Putujete li do alpskih skijališta automobilom, sigurno ćete proći kroz neki tunel koji skraćuje put kroz planinski masiv. Krećete li se iz Slovenije autocestom A2, u Austriju ćete ući kroz 8 kilometara dugi tunel Karavanke, koji je probijan pet godina i pušten u promet u lipnju 1991., upravo u vrijeme slovenskog otcjepljenja od SFRJ.
Uspjeli su čak uštedjeti 2%
Iz Slovenije u Italiju ulazi se bez poniranja u mračne koridore kroz planinske masive, no da biste proslijedili u Francusku, proći ćete kroz tunele Frejus ili Mont Blanc, dok ćete Švicarsku dosegnuti putem tunela Gran San Bernardo. Tuneli su unijeli revoluciju u prijevoz ljudi i roba u planinskim krajevima, no najveće oduševljenje je izazvao nedavno probijeni tunel Gotthard. Kad su švicarski građevinci 15. listopada smrskali zadnji komad stijene na 57 kilometara dugom putovanju kroz planinu između gradova Erstfeld i Bodio, cijela je multietnička nacija pala u euforiju zbog tunela dugog kao cesta između Zagreba i Duge Rese, a predradnik Eduard Baer trijumfalno je podigao kipić Svete Barbare, zaštitnika rudara, pozirajući kamerama pored divovske bušilice zvane Sissy. Oko 2500 je radnika provelo četrnaest godina bušeći stijenu u masivu Gotthard prije no što su dovršili tunel koji je na čelu ljestvice najdužih tunela smijenio japanski tunel Seikan, dug 53.800 metara. Osam je ljudi izgubilo život tijekom radova, a bilo je i tehničkih problema i pogrešnih proračuna. Pokazalo se da se na mjestu gdje je trebala biti postavljena ventilacija nalazi velika pećina, pa je trasa tunela pomaknuta 300 metara južnije. Potom je jedna od osam bušilica teških po 3000 tona zapela u stijeni te se na nju srušio svod tunela. Stroj su radnici morali ručno otkopavati, ponovno postaviti svod i učvrstiti ga čelikom i betonom. Trebalo je šest mjeseci da bi bušilica bila iskopana i vraćena u pogon. Švicarski su građani odobrili projekt na referendumu prije dvadeset godina i od tada snosili trošak od 1000 eura po glavi. Radovi su dosad stajali sedam milijardi eura, ipak 2% manje od prvobitno predviđenog iznosa. Za dovršenje projekta i puštanje tunela u pogon trebat će još sedam milijardi eura, no možda Švicarci opet nešto uštede. Projekt kojeg je još 1947. osmisilo inženjer Eduard Gruner skratit će za sat vremena putovanje između sjeverne i južne strane Alpa i olakšati prijevoz milijuna tona robe između luka na Sjevernom moru poput Rotterdama i Genove na Sredozemlju.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu