniji da bude percipirana od postojećih i budućih djelatnika kao poslodavac s korektnim radnim uvjetima. Oni ne obuhvaćaju isključivo fiksnu plaću, nego i nagrade sukladno ostvarenim rezultatima u odnosu na planirane, edukacije zaposlenika i planiranje karijere, pa velik broj naših voditelja koji su bili trgovci napreduje t do rukovodećih pozicija. U sklopu korporativnog upravljanja i izvještavanja o rezultatima poslovanja i bitnim poslovnim događajima imamo i interne novine, a razvijamo korporativno sudjelovanje na sportskim događanjima, te zajedničke proslave i dobru suradnju sa sindikatima koji djeluju u društvu. Danas, u vrijeme društvenih mreža, sve je vrlo transparentno, pa tako i radni uvjeti u odnosu na konkurenciju ili druge grane industrije, a radnici međusobno intenzivno komuniciraju i razmjenjuju iskustva, što prije 10tak godina nije bio slučaj. Otvaranje tržišta radne snage u EU i ulazak zahtjevnijih mladih generacija na tržište rada podrazumijevaju sofisticiraniji model upravljanja ljudskim resursima. 

Kakvi su uvjeti i plaće? 
Naši trgovci u ovoj godini, ovisno o rezultatima i broju radnih sati u mjesecu, ostvaruju prosječni neto mjesečni primitak nešto niži od 5000 kuna, što je značajno poboljšanje u odnosu na npr. 2017. I dalje ćemo raditi na poboljšanju svih radnih uvjeta, poglavito neto plaće, pazeći da ne narušimo sigurnost radnih mjesta i općenito poslovanja društva. Sigurnost radnih mjesta je po mojoj ocjeni jedan od bitnih radnih uvjeta koji u manjim naseljima i slabije razvijenim županijama često bude bitniji od same plaće. 

Kako se Lonia i Hrvatska uklapaju u tzv. miješanje kanala, drugi trend koji ste spomenuli u maloprodaji? 
Hrvatska je tržište koje je uklopljeno u EU trendove te zbog velike dijaspore i turističkog karaktera gospodarstva brzo se povezuje sa susjednim tržištima. I veliki broj trgovačkih lanaca i šoping centara djeluje u RH , gdje smo svjedoci da većina njih koristi najnovije alate u obradi tržišta. Jednako tako, tvrtke kao što su Fortenova, Atlantic, Orbico, Podravka i drugi već duže vrijeme nisu ekskluzivno prisutne samo u regiji, nego djeluju na svjetskim tržištima gdje su prisiljene koristiti najnovije trendove u distribuciji robe široke potrošnje koji se odnose na robotizaciju i digitalizaciju poslovanja, skladištenja te obrade podataka. Zbog velike konkurencije svi uključeni u FMCG biznis koriste sve moguće kanale da bi proizvod došao do krajnjih kupaca, ali i stvorio nove lojalne potrošače i djelatnike unutar veoma zahtjevne Z generacije. 

Kakve su vaše procjene oko kretanja potrošnje? 
Sljedeće dvije godine potrošnja u maloprodaji hrane će rasti oko 3 - 3,5% godišnje, što je vrlo sličan rezultat ovogodišnjem. Kako su ove godine u više navrata značajno promijenjene mogućnosti isplate neoporezivog dijela dohotka, ako okolnosti većini poduzetnika to dozvole, smatram da će većina takvih isplata biti usmjerena u osobnu potrošnju, a manjim dijelom u štednju ili investicije. Sličan scenarij je prisutan svuda u Europi i trajati ce sve dok bude trajalo razdoblje nultih/negativnih općenito niskih prinosa na štednju, obveznice i vrijednosne papire. 

Kako biste ocijenili dosadašnji razvoj tvrtke od lokalne veleprodaje u 90tim godinama do jednog od top 10 trgovaca? 
On je više nego zadovoljavajući i 'rolemodel' drugim tvrtkama u regiji, pa i izvan segmenta obiteljskih poduzeća i onih koja djeluju na maloprodajnom tržištu hrane. Veliku ulogu u razvoju odigralo je i članstvo u grupaciji Ultragros, gdje je Lonia najveća članica, ali i jedna od prvih pokretačica osnivanja takvog udruženja u RH. Kombinacija širenja i razvoja uvijek je bila kombinacija organskog rasta i akvizicija, postupno od grada Kutine prema cijeloj županiji, a iza toga je obuhvatila susjedne županije i grad Zagreb. Moja osobna procjena je da je tržišni udio Lonije na cijelom maloprodajnom tržištu hrane RH od minimalno 1,7 do maksimalno 2%, a u županijama u kojima djeluje ima cca 6% udjela, te unutar grupacije Ultra otprilike 12% i kontinuirano jača. Kako je Lonia strateški fokusirana na tržište malih kvartovskih trgovina i manjih supermarketa koji otprilike čine 30tak posto ukupne realizacije unutar maloprodajnog tržišta hrane, na tom segmentu kontroliramo otprilike 6% tržišta. Važno je spomenuti da 'jadranski' trgovci, odnosno trgovci koji imaju prodajna mjesta u sezonski jakim područjima (kod Lonije je to slučaj samo u 20tak lokacija u strogom centru Zagreba) ostvaruju bitno bolje prosječne rezultate od trgovaca u zaleđu ili rjeđe naseljenim područjima s nižim BDPom/stanovniku, a upravo takvi trgovci snažno pomažu lokalnim zajednicama u opskrbi rjeđe naseljenih, staračkih i siromašnijih naselja. 

Očekuje li tržište maloprodaje hrane, ali i ukupni segment obiteljskih tvrtki u Hrvatskoj, daljnja konsolidacija? 
Svakako i to zbog više uzroka, a osnovni su daljnje uklapanje Hrvatske u EU integracije koje omogućavaju kapitalno jakim inozemnim tvrtkama lakše širenje u Hrvatskoj, te višegodišnja slabija ekspanzija bivšeg Agrokora uzrokovana nelikvidnošću tadašnjeg koncerna, intenziviranoj krajem 2016. i početkom 2017. Kako većina makroanalitičara ocjenjuje da ce BDP i tržište maloprodaje u RH u narednom srednjoročnom razdoblju nastaviti rasti stopama višim od prosjeka EUa, dok istovremeno najveći trgovački lanac stagnira sa rastom, otvorila se prilika za dinamiziranje tržišta i njegovu daljnju koncentraciju kroz jačanje prvih 'izazivača' kao što su Ultra i NTL grupacija, Tommy, KTC i Plodine, te posebice Schwarz grupa (Lidl i Kaufland) te Spar. Kapital nikada nije bio povoljniji što omogućuje da tvrtke koje imaju mogućnost brzog i lakog pristupa financijskim sredstvima šire svoje poslovanje akvizicijama. Eklatantni primjeri su Spar i poljski fond Entreprise investors koji su značajno proširili svoj poslovanje i portofolio. 

Predviđate li daljnje širenje Lonije? 
Lonia predviđa u svojem petogodišnjem planu razvoja mogućnost širenja i akvizicija(ma), kao što je to bio slučaj i zadnjih 5 godina kada su se isto dogodile značajne akvizicije koje su Loniju dovele do pozicije jedne od 10tak najvećih trgovačkih kuća u RH. Kada i kako će se realizirati neka od potencijalnih akvizicija prerano je komentirati, ali sigurno društvo ima i kapaciteta i iskustva. Sada smo jedan od tri najveća subjekata u Sisačkomoslavačkoj županiji, s ciljem da budemo podrška lokalnim dobavljačima i lokalnoj zajednici, te izvrstan i siguran poslodavac, što znači i vrlo često opskrbljujemo stanovništvo u manjim i dislociranim naseljima, s većinskim staračkim pučanstvom, koja konkurencija s većim formatima izbjegava. Štoviše, naša domicilna županija sasvim sigurno nije jedna od bogatijih, pa je Lonijin uspjeh utoliko veći. 

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!
Pregled dana Pogledaj sve