Domaći trgovci još ‘prkose’ strancima

Autor: Božica Babić , 21. studeni 2014. u 13:53
PD

Najuspješniji trgovci prošlu su godinu zaključili s ukupnim prihodom od 32,9 milijardi kuna, 962 milijuna više nego 2012.

Iako je i 2013. nastavila nositi predznak recesije, 10 po prihodu najvećih trgovaca u grupaciji hrvatske maloprodaje godinu je zaključilo sa skupnim prihodom u visini 32,9 milijardi kuna što je u odnosu na njihov zajednički učinak iostvaren tijekom 2012. povećanje rezultata za 962 milijuna kuna.

Najveći doprinos rastu ukupnih prihoda u branši (ne)očekivano je i prošle godine opet dao Lidl čiji je prihod na godišnjoj razini rastao više od 14 posto, konkretno radi se o 373 milijuna kuna boljem rezultatu. Slijedi splitski Tommy sa povećanjem prihoda većim od 10 posto ili za 190 milijuna kuna, dok je trećeplasirani Kaufland čiji je prihod u godinu dana uvećan 7,4 posto, odnosno za 187. Relativno visokim pomakom prihoda lani se mogla pohvaliti i Billa koja je svoj međugodišnji učinak popravila za 137 milijuna. Još četiri trgovačka lanca: Mercator, Plodine, Spar i Studenac zabilježili su rast prihoda u rsponu od 26 do 96 milijuna kuna.

Tržišno iznenađenje

Od 10 prvoplasiranih trgovaca pad prihoda imali su tržišni lider Konzum i Diona. I dok je Diona posrnula na prihodovnoj strani za 66 milijuna kuna radi odluke vlasnika, Đure Gavrilovića da krajem ljeta 2013. rasproda 42 objekta vlasnicima tvrtki Ribola i Gavranović Konzumov gubitak prihoda tržišno je iznenađenje. Premda je iznosio svega 0,82 posto ili 111 milijuna kuna, što je neznatno na uprihođenih više od 13 milijardi kuna, to je prvi negativan rezultat najvećeg domaćeg trgovca unatrag petnaestak godina, nakon otvaranja lokalnog tržišta za ulazak brojne europske konkurencije iza koje stoje financijski itekako moćne matice.

Upravo taj dolazak stranaca na ovdašnje tržište, a najavila ga je Billa koja je još 1999. otvorila prvu trgovinu u Zagrebu, svjedoči golemu žilavost hrvatskih trgovaca. Naime, gotovo je zanemariv broj europskih lokalnih tržišta na kojima su, nakon najezde stranaca, izvorno domaći trgovci uspjeli ne samo opstati nego se učvrstiti među desetak najvećih.

Tako se na limitiranoj listi deset po prihodu najvećih trgovačkih lanaca za 2013. godinu našlo pet izvorno hrvatskih trgovaca i pet onih iza kojih stoji inozemni kapita. S obzirom na potencijal Konzuma i njegovih više od 13 milijardi kuna prihoda, skupina domaćih trgovaca čak je u prednosti naspram konkurencije iz preostale petorke s ‘putovnicom.’

Koncentracija tržišta

Prošla je godina najavila daljnju koncentraciju tržišta, a aktualna 2014. samo je dodatno pospješila provedbu tog trenda. Željko Kerum vlasnik trgovačkog lanca Kerum u cijelosti je rasprodao svoj portfelj, najveći dio preuzeo je Tomislav Mamić, vlasnik Tommyja, a Kerum je navodno ove godine ponovno odlučio zaplivati biznisom maloprodaje, novu tvrtku gradi od temelja. Nakon Keruma najvećeg broja trgovina Dione prošle i ove godine odrekao se i gavrilović, nakon Ribole i Gavranovića, dio objekata prodao je tvrtki Lonia dok je ljetos Spar otkupio 20 trgovina na prostoru Zagreba, a dio lokacija Dione na pojedinim adresama unutar granica metropole preuzeli su vlasnici pekarnica.

Najveća transakcija ipak je vezana uz još aktualnu godinu, to je preuzimanje slovenskog Mercatora od strane Agrokora koje će udariti potpuno novi pečat tržištu maloprodaje ne samo u nacionalnim okvirima nego na području regije, od Slovenije do Albanije i Bugarske.

Premda se Agrokor, radi uvjeta postavljenih od regulatora tržišta, u Hrvatskoj mora odreći 95 trgovina u kojima je poslovao Mercator ukupna slika, već zaključno za poslovanje ostvareno za 2014. godinu, donijet će potpuno nove obrise među sudionicima ovdašnje tržišne utakmice. S dijelom prihoda koji je Mercator posljednjih godina ostvarivao na hrvatskom tržištu Konzum će još više odmaknuti ostatku konkurenata, zasigurno će njegov prihod za 2014. godinu na lokalnom prostoru prelaziti 15 milijardi kuna.

Negativan učinak stranaca

U poretku 10 najvećih trgovačkih lanaca, izlistanom iz pojedinačnih rezulatata poslovanja ostvarenih u prošloj godini, znakovito zvuči podatak da su četiri od pet trgovaca iza kojih stoji strani kapital i 2013. zaključili uz nemali gubitak. Samo je Lidl svoj minus, iskazan za 2012. godinu kroz 42 milijuna kuna u 2013. popravio prikazujući dobit u visini od 7,9 milijuna kuna. Lidl je u odnosu na ukupan ostatak stranaca definitivno napravio najveći skok u samo sedam godina poslovanja u Hrvatskoj učvrstio se lani na visokoj, sedamnaestoj poziciji među po prihodu najvećim kompanijama.

Najveći negativan učinak prošle godine iskazao je Mercator, iznosio je 201 milijun kuna. Gubitak Spara bio je 106 milijuna kuna, Billa je imala minus u visini 97,6 milijuna dok je gubitak Kauflanda lani iznosio 26,6 milijuna.

Lokalni ‘igrači’

Primjer Studenca

O otpornoj žilavosti lokalnih trgovaca posebno ilustrativno svjedoči omiški Studenac koji je na listi deset pom prihodu najvećih trgovaca zasjeo na pretposljednju poziciju. Potvrđuje da se u oštroj tržišnoj utakmici jako dobro drži i jedan regionalac koji mrežu svojih 280 trgovina ima dislociranu samo u četiri županije u priobalju, od Zadarske do Dubrovačko-neretvanske. U 2013. naspram 2012. zabilježio je dosta visoku stopu rasta prihoda od 8,6 posto, konkretno riječ je o 96 milijuna kuna većem prihodu.

Komentari (1)
Pogledajte sve

Billa u RH od 1999 i u konstantnom gubitku,lokacije jedna gore od druge zabačene…kakav je to interes!?

New Report

Close