Broj online kupaca lani rastao za grad veličine Splita

Grupi stalnih korisnika u godinu dana pridružilo se 250.000 građana Hrvatske/Thinkstock Grupi stalnih korisnika u godinu dana pridružilo se 250.000 građana Hrvatske/Thinkstock

Lani je na webu počelo kupovati gotovo dvostruko više građana nego li je 2008. bilo ukupno online kupaca.

Trgovina putem interneta u Hrvatskoj raste munjevitom brzinom, a osim ponude potiče je rast broja kupaca.

  Lani se broj redovitih online kupaca povećao za grad veličine Splita ili četvrt milijuna, ukazuje istraživanje Shopper's Mind Hrvatska 2018. Darko Dujić, direktor grupe Ceneje i Shopper's Minda kaže da unatoč velikom rastu obujma online trgovine u Hrvatskoj prostora za povećanje još uvijek ima. "Naše najnovije istraživanje o online kupovini, Shopper's Mind Hrvatska 2018, kojeg smo proveli u suradnji s agencijom Valicon pokazuju da bar jednu online kupovinu mjesečno sada radi čak šest od deset korisnika interneta, što je za devet postotnih poena više nego prošle godine", kaže Dujić.

Dodaje da, usto, samo šest posto korisnika interneta u Hrvatskoj zapravo nikada nije kupovalo online. Koliko 250 tisuća novih redovitih kupaca u 2017. godini znači za hrvatsko internetsko tržište najbolje ilustrira usporedba s podacima koje je lani objavio Eurostat.  Prema statističkom uredu Europske unije u Hrvatskoj je u 2016. bilo gotovo milijun i pol online kupaca. Još bolji dojam o tome koliko je to veliki rast dobiva se kad se taj podatak usporedi s onim do kojeg je 2008. došao DZS. Tada je, znači prije točno deset godina, u Hrvatskoj bilo ukupno 140 tisuća online kupaca. 

Drugim riječima, lani je na internetu počelo kupovati gotovo dvostruko više građana Hrvatske nego li je 2008. bilo ukupno online kupaca. Dujić ističe da takvu dinamiku prate četiri velika trenda važna domaćim online trgovcima. Kao prvi navodi širenje kategorija u kojima hrvatski online potrošači kupuju.  Pojašnjava da se najčešće preko interneta u Hrvatskoj kupuju proizvodi iz područja elektronike, mode, ljepote, zdravlja, te opreme za dom i vrt.

 

7 posto

rastao je broj plaćanja online kupnje kreditnom karticom

"Ali posebno je zanimljiv učestalosti kupnje u kategoriji proizvoda za svakodnevno korištenje, znači hrane, piće i slične robe, jer se broj online kupovina u toj kategoriji udvostručio u posljednjih godinu dana na četiri posto", kaže Dujić. Kao drugi trend do kojeg su došli analizom podataka iz istraživanja Shopper's Mind Hrvatska 2018., a koji je posebno važan zbog početka liberalizacije platnog prometa, je pad straha od korištenja kartica za plaćanje online. Dujić navodi da građani i dalje najčešće biraju plaćanje po pouzeću i preko PayPala. Međutim, način plaćanja pouzećem je u padu dok raste broj plaćanja kreditnim karticama. "Kreditnom ili debitnom karticom završava gotovo trećina kupovina, a broj uplata kreditnom karticom, kad ga usporedimo s 2017. godinom, veći je za sedam posto", kaže Dujić.

Navodi da je to djelom povezano s time što su hrvatski kupci i dalje dosta naklonjeni kupnji u inozemnim trgovinama. Tako 40 posto građana većinom kupuje u stranim internetskim trgovinama i taj je postotak čak narastao u odnosu na godinu prije. Nismo uspjeli doznati, ali za pretpostaviti je da u tome veliki utjecaj ima naručivanje robe iz Kine s obzirom na to da čak 95 posto paketa na hrvatskom tržištu podrijetlom je upravo od tamo.

Dujić kaže da je, uz širenje broja kategorija i sve češće plaćanje karticama, također zamjetno i da se sve više kupovine radi preko mobitela, a sve to utječe i na četvrti trend - traženje preporuke. "Hrvatski online kupci sve su zahtjevniji pa tako kvalitetniju prezentaciju ponude u online trgovini sada traži 60 posto više kupaca, a upola je više onih koji će sada prije kupovine tražiti preporuku obitelji i prijatelja", zaključuje Dujić.

Inače, iako hrvatsko internetsko tržište raste, nominalni podaci o njegovom uspjehu vrlo se rijetko objavljuju. Posljednje podatke objavio je Agrokor 2016. godine kada je lansirao Abrakadabru. Tada je naveo da je na temelju vlastitih procjena došao do podatka da je vrijednost tržišta internetske kupovine u Hrvatskoj godinu prije dosegnula 3,5 milijardi kuna. Najveći online trgovac u Hrvatskoj je pak eKupi.hr u sastavu M SAN grupacije. Na tržište je u međuvremenu ušao i najveći online trgovac u srednjoj i istočnoj Europi Mall.hr, kojim upravlja češki Mall.cz. Svoju trgovinu lansirao je i Bazzar.hr, a na ovo je tržište ušla i Hrvatska pošta.

Najveći internetski trgovci još nisu objavili podatke za 2017. godinu. No, godinu prije, pokazuju podaci Fine, išlo im je jako dobro. Tako je eKupi.hr tada ostvario promet od 187 milijuna kuna uz rast od 20 posto dok mu je neto dobit skočila s 144,4 na 706,2 tisuća kuna. Irena Langer-Breznik, potpredsjednica Uprave M SAN grupe i članica Uprave eKupi nakon toga je izjavila da su u prvom tromjesečju 2017. godine na eKupi.hr zabilježili rast od 28 posto te da stoga u 2017. očekuju promet na 230 milijuna kuna. Da prostora za rast ima pokazali su početkom prošle godine i rezultati Abrakadabre. Ona je bila objavila da je u 2016. po prihodima skočila s 3,3 tisuće skočila na 22,3 milijuna kuna prihoda. Svježijih podataka, znači o rezultatima u 2017. godini, zasad nema.

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!