Prvih trideset godina Post-ita, najboljega uredskog izuma

Dvadeset je godina proteklo od kada je 3M izumio specijalno ljepilo do pronalaska načina na koje će se primijeniti, a onda su se sva ulaganja vratila u samo godinu dana

Nakon izuma spajalice i klamerice, vjerojatno nije bilo značajnijeg uredskog materijala od Post-it samoljepivih listića. Oni su promijenili su radno mjesto nebrojenih muškaraca i žena kad su ušli u uporabu, prije nešto manje od trideset godina.

Tajna uspjeha ovih sveprisutnih papirića je činjenica da su mali su i lijepe se, ali – samo koliko treba, ne previše. Zato su tako omiljeni svi i vole. Kako piše Deutche Welle, tako su prisutni u našim životima, u uredu i kod kuće, da nam se čini da su oduvijek s nama, tek će napuniti trideset godina. Post-It listići izum su Arta Frya, inženjera kemije, uposlenika Minnesota Mining and Manufacturing Company, poznatije pod kraćim imenom 3M. On je usavršio prethodni izum Spencera Silvera, još jednog inženjera kemije u istoj tvrtki. Silver je 1960-ih proizveo je visokokvalitetno, ali slaboprijanjajuće ljepilo. Ono se sastojalo od mikrokuglica, pa nije bilo punog kontakta između površine i ljepila. Ljepilo se, na isti način, moglo koristiti neprestano. Ali, nitko za njega nije mogao smisliti neku praktičnu primjenu, pa ni sâm Silver. Art Fry je slučajno nadošao na ideju 20 godina kasnije. On je pjevao u zboru svoje crkve u St. Paulu, a listići kojima je obilježavao pjesme u pjesmarici ispadali su za vrijeme službe. Fryu je sinulo – ako na listiće stavi malo Silverovog ljepila, oni će se držati, ali neće na stranicama ostati trajno zaljepljeni. Kompanija 3M dopuštala je svojim uposlenicima da 15 posto svog radnog vremena posvete projektima po vlastitom izboru; ostatak vremena, naravno, morali su raditi na zadanim, službenim projektima. Fry je nabavio malo Silverovog ljepila i počeo eksperimentirati sa samoljepivim listićima, ali iskrsnuo je jedan novi problem – kad bi listić uklonio sa stranica svoje pjesmarice, dva njena lista bi se zaljepila. Kad je na listić, međutim, stavio prvo zaštitni sloj, a onda ljepilo, problem je bio riješen.Svi, od kolega u laboratoriju do sekretarica, molili su i preklinjali Frya da im napravi još samoljepivih listića - menadžment nije imao sluha. Fry je zbog nerazumijevanja menadžmenta tvrtke sâm izumio stroj, izradio prototip u podrumu svoje kuće. Nakon toga tvrtka je stala iza njega. Prva marketinška kampanja, provedena istovremeno u četiri grada - Denveru, Richmondu, Tampi i Tulsi, nije uspjela izazvati puno interesa. Menadžment je pristao na još jedan pokušaj i taj put odabrao samo jedan grad – Boise, Idaho, za prezentaciju proizvoda.U kampanji, koja će u anale povijesti ući pod imenom “Boise Blitz,” besplatno je bilo podijeljeno na tisuće uzoraka, u uredima, bolnicama, odvjetničkim kancelarijama, svagdje gdje je moglo biti potencijalnih kandidata. Reklamni prepad na Boise polučio je uspjeha. Glavešine 3M-a su se konačno odlučile za prozaičnu verziju imena – Post-It Notes.Godine 1980., proizvod se pojavio diljem Sjedinjenih Država i za otprilike samo godinu dana, umjesto predviđenih pet, počeo donositi profit.
(pd)

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!