Strani startupi traže kapital u Hrvatskoj

Zbog platforme Funderbeam dolaze tvrtke iz Danske, Norveške.../Fotolia Zbog platforme Funderbeam dolaze tvrtke iz Danske, Norveške.../Fotolia

Do sada su hrvatski startupi odlazili izvan granica tražiti izvore financiranja, a sada se situacija promijenila.

Na globalnoj startup karti Hrvatska se prvi puta profilira i kao mjesto gdje se može doći do kapitala. Tvrtka Funderbeam SEE u vlasništvu estonske platfrome za financiranje startupa i Zagrebačke burze danas će u Zagrebu predstaviti domaćim investitorima skupinu tvrtki iz Hrvatske, ali Estonije i skandinavskih država koje namjeravaju lansirati kampanju za financiranje ili postojeće kampanje dodatno "pojačati".

Događanje je zamišljeno kao kratko predstavljanje svake od tvrtki, a nakon toga slijede pitanja potencijalnih investitora. Kampanje namjeravaju pokrenuti OmoLab iz Hrvatske te estonski Belief Water, dok Flow VR s Islanda, Lendino iz Danske te FARA Cycling iz Norveške već imaju pokrenute kampanje, ali u predstavljanju hrvatskim investitorima vide dodatnu priliku. Naime, Flow VR i FARA Cycling na Funderbeamu traže po 100.000 eura, a dosad su prikupili 70.000, odnosno 80.000 eura.

Lendino, jedna od prvih crowdfunding platformi za kompanije u Skandinaviji, ciljao je 300.000 eura, a već došao do 325.000 eura. Međutim, produžit će kampanju u slučaju dobrog odaziva investitora.  Kako je izjavio Damir Bićanić, direktor Funderbeam SEE, do sada su hrvatski startupi išli izvan granica tražiti izvore financiranja, a sada se situacija potpuno promijenila.  "Strani startupi vidjeli su uspješnost hrvatskih kampanja i startupa, kako vodeći investitori iz Hrvatske strukturiraju transakcije, ali i brzinu prikupljanja kapitala.

Kako u startup svijetu nema granica, a u Hrvatskoj ima dosta ljudi spremnih investirati ako im se pruži efikasan način, nije nelogično da se kompanije prezentiraju hrvatskim investitorima", kaže Bićanić. Iako sada zvuči egzotično da startup s Islanda, kojemu je vodeći investitor Indijac Bala Kamallakharan s iskustvom rada u američkoj konzultantskoj kući Cap Gemini, traži financiranje u Hrvatskoj, Bićanić očekuje da će u idućih nekoliko godina to postati potpuno normalno.

 

30 dana

u prosjeku je trebalo našim tvrtkama na Funderbeamu da dođu do kapitala

Bala Kamallakharan sudjelovat će kasnije na panelu koji će moderirati predsjednica Uprave Zagrebačke burze Ivana Gažić. Na pitanje o potencijalnom interesu, Damir Bićanić smatra kako će hrvatski investitori, kao i do sada, biti dosta aktivni. "Ako pogledamo iskustva hrvatskih kampanja, obično je potrebno manje od 30 dana za prikupljanje ciljanog iznosa. Naša zadnja kampanja za Top Digital Agency trajala je svega 26 sati, a prikupljeno je preko 400.000 eura", ističe Bićanić. Pripreme za kampanju Belief Watera za sada su u početnoj fazi, a kako nam je kazao osnivač Raido Kereme, Hrvatska ima dobar ekosustav za investitore u startupe. "Mnogo hrvatskih ulagača uložilo je putem Funderbeam platforme i čini se da interes raste.

Kao rastuća kompanija odlučili smo se predstaviti lokalnoj zajednici", kaže Kereme. Belief Water bavi se razvojem i proizvodnjom energetskih voda, alternative energetskim napicima. Tvrtka je osnovana 2016. godine, ima troje zaposlenih, a ove godine planira prihode od 380.000 eura koji bi iduće trebali skočiti do 700.000 eura.

Raido Kereme kaže da ako prikupe 500.000 eura, većina novca bit će iskorištena u marketinške aktivnosti i razvoj izvoza, a manji dio na povećanje broja zaposlenih i razvoj novih okusa. Zbog dobrih rezultata Funderbeama u Hrvatskoj na dolazak u Zagreb odlučio se i Jeff Webb, jedan od partnera u FARA Cyclingu, startupu za prodaju bicikala proizvedenih "po mjeri". Webb kaže kako ta norveška tvrtka namjerava doći do 150.000 eura koji će biti iskorišteni u izgradnju brenda.

Hrvatski startup OmoLab osnovan početkom ove godine usmjeren je na razvoj proizvoda za pomoć pri čitanju osobama s disleksijom. Osnivač tvrtke Petar Reić ističe kako su se za Funderbeam odlučili jer nije klasičan izvor kapitala, već se na neki način testira potencijal proizvoda i ideja koja stoji iza njega, a u konačnici valuacija tvrtke ovisi o interesu ulagača. "Nadalje, više ulagača znači širu bazu suradnika koji svojim znanjem, idejama i kontaktima mogu značajno doprinijeti razvoju OmoLaba", ocjenjuje Reić.

Otkriva kako očekuje prikupiti oko 1,5 milijuna kuna, a cijeli iznos će biti utrošen za izlazak na anglofona tržišta. "Pripreme za kampanju su u završnoj fazi i očekujemo lansiranje kroz dva tjedna. Prema informacijama našeg vodećeg investitora Ratka Kneževića, interes je sjajan, što veseli, ali istovremeno i obavezuje", tvrdi Reić. Damir Bićanić pojašnjava kako je prije pokretanja kampanje Funderbeam u komunikaciji sa startupima između jednog i tri mjeseca kako bi se pripremili materijali, pronašao vodeći investitor i pokrenula kampanja.

"Prije dvije godine Funderbeam je bio prisutan samo u Estoniji i Hrvatskoj. Sada se već dodatno proširio na Veliku Britaniju, Norvešku, Island, Dansku i Singapur tako da je Hrvatska u dobrom društvu, a Funderbeam ima kapacitet za organizaciju događaja gdje se s jedne strane pojavljuju dobre kompanije, a sa druge strane dobri investitori", zaključuje Bićanić. 

Pregled dana
Pogledaj sve